Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/46050
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorยงยุทธ ยะบุญธง-
dc.contributor.advisorชูชีพ พุทธประเสริฐ-
dc.contributor.authorนัยน์ปพร ปานกลัดen_US
dc.date.accessioned2018-04-09T09:32:29Z-
dc.date.available2018-04-09T09:32:29Z-
dc.date.issued2558-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/46050-
dc.description.abstractThis independent study has 2 objectives which are 1) to study the conditions and problems of collegial supervision in Baanarunothai School, Chiang Dao District, Chiang Mai Province and 2) to study the guidelines for Collegial Supervision to Raise Student Learning Achievement in Baan arunothai School, Chiang Dao District, Chiang Mai Province. There are 3 procedures of this study. 1) study the conditions and problems of collegial supervision in Baan arunothai School, Chiang Dao District, Chiang Mai Province. The population used in this study were 84 teachers of Baanarunothai School in the academic year 2557. The tools used in this study was questionnaires with 5-level rating scale and the data was analyzed by using average (μ) and standard deviation (σ). 2) study and draft the guidelines for Collegial Supervision to Raise Student Learning Achievement in Baan arunothai School. The populations used in this study were administrators or involves supervision outstanding from the school’s collegial supervision under Chiang Mai Primary Educational Service Area Office 3. The tools used in this study was questionnaire and the data was analyzed by inductive inference. 3) examine the guideline of collegial supervision. The populations for this study were 7 experts and the tools used in this study was the examination form of possibility, suitability, and usefulness. The data was analyzed by using average (μ) and standard deviation (σ). ช The findings found that the conditions of collegial supervision in Baanarunothai School, Chiang Dao District, Chiang Mai Province was in the moderated level. Considering each aspect, et was found that they were at moderated level. Ranging from high level to low level were as follows : planning and project supervision, current state of collegial supervision, problems and needs for supervision, conducting the supervision and evaluating the supervision. The problem of collegial supervision in Baanarunothai School found that the data analysis based on various aspects also has a little practice and a lack of clarity, no conclusions about current state of collegial supervision, problems and needs for supervision into practice in a systematic way, no meeting planned for supervision, teachers are not involved in targeting the collegial supervision, administrator do not oversee themselves, collegial supervision was discontinue, supervisors lacked of knowledge understanding about the use media and tools for collegial supervision and lacked of information from evaluation to develop and improve operations to better supervision. The guideline of collegial supervision to Raise Student Learning Achievement in Baan arunothai School, Chiang Dao District focus on the committee responsible to clear, planed by the participation of teachers and school personnel, action supervision in a continuous calendar defined, the target of the supervisory and inform teachers and school personnel have been know clearly as well as to evaluate and report the results to teachers and school personnel have been know to take to improve development operations even further.The results of possibility, suitability and usefulness was in the highest level.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectโรงเรียนบ้านอรุโณทัยen_US
dc.subjectผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนen_US
dc.subjectนักเรียนen_US
dc.titleแนวทางการนิเทศภายในเพื่อยกระดับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน โรงเรียนบ้านอรุโณทัย อาเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeGuidelines for Collegial Supervision to Raise Student Learning Achievement in Baanarunothai School, Chiang Dao District, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc371.26-
thailis.controlvocab.thashโรงเรียนบ้านอรุโณทัย-
thailis.controlvocab.thashผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน-
thailis.controlvocab.thashโรงเรียน -- เชียงดาว (เชียงใหม่)-
thailis.controlvocab.thashนักเรียน -- เชียงดาว (เชียงใหม่)-
thailis.manuscript.sourceว/ภน 371.26 น116น-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ 2 ข้อ คือ 1) เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการนิเทศภายในของโรงเรียนบ้านอรุโณทัยอาเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ และ 2) เพื่อศึกษาแนวทางการนิเทศภายในเพื่อยกระดับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน โรงเรียนบ้านอรุโณทัย อาเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ มีขั้นตอนในการศึกษา 3 ขั้นตอน คือ 1)การศึกษาสภาพและปัญหาการนิเทศภายในของโรงเรียนบ้านอรุโณทัย อาเภอ เชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ ประชากรคือ ครูโรงเรียนบ้านอรุโณทัย อาเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ ปีการศึกษา 2557 จานวน 84 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย (μ) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (σ) 2) การศึกษาและร่างแนวทางการนิเทศภายในเพื่อยกระดับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน โรงเรียนบ้านอรุโณทัย กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริหารหรือผู้ที่เกี่ยวข้องกับการนิเทศภายใน จากโรงเรียนที่ดีเด่นด้านการนิเทศภายในสังกัดสานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 3 เครื่องมือ ที่ใช้เป็นแบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการสรุปแบบอุปนัย และ 3) การตรวจสอบแนวทาง การนิเทศภายใน ประชากรเลือกแบบเจาะจงจากผู้เชี่ยวชาญที่มีความรู้ความสามารถด้านการนิเทศเป็นอย่างดี จานวน 7 คน เครื่องมือที่ใช้คือแบบตรวจสอบความเป็นไปได้ ความเหมาะสม และความเป็นประโยชน์ของร่างแนวทางการนิเทศภายใน สถิติที่ใช้ได้แก่ ค่าเฉลี่ย (μ) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (σ) จ ผลการศึกษา พบว่า สภาพการนิเทศภายในของโรงเรียนบ้านอรุโณทัย อาเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง และเมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ขั้นตอนการดาเนินการนิเทศภายในโรงเรียน 4 ขั้นตอน อยู่ในระดับปานกลางเช่นกัน โดยเรียงลาดับจากมากไปหาน้อยได้ดังนี้ การวางแผนและจัดทาโครงการนิเทศ การศึกษาสภาพปัจจุบัน ปัญหา และความต้องการในการนิเทศ การดาเนินการนิเทศ และการประเมินผลการนิเทศ ตามลาดับ ปัญหาของการนิเทศภายในของโรงเรียนบ้านอรุโณทัย คือ การวิเคราะห์ข้อมูลพื้นฐานในด้านต่างๆ ของโรงเรียนยังมีการปฏิบัติน้อยและขาดความชัดเจน ไม่ได้นาข้อสรุปเกี่ยวกับสภาพปัจจุบัน ปัญหาและความต้องการในการนิเทศไปสู่การปฏิบัติอย่างเป็นระบบ ไม่มีการประชุมวางแผนการนิเทศ ครูไม่มีส่วนร่วมในการกาหนดเป้าหมายการนิเทศภายในโรงเรียน ผู้บริหารไม่ดาเนินการนิเทศด้วยตนเอง การนิเทศไม่ต่อเนื่อง ผู้นิเทศขาดความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับการใช้สื่อและเครื่องมือในการนิเทศภายในโรงเรียน และขาดการนาข้อมูลที่ได้จากการประเมินมาพัฒนาและปรับปรุงการดาเนินการนิเทศให้ดียิ่งขึ้น แนวทางการนิเทศภายในเพื่อยกระดับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน โรงเรียน บ้านอรุโณทัย อาเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ เน้นการแต่งตั้งคณะกรรมการรับผิดชอบให้ชัดเจน การวางแผนโดยการมีส่วนร่วมของครูและบุคลากรในโรงเรียน การดาเนินการนิเทศภายในที่มีความต่อเนื่องตามปฏิทินที่กาหนดไว้ มีการกาหนดเป้าหมายของการนิเทศและแจ้งให้ครูและบุคลากรในโรงเรียนได้รับทราบอย่างชัดเจน รวมทั้งมีการประเมินและรายงานผลการประเมินให้แก่ครูและบุคลากรในโรงเรียนได้รับทราบเพื่อนาไปใช้ในการปรับปรุง พัฒนาการดาเนินงานให้ดียิ่งขึ้น ส่วนผลการตรวจสอบความเป็นไปได้ ความเหมาะสม และความเป็นประโยชน์ พบว่า โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุดen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.docxAbstract (words)58.08 kBMicrosoft Word XMLView/Open    Request a copy
ABSTRACT.pdfAbstract312.97 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
full.pdfFull IS4.25 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.