Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69071
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ ดร.จิราวรรณ ฉายสุวรรณ-
dc.contributor.authorณัทกร เทพรัตน์en_US
dc.date.accessioned2020-07-24T01:21:36Z-
dc.date.available2020-07-24T01:21:36Z-
dc.date.issued2014-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69071-
dc.description.abstractThis study aimed to explore consumer behavior towards using services of private dental clinics in Mueang Chiang Mai. Samples were identified to 300 Thai consumers, who came to use services at the private dental clinics in Mueang Chiang Mai district at least once in the last 2 years. Questionnaires were used as the tool to collect data. Data analysis was conducted by the use of descriptive statistics, consisting of frequency, percentage and mean. The findings presented that most respondents were female, whose ages were equally found in 3 age-ranges: 15-24 years old, 25-45 years old and older than 45 years old. They were single with Bachelor’s degree and were student whose average monthly income was higher than 25,000 Baht. In addition, the results revealed that the majority took dental services at Kijja Dental Clinic. Their significant reason of using services from the private dental clinics was referred to the availability of modern and high-quality devices and appliances. The frequency in using services from the private dental clinics in the last 2 years was found between 3-4 times. Service that they mostly took from the private dental clinics was teeth cleaning. Reason influencing their decision making to take dental services from the private dental clinics was mentioned to oral and teeth health problems that needed to be treated. Their convenient date and time of taking services at the private dental clinics were in the evening of Saturday or Sunday, during 17.00-20.00 hrs. Most of them did not have right to claim for dental service charges; but for those who had the right to claim for it, their right was from the Social Security/Welfare State. They were mostly responsible for the dental service charges by themselves and mostly paid in cash. In each time of using dental services at the private dental clinics, they spent 500-1,500 Baht in average. Person influencing their decision making to use services at the private dental clinics was referred to the respondents themselves. They mostly made their visit to the clinics alone. Source of information where they learned about the private dental clinics was friend/family. They made decision to use services at the private dental clinics upon the recommendation from its previous consumers and the clinic that they chose was owned by the dentist who provided dental services. They had never changed their dental clinic. They were satisfied with its services. Therefore, for the next decision, they insisted on choosing the same clinic. The results of the study on service marketing mix factors showed that the top ten marketing mix that the respondents concerned on were as follows: offering dental services by specialists, service hygiene, quality of materials and medicines, proficiency of dentist in providing dental services, accuracy and safety along treatment process, quality of devices and appliances, personality and reliability of dentist, good odor in the clinic without smell of medicine, reasonable price comparing to quality and services, and new and modern devices.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleพฤติกรรมผู้บริโภคในการใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชนในอำเภอเมืองเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeConsumer Behavior Towards Using Services of Private Dental Clinics in Mueang Chiang Maien_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมผู้บริโภคในการเลือกใช้บริการคลินิก ทันตกรรมเอกชนในอำเภอเมืองเชียงใหม่ กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้บริโภคชาวไทยที่เคยมาใช้บริการคลินิก ทันตกรรมเอกชนในอำเภอเมืองเชียงใหม่อย่างน้อย 1 ครั้ง จำนวน 300 ราย ภายในระยะเวลา 2 ปี เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ แบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนานา ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง โดยแบ่งอายุของผู้ตอบแบบสอบถามเป็น 3 ช่วงอายุคือ 15-24 ปี อายุ 25-45 ปี และอายุมากกว่า 45 ปี เท่ากันทั้ง 3 กลุ่ม ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีสถานภาพโสด มีระดับการศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี อาชีพนักเรียน/นักศึกษา และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนมากกว่า 25,000 บาท ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เคยใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชนในอำเภอเมืองเชียงใหม่ คือ กิจจาทันตคลินิก สาเหตุสำคัญที่เลือกใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชน คือ เครื่องมือและอุปกรณ์ทันสมัย มีคุณภาพ จำนวนครั้งที่ใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชนภายในระยะเวลา 2 ปี คือ 3-4 ครั้ง บริการที่เคยใช้ที่คลินิกทันตกรรมเอกชนส่วนใหญ่ คือ ขูดหินปูน เหตุผลที่ทำให้ตัดสินใจมาใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชนคือ ปัญหาสุขภาพของช่องปากและฟันจำเป็นต้องรักษา วันที่สะดวกในการใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชนคือ วันเสาร์หรือวันอาทิตย์ มีช่วงเวลาในการใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชนคือ ช่วงเย็น 17.00 – 20.00 น. ไม่มีสิทธิในการเบิกจ่ายค่าใช้บริการทันตกรรม สิทธิที่มีในการเบิกจ่ายค่าใช้บริการทันตกรรมมากที่สุดคือ ประกันสังคม/สวัสดิการของรัฐ ชำระค่าบริการคลินิกทันตกรรมเอกชนโดยเงินของตัวเองมากที่สุด ชำระค่าบริการคลินิกทันตกรรมเอกชนโดยวิธีชำระเป็นเงินสดมากที่สุด มีค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ยในการใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชนในแต่ละครั้ง คือ ค่าใช้จ่าย 500 – 1,500 บาท ผู้มีอิทธิพลในการตัดสินใจใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชนคือ ตัดสินใจเอง ผู้ที่ไปใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชนด้วยมากที่สุดคือ คนเดียว สื่อในการหาข้อมูลข่าวสารเพื่อใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชน คือ เพื่อน/ครอบครัว ลักษณะการตัดสินใจเลือกใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชนคือ ตามคำแนะนำของผู้ที่เคยใช้บริการมาก่อน ลักษณะคลินิกทันตกรรมเอกชนที่ใช้บริการคือ เลือกใช้บริการคลินิกที่มีแพทย์ผู้รักษาเป็นเจ้าของกิจการ ไม่เคยเปลี่ยนคลินิกทันตกรรม ผู้ใช้บริการมีความพอใจต่อการใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชน ดังนั้น การตัดสินใจเลือกใช้บริการคลินิกทันตกรรมเอกชนในครั้งต่อไป คือ เลือกใช้คลินิกเดิมที่เคยใช้บริการ ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการพบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญและมีค่าเฉลี่ยอยู่ใน 10 อันดับแรกคือ ให้บริการโดยทันตแพทย์เฉพาะทาง ความสะอาดของบริการ คุณภาพของวัสดุและยาที่ใช้ ทันตแพทย์มีความชำนาญในการปฏิบัติงาน ความถูกต้องปลอดภัยในกระบวนการรักษา คุณภาพของเครื่องมือและอุปกรณ์ต่างๆ บุคลิกภาพและความน่าเชื่อถือของทันตแพทย์ กลิ่นในคลินิกไม่อับ ไม่เหม็นกลิ่นยา ค่ารักษาเหมาะสมกับคุณภาพและบริการ และ เครื่องมือใหม่และมีความทันสมัยen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf4.96 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.