Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/48628
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorยงยุทธ ยะบุญธง-
dc.contributor.advisorชูชีพ พุทธประเสริฐ-
dc.contributor.authorนันท์นภัส กันกาen_US
dc.date.accessioned2018-05-03T03:52:46Z-
dc.date.available2018-05-03T03:52:46Z-
dc.date.issued2558-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/48628-
dc.description.abstractThis independent study has 2 objectives which are 1) to study the conditions and problems of teacher development in critical thinking process learning management of Pattanatonnamkunkong School, Chiang Dao District, Chiang Mai Province and 2) to study the guidelines of teacher development in critical thinking process learning management of Pattanatonnamkunkong School, Chiang Dao District, Chiang Mai Province.There are 3 procedures of this study. The first procedure is to study the conditions and problems of teacher development in critical thinking process learning management. The populations used in this study were 17 people; the directors of the school, the teachers and the person who work in Pattanatonnamkunkong School. The tool used in this study was questionnaires and the data was analyzed by using average and standard deviation. The second procedure is to study and draft the guidelines ofteacher development in critical thinking process learning management. The populations used in this study were the directors,the supervising and supporting the management of the school; those of teachers, community and local administration organizations, alumniof the school and scholars who had the excellent result in every indicator, totally 5 people. The tool used for this study was interview and the data was analyzed by inductive conclusions. The third procedure is to examine the effect of the guidelines of teacher development in critical thinking process learning management of Pattanatonnamkunkong School, Chiang Dao District, Chiang Mai Province.The populations used in this study were 3 experts and the tools used in this study was the examinationform for the guidelines of teacher development in critical thinking process learning management to examine accuracy, suitability and possibility. The data was analyzed by using average and standard deviation. From the study, it found thatstudy the conditions of teacher development in critical thinking process learning management of Pattanatonnamkunkong School, Chiang Dao District, Chiang Mai Provincein 4 parts and 3 parts of critical thinking teaching process were in moderate level and the problems were 1) no surveyed the requirement 2) unspecified the methodology that suit for teacher development and 3) unreal teacher evaluations. The solution guideline of teacher development in critical thinking process learning management, the administrator, teachers and the stakeholdersshould be participate in all operates, an appointment of the committee of school to surveys the requirements and the necessities of teacher development, planning to teacher development,proceed according to the plan by collecting all data and information correctly and up to date and evaluating of teacher development in critical thinking process learning management for the improvement and develop teaching skills for teachers. The auditing result of correctly, suitability and possibility of teacher development in critical thinking process learning management of Pattanatonnamkunkong School, Chiang Dao District, Chiang Mai Province was in the highest level.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectครูen_US
dc.subjectการจัดการเรียนรู้en_US
dc.subjectกระบวนการคิดวิเคราะห์en_US
dc.subjectโรงเรียนพัฒนาต้นน้ำขุนคองen_US
dc.titleแนวทางการพัฒนาครูในการจัดการเรียนรู้ที่เน้นกระบวนการคิดวิเคราะห์โรงเรียนพัฒนาต้นน้ำขุนคอง อำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeGuidelines for Teacher Development in Critical Thinking Process Learning Management, Pattanatonnamkhunkhong School, Chiang Dao District, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc371.1024-
thailis.controlvocab.thashโรงเรียนพัฒนาต้นน้ำขุนคอง-
thailis.controlvocab.thashการจัดการชั้นเรียน -- เชียงดาว (เชียงใหม่)-
thailis.controlvocab.thashครู -- การสอน-
thailis.manuscript.callnumberว/ภน 371.1024 น115น-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์ 2 ข้อ คือ 1) เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการพัฒนาครูในการจัดการเรียนรู้ที่เน้นกระบวนการคิดวิเคราะห์ โรงเรียนพัฒนาต้นน้ำขุนคอง อำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ 2) เพื่อศึกษาแนวทางการพัฒนาครูในการจัดการเรียนรู้ที่เน้นกระบวนการคิดวิเคราะห์ โรงเรียนพัฒนาต้นน้ำขุนคอง อำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ ซึ่งมีขั้นตอนการศึกษา 3 ขั้นตอน คือ 1) การศึกษาสภาพและปัญหาการพัฒนาครูในการจัดการเรียนรู้ที่เน้นกระบวนการคิดวิเคราะห์ ประชากรที่ใช้ในการศึกษา คือ ผู้อำนวยการสถานศึกษา ครูและบุคลากรทางการศึกษาในโรงเรียนพัฒนาต้นน้ำขุนคอง อำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ รวมจำนวนทั้งสิ้น 17 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย (μ) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (σ) 2)การศึกษาและการร่างแนวทางการพัฒนาครูในการจัดการเรียนรู้ที่เน้นกระบวนการคิดวิเคราะห์ กลุ่มเป้าหมายเลือกแบบเจาะจงจำนวน 5 คน คือ ผู้บริหารสถานศึกษา หรือผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องจากโรงเรียนในจังหวัดเชียงใหม่ที่ได้รับการรับรางวัล หรือมีผลงานเป็นที่ประจักษ์ในการจัดการเรียนรู้ที่เน้นกระบวนการคิดวิเคราะห์ จำนวน 5 โรงเรียน เครื่องมือที่ใช้คือ แบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการสรุปแบบอุปนัย และ 3) การตรวจสอบร่างแนวทางการพัฒนาครูในการจัดการเรียนรู้ที่เน้นกระบวนการคิดวิเคราะห์ โรงเรียนพัฒนาต้นน้ำขุนคอง อำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ กลุ่มเป้าหมายเลือกแบบเจาะจงจำนวน 3 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบตรวจสอบความถูกต้อง ความเหมาะสม และความเป็นไปได้ของแนวทางการพัฒนาครูในการจัดการเรียนรู้ที่เน้นกระบวนการคิดวิเคราะห์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย (μ) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (σ) ผลจากการศึกษาสภาพการพัฒนาครูในการจัดการเรียนรู้ที่เน้นกระบวนการคิดวิเคราะห์ โรงเรียนพัฒนาต้นน้ำขุนคอง อำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ตามขอบเขตด้านเนื้อหาการพัฒนาครู4 ขั้นตอน และการจัดการเรียนรู้ที่เน้นกระบวนการคิดทั้ง 3 ด้านพบว่า มีการปฏิบัติโดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง ปัญหา คือ1) ขาดการสำรวจความต้องการ2) การกำหนดรูปแบบวิธีการพัฒนาครูยังไม่เหมาะสมและ3) การประเมินผลไม่เป็นไปตามสภาพจริง สำหรับแนวทางการพัฒนาครูในการจัดการเรียนรู้ที่เน้นกระบวนการคิดวิเคราะห์คือ ผู้บริหารสถานศึกษา ครู และบุคลากรที่เกี่ยวข้องต้องมีส่วนร่วมในการดำเนินงาน มีการแต่งตั้งคณะกรรมการสำรวจหาความต้องการ ร่วมกันการวางแผนการดำเนินงานพัฒนาครูตามรูปแบบ วิธีการที่เหมาะสม และมีการประเมินผลตามสภาพจริง พร้อมทั้งนำผลที่ได้มาปรับปรุงแก้ไข และพัฒนาอย่างเป็นระบบ และต่อเนื่อง ผลการตรวจสอบ ความถูกต้อง ความเหมาะสม และความเป็นไปได้ของแนวทางการพัฒนาครูในการจัดการเรียนรู้ที่เน้นกระบวนการคิดวิเคราะห์โรงเรียนพัฒนาต้นน้ำขุนคอง อำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่พบว่า ทุกขั้นตอน และทุกประเด็นโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุดen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2ABSTRACT.docxAbstract (words)183.06 kBMicrosoft Word XMLView/Open    Request a copy
ABSTRACT.pdfAbstract 365.1 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
FULL.pdfFull IS4.13 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.