Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69128
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ อรพิณ สันติธีรากุล-
dc.contributor.authorกรรณิการ์ ปวงกิจจาen_US
dc.date.accessioned2020-07-27T07:58:51Z-
dc.date.available2020-07-27T07:58:51Z-
dc.date.issued2015-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69128-
dc.description.abstractThis independent study aimed to investigate behavior of consumers in Mueang Samut Sakhon district towards purchasing bicycles. Questionnaires were used as the tool to collect data from the total number of 200 consumers who purchased 5 types of bicycles, each of which was equally determined to 40 consumers, according to the quota sampling method. Data were, then, analyzed by frequency, percentage, and mean. The findings showed that most respondents were male in the age of 21-30 years old and single. Their education background was diploma or equivalence. They averagely earned monthly income at the amount of 10,001-20,000 Baht and worked as employee/private company employee. According to the study their behavior towards purchasing bicycles, the results presented that the majority limited their budget for a bicycle at 2,000-10,000 Baht. They purchased it with the purpose of exercising and considered the most on its durability. Person involving in purchasing decision making and payment the most was the respondents themselves. Occasion that they purchased the bicycle was at the time when they needed to use it. Most of them selected the bicycle from bicycle shop. In addition, most respondents searched for more information about a certain bicycle prior to making purchasing decision; mostly from the Internet, and usually paid for the bicycle in cash. Regarding the study on post-purchasing behavior, the majority recommended the purchased product to friends or acquaintance and planned to purchase more, especially the one being categorized in sporty and touring types of bicycle, in the future. The results of the study on marketing mix factors affecting decision making of the respondents towards purchasing bicycles presented that all marketing mix factors affected their purchasing decision at high level. The factor affecting their purchasing decision the most was product; followed by factors namely price, promotion, and place, respectively. Hereafter were shown the sub-factors being ranked at the highest level. The product factor was the strength and the durability of product. The price factor was the reasonable price comparing to other brands. The promotion factor was the cash discount as well as the friendliness of salesperson. The place factor was the product arrangement that made the product visible clearly.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleพฤติกรรมผู้บริโภคในอำเภอเมืองสมุทรสาครในการซื้อรถจักรยานen_US
dc.title.alternativeBehavior of Consumers in Mueang Samut Sakhon Districts Towards Purchasing of Bicyclesen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมผู้บริโภคในอำเภอเมืองสมุทรสาครในการซื้อจักรยาน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้ซื้อจักรยานจำนวน 5 ประเภท ในสัดส่วนเท่าๆ กัน คือ ประเภทละ 40 ราย รวมทั้งสิ้น 200 ราย โดยใช้วิธีการเลือกตัวอย่างแบบโควต้า และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุ 21-30 ปี มีสถานภาพโสด มีการศึกษาระดับอนุปริญญา หรือเทียบเท่า มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,001-20,000 บาท และประกอบอาชีพลูกจ้าง / พนักงานบริษัทเอกชน ผลการศึกษาพฤติกรรมในการซื้อจักรยานพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีงบประมาณในการซื้อจักรยาน 2,000-10,000 บาท มีวัตถุประสงค์ในการซื้อจักรยานเพื่อใช้ออกกำลังกาย โดยการซื้อจะพิจารณาจากความคงทน ผู้ที่มีส่วนร่วมในการตัดสินใจซื้อ และรับผิดชอบค่าใช้จ่ายในการซื้อจักรยานมากที่สุด คือ ตัวท่านเอง ส่วนโอกาสในการซื้อจักรยานเมื่อต้องการใช้งาน โดยเลือกซื้อจักรยานจากร้านค้าจักรยานมากที่สุด นอกจากนี้ยังพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีการศึกษาข้อมูลก่อนการตัดสินใจซื้อจักรยาน ซึ่งแหล่งที่ใช้ค้นหาข้อมูลเกี่ยวกับจักรยานมากที่สุด สื่ออินเตอร์เน็ต ส่วนวิธีการชำระเงินค่าจักรยานนั้น ส่วนใหญ่จะชำระด้วยเงินสด สำหรับพฤติกรรมหลังการซื้อ พบว่า หลังจากซื้อจักรยานมาใช้แล้วผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่จะแนะนำให้เพื่อนหรือคนรู้จักมาซื้อใช้ โดยการซื้อจักรยานจะมีการวางแผนในการซื้อในอนาคต และประเภทของจักรยานที่จะซื้อในอนาคตมากที่สุดคือ จักรยานออกกำลังกายและท่องเที่ยวในอนาคต ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อจักรยาน พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามเห็นว่าปัจจัยส่วนประสมการตลาดมีผลต่อการตัดสินใจซื้อจักรยานอยู่ในระดับมากทุกปัจจัย โดยปัจจัยที่มีค่าเฉลี่ยลำดับแรก ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ลำดับรองลงมาได้แก่ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ตามลำดับ โดยปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดในแต่ละด้านดังนี้ ด้านผลิตภัณฑ์ ได้แก่ เรื่องสินค้ามีความแข็งแรงคงทน ด้านราคา ได้แก่ เรื่องราคา เหมาะสมเมื่อเทียบกับตราสินค้าอื่น ด้านการส่งเสริมการตลาด ได้แก่ เรื่องมีการลดราคา และเรื่องพนักงานขายมีอัธยาศัยดี และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ได้แก่ เรื่องการจัดสินค้าไว้ในตำแหน่งที่สามารถมองเห็นได้ชัดเจนen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.31 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.