Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68955
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร.นฤนาถ ศราภัยวานิช-
dc.contributor.authorพรกต จงรักษ์สัตย์en_US
dc.date.accessioned2020-07-21T05:42:40Z-
dc.date.available2020-07-21T05:42:40Z-
dc.date.issued2015-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68955-
dc.description.abstractThis independent study aimed to study marketing mix affecting entrepreneurs in Muenag Chiang Mai district towards purchasing fresh noodle. Populations of this study were identified, according to the random sampling method, to 200 entrepreneurs of noodle shops in Mueang Chiang Mai district who used fresh noodle as an ingredient of their main products. Questionnaires were used as the tool to collect data. Data obtained were, then, analyzed by the descriptive statistics, which included frequency, percentage, and means, and the analysis of variance. The findings presented that most respondents purchased the fresh noodle from manufacturers (46%).The main criteria in choosing product distributor were the delivery service, the fair price, and the variety of products. Marketing mix affecting the entrepreneurs of noodle shops in Mueang Chiang Mai district towards purchasing fresh noodle were listed as follows: place, product, price, and promotion, respectively. Hereafter were shown the top ten sub-elements, as listed respectively according to the mean values, that affected the respondents towards purchasing fresh noodle: the product freshness (product factor), the product cleanliness and safety (product factor), the flexibility to determine order quantity as needed (place factor), the availability of telephone order (place factor), the accurate product delivery according to the order (place factor), the punctuality of product delivery as determined (place factor), the manner and the services of salesperson (promotion factor), the reasonable price comparing to its quality (price factor), the noodle textures (sticky and soft) (product factor), and the product taste (product factor).en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้ประกอบการร้านขายก๋วยเตี๋ยว ในอำเภอเมืองเชียงใหม่ในการซื้อเส้นก๋วยเตี๋ยวเส้นสดen_US
dc.title.alternativeMarketing Mix Affecting Noodle Restaurant Entrepreneurs in Mueang Chiang Mai District Towards Purchasing Fresh Noodleen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้ประกอบการร้านขายก๋วยเตี๋ยวในอำเภอเมืองเชียงใหม่ในการเลือกซื้อเส้นก๋วยเตี๋ยวเส้นสด ประชากรในการศึกษาได้แก่ผู้ประกอบการร้านขายก๋วยเตี๋ยวที่อยู่ในเขตอำเภอเมืองเชียงใหม่และนำก๋วยเตี๋ยวเส้นสดมาประกอบอาหารเพื่อจำหน่ายเป็นสินค้าหลัก โดยกำหนดตัวอย่างแบบไม่ทราบประชากร ที่จำนวน 200 ราย การศึกษานี้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลและวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยและการวิเคราะห์ความแปรปรวน ผลจากการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เลือกซื้อเส้นก๋วยเตี๋ยวเส้นสดจากแหล่งจำหน่ายที่เป็นโรงงานผู้ผลิต คิดเป็นร้อยละ 46.0 มีหลักในการเลือกแหล่งจำหน่ายที่สำคัญ คือ มีบริการส่งถึงที่ ราคายุติธรรม และมีสินค้าให้เลือกหลากหลาย ส่วนประสมการตลาด ที่มีผลต่อการเลือกซื้อเส้นก๋วยเตี๋ยวเส้นสดของผู้ประกอบการร้านขายก๋วยเตี๋ยวอำเภอเมืองเชียงใหม่ลำดับแรก คือ ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย รองลงมา คือ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านราคา และปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ สำหรับปัจจัยย่อย 10 ลำดับแรก ตามลำดับค่าเฉลี่ย ที่มีผลต่อการเลือกซื้อเส้นก๋วยเตี๋ยวเส้นสดของผู้ประกอบการร้านขายก๋วยเตี๋ยวอำเภอเมืองเชียงใหม่มีดังนี้ ความสด ใหม่ (ด้านผลิตภัณฑ์) ความสะอาด และความปลอดภัยในการบริโภค (ด้านผลิตภัณฑ์) สามารถสั่งซื้อสินค้ามาก-น้อยตามต้องการ (ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย) สามารถสั่งสินค้าทางโทรศัพท์ (ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย) สินค้าที่ได้รับตรงตามคำสั่งซื้อ(ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย) มีการส่งสินค้าตรงตามเวลานัดหมาย(ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย) มารยาทและการบริการของพนักงานขาย (ด้านการส่งเสริมการตลาด) สินค้ามีราคาเหมาะสมกับคุณภาพ (ด้านราคา) เนื้อสัมผัสของเส้นก๋วยเตี๋ยว (เหนียว นุ่ม) (ด้านผลิตภัณฑ์) รสชาติ (ด้านผลิตภัณฑ์)en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.21 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.