Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/48641
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | รองศาสตราจารย์ ดร. ชูชีพ พุทธประเสริฐ | - |
dc.contributor.advisor | อาจารย์ ดร. ยงยุทธ ยะบุญธง | - |
dc.contributor.author | ธนัฏฐ์ แสนแปง | en_US |
dc.date.accessioned | 2018-05-09T04:22:24Z | - |
dc.date.available | 2018-05-09T04:22:24Z | - |
dc.date.issued | 2015-10 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/48641 | - |
dc.description.abstract | This study aimed to examine administration and management institution curriculum using ASEAN curriculum handbook under the secondary educational service area office 34, and to identify problems and solutions about administration and management institution curriculum using ASEAN curriculum handbook. The samples are the 296 personnel from 37 schools under the secondary educational service area office 34. The study concluded that administration and management institution curriculum using ASEAN curriculum handbook under the secondary educational service area office 34. Collect data 4 issues include curriculum development, planning and implementation of the curriculum, the enhancement of the quality of the curriculum with research and development, and improvement and curriculum development. Concludes that, the overall of administration and management institution curriculum using ASEAN curriculum handbook under the secondary educational service area office 34 is great extent. When considering In each issue found that: The first, Overall of curriculum development is great extent. However, major problem is school personnel have less knowledge about the development of curriculum. And found that there are ways to improve is training academy about curriculum development for school personnel to improve teaching and learning. The second, Overall of planning and implementation of the curriculum is great extent. And major problem is teachers effect analysis course to use to the teaching plan. And need to understanding about planning of implementation the curriculum. The third, Overall of the enhancement of the quality of the curriculum with research and development and Improvement is great extent. However, major problem is teachers understand that the research and create the problem for them. And found ways to improve is schools should motivation and provide training about classroom research. The final, Overall of Improvement and curriculum development is great extent. And major problem is the teachers have a teaching load and other large workload. And found ways to improve is the schools should provide training about curriculum and researching. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การบริหารจัดการหลักสูตรสถานศึกษาตามคู่มือหลักสูตรอาเซียน ของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 34 | en_US |
dc.title.alternative | Administration and Management Institution Curriculum Using ASEAN Curriculum Handbook Under the Secondary Educational Service Area Office 34 | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการบริหารจัดการหลักสูตรสถานศึกษาตามคู่มือหลักสูตรอาเซียนของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 34 และเพื่อศึกษาปัญหาและแนวทางแก้ไขปัญหาการบริหารหลักสูตรสถานศึกษาตามคู่มือหลักสูตรอาเซียนของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 34 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษามาจากโรงเรียนจำนวน 37 โรงเรียน ซึ่งผู้ให้ข้อมูลในครั้งนี้ จำนวน 296 คน ผลการศึกษาสรุปได้ว่า การบริหารจัดการหลักสูตรสถานศึกษาตามคู่มือหลักสูตรอาเซียนของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 34 ทั้ง 4 ด้าน ประกอบด้วย ด้านการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา ด้านการวางแผนและดำเนินการใช้หลักสูตร ด้านการเพิ่มพูนคุณภาพการใช้หลักสูตรด้วยการวิจัยและพัฒนา และด้านการปรับปรุงและพัฒนาหลักสูตร โดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายละเอียดของแต่ละด้าน พบว่า ด้านการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา มีการปฏิบัติ/เป็นจริง โดยรวมอยู่ใน ระดับมาก แต่พบว่ามีปัญหาที่สำคัญ คือบุคลากรในสถานศึกษาไม่มีพื้นฐานความรู้เกี่ยวกับการพัฒนาหลักสูตรอาเซียน แนวทางในการแก้ไข คือสถานศึกษาจัดการอบรม และชี้แจงเกี่ยวกับการพัฒนาหลักสูตรให้บุคลากรเพื่อพัฒนาการจัดการเรียนการสอน ด้านการวางแผนและดำเนินการใช้หลักสูตร พบว่ามีการปฏิบัติ/เป็นจริง โดยรวมอยู่ในระดับมาก ปัญหาสำคัญที่พบ คือ ครูไม่ได้นำผลการวิเคราะห์หลักสูตรมาใช้ในการวางแผนจัดการเรียนการสอนแนวทางแก้ไขปัญหา คือ การสร้างความเข้าใจที่ถูกต้องเกี่ยวกับการวางแผนการใช้หลักสูตร ด้านการเพิ่มพูนคุณภาพการใช้หลักสูตรด้วยการวิจัยและพัฒนา พบว่า มีการปฏิบัติ/เป็นจริง โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สำคัญที่พบ คือ ครูเข้าใจว่าการวิจัยเป็นเรื่องใหญ่และสร้างปัญหา ทำให้มองว่าเป็นปัญหาไกลตัวและเห็นความสำคัญน้อยแนวทางแก้ไขปัญหา คือ โรงเรียนควรสร้างแรงจูงใจ และจัดการอบรมส่งเสริมให้ครูมีวิจัยในชั้นเรียน ด้านการปรับปรุงและพัฒนาหลักสูตร พบว่ามีการปฏิบัติ/เป็นจริง โดยรวมอยู่ในระดับมาก ปัญหาสำคัญที่พบ คือ ครูมีภาระด้านการสอน งานพิเศษ และการปฏิบัติตามนโยบายมาก ทำให้มีเวลาในการเตรียมการสอนและการคิดนวัตกรรมน้อยลง แนวทางแก้ไขในการปรับปรุงและพัฒนาหลักสูตร คือ โรงเรียนควรจัดการอบรมเกี่ยวกับหลักสูตรและการทำวิจัยให้กับครูและบุคลากร | en_US |
Appears in Collections: | EDU: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2abstract.docx | Abstract (words) | 181.25 kB | Microsoft Word XML | View/Open Request a copy |
ABSTRACT.pdf | Abstract | 309.12 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
FULL.pdf | Full IS | 3.8 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.