Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69168
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร. นทัต อัศภาภรณ์-
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร. วินธนา คูศิริสิน-
dc.contributor.authorบุปผา เครือวิเสนen_US
dc.date.accessioned2020-07-30T01:24:24Z-
dc.date.available2020-07-30T01:24:24Z-
dc.date.issued2014-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69168-
dc.description.abstractThe purpose of this study were analyzing nutritional status, along with language and mathematics learning abilities of pre-school children. The case studies were 26 pre-school children, average age about 2.9 ± 0.5 years old. The nutritional status and language and mathematics learning abilities assessment form was used in the study. Moreover, there was the distribution of frequency, percentage, point average, mean and learning ability level. Results from the study showed that pre-school children had normal overall nutritional status. They had proper height per age (96.2 percent), weight per age (73.2 percent), and weight per height (61.6 percent), respectively. In terms of language learning ability, overall was good, they could distinguish colors of fruits, used language to tell the name of things in the picture and telling stories. For the mathematics learning ability, they could count 1-10, sequencing, classification, comparison, and describing characteristic, figure and shape in a good level. Furthermore, nutritional status of children should be promoted and parents should be encouraged to realize the importance of nutritional status in order to be a good basis for further learning for children.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleภาวะโภชนาการและระดับความสามารถในการเรียนรู้ ของเด็กก่อนวัยเรียน ศูนย์สันติศึกษาพัฒนาเด็กเล็ก คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeNutritional Status and Learning Ability Level of Pre-school Children Santisuksa Childcare Center, Faculty of Education Chiang Mai Universityen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาเรื่อง ภาวะโภชนาการและระดับความสามารถในการเรียนรู้ของเด็กก่อนวัยเรียนศูนย์สันติศึกษาพัฒนาเด็กเล็ก คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาภาวะโภชนาการและศึกษาความสามารถในการเรียนรู้ด้านภาษาและคณิตศาสตร์ ประชากรในการศึกษาครั้งนี้ คือ เด็กก่อนวัยเรียนจำนวน 26 คน มีอายุเฉลี่ย 2.9±0.5 ปี เครื่องมือที่ใช้ คือ การประเมินภาวะโภชนาการและการประเมินความสามารถในการเรียนรู้ด้านภาษาและคณิตศาสตร์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ คะแนนเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและระดับค่าคะแนนความสามารถในการเรียนรู้ ผลการศึกษา พบว่า เด็กก่อนวัยเรียนมีภาวะโภชนาการในภาพรวมอยู่ในเกณฑ์ปกติ โดยมีส่วนสูงตามเกณฑ์อายุร้อยละ 96.2 รองลงมาคือ น้ำหนักตามเกณฑ์อายุ ร้อยละ73.2 และน้ำหนักตามเกณฑ์ส่วนสูงร้อยละ 61.6 ตามลำดับ ความสามารถในการเรียนรู้ด้านภาษา พบว่า ส่วนใหญ่มีความสามารถในการบอกสีของผลไม้ การใช้ภาษาสื่อสารบอกชื่อรูปภาพที่เห็นและการใช้ภาษาสื่อสารบอกเล่าในภาพรวมอยู่ในระดับดี ส่วนความสามารถในการเรียนรู้ด้านคณิตศาสตร์ พบว่า เด็กก่อนวัยเรียนมีความสามารถในการนับเลข 1-10 การเรียงลำดับ การจำแนก การเปรียบเทียบและการบอกลักษณะรูปร่าง รูปทรงในภาพรวมอยู่ในระดับดี จากการศึกษาครั้งนี้มีข้อเสนอแนะว่า ควรมีการส่งเสริมภาวะโภชนาการและเน้นย้ำผู้ปกครองให้ตระหนักถึงความสำคัญของภาวะโภชนาการเพื่อเป็นพื้นฐานที่ดีสำหรับการเรียนรู้ต่อไปen_US
Appears in Collections:GRAD-Sciences and Technology: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.