Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/46003
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | คมกฤต เล็กสกุล | - |
dc.contributor.author | กิ่งกาญจน์ คำสุข | en_US |
dc.date.accessioned | 2018-04-05T02:50:31Z | - |
dc.date.available | 2018-04-05T02:50:31Z | - |
dc.date.issued | 2557-09 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/46003 | - |
dc.description.abstract | This research presents a mathematical model for a Vehicle Routing Problem (VRP) which takes CO2 emission into account by considering weight (vehicle and loading weight) and velocity factors (Minimize CO2 model). The objective is to minimize CO2 emission by determining an appropriate routing and comparing the result with Classical VRP which aims to minimize total distance (Minimize Distance model); then, solve the problem with Tabu Seach (TS) Method. This study divided into 3 cases classified by vehicle velocity: 15 – 45 km/hr., 45 – 95 km/hr. and 15 – 95 km/hr. Each case was separated into 12 levels by problem size. The number of vehicles was not fixed. Different velocity ranges produced different CO2 emissions. The highest CO2 emission was found at 45 – 95 km/hr., followed by 15 – 95 km/hr., with the lowest at 15 – 45 km/hr. e.g. solution of 5 stations problem, amount of CO2 emission were 13,485 g., 10,871 g. and 7,054 g. respectively. The solution showed that, although the appropriate route solution from the Minimize CO2 model has longer distance than the appropriate route solution from the Minimize Distance model, CO2 emissions of the Minimize CO2 model was 2.27 % lower, on average. Because of different route sequence affect to the CO2 emission parameter include route constant (αij), velocity (vij) and loading weight (wij). | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | คาร์บอนไดออกไซด์ | en_US |
dc.subject | สโตแคสติก | en_US |
dc.subject | ยานพาหนะ | en_US |
dc.title | การกำหนดเส้นทางแบบสโตแคสติกสำหรับยานพาหนะ เพื่อลดการปล่อยก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์ | en_US |
dc.title.alternative | Determination of Stochastic Vehicle Routing for Reducing Carbondioxide Emission | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.classification.ddc | 519.23 | - |
thailis.controlvocab.thash | กระบวนการสโตแคสติค | - |
thailis.controlvocab.thash | คาร์บอนไดออกไซด์ | - |
thailis.manuscript.callnumber | ว 519.23 ก321ก | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | งานวิจัยนำเสนอแบบแบบจำลองทางคณิตศาสตร์เพื่อกำหนดเส้นทางการขนส่งของปัญหาการจัดเส้นทางของยานพาหนะ (VRP) โดยนำปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการปล่อย CO2 ระหว่างการขนส่งมาพิจารณาร่วม ได้แก่ น้ำหนักยานพาหนะ น้ำหนักบรรทุก และความเร็วของยานพาหนะซึ่งมีลักษณะไม่คงที่ จากนั้นประยุกต์ใช้วิธีการทาบู (TS) เพื่อแก้ปัญหาโดยมีวัตถุประสงค์ให้ได้เส้นทางที่มีการปลดปล่อย CO2 ต่ำที่สุด (Minimize CO2) พร้อมกับเปรียบเทียบผลคำตอบที่ได้กับปัญหา VRP แบบวัตถุประสงค์ให้เส้นทางที่ได้มีระยะทางที่ต่ำที่สุด (Minimize Distance) การศึกษาแบ่งกรณีศึกษาออกเป็น 3 กรณี แยกตามช่วงความเร็วที่ยานพาหนะใช้ได้แก่ ช่วงความเร็ว 15 – 45 กม./ชม. ช่วงความเร็ว 45 – 95 กม./ชม. และ ช่วงความเร็ว 15 – 95 กม./ชม. หาคำตอบของแต่ละกรณีได้ทำการแยกปัญหาออกเป็น 12 ระดับ ตามขนาดปัญหา โดยใช้ยานพาหนะชนิดเดียวกันและไม่มีการจำกัดจำนวนที่ใช้ พบว่าช่วงความเร็วที่แตกต่างกันส่งผลต่อปริมาณการปล่อย CO2 โดยการใช้ความเร็วในช่วง 45 – 95 กม./ชม. จะมีปริมาณการปล่อยก๊าซ CO2 สูงที่สุด รองลงมาคือ ช่วงความเร็ว 15 – 95 กม./ชม. และ ช่วงความเร็ว 15 – 45 กม./ชม. ยกตัวอย่างชุดคำตอบของปัญหาขนาด 5 สถานีของแต่ละกรณี มีปริมาณการปล่อย CO2 13,485 กรัม 10,871 กรัม และ 7,054 ตามลำดับ เมื่อเปรียบเทียบผลลัพธ์ที่ได้จากทั้งสองแบบจำลอง พบว่าให้ผลลำดับเส้นทางการเดินรถแตกต่างกัน ซึ่งส่งผลต่อปริมาณการปล่อย CO2 และระยะทางรวมของแต่ละเส้นทาง โดยแบบจำลอง Minimize CO2 แม้จะทำให้เส้นทางที่มีระยะทางในการเดินทางมากกว่า แต่ในทางกลับกันสามารถลดปริมาณ CO2 ลง 2.27 % โดยเฉลี่ยเมื่อเทียบกับแบบจำลอง Minimize Distance เพราะเมื่อลำดับเส้นทางเปลี่ยนไป พารามิเตอร์ที่นำมาใช้ในการคำนวณหาปริมาณการปล่อยก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์ก็จะเปลี่ยนตาม ได้แก่ ค่าคงที่ของยานพาหนะอันเนื่องมาจากน้ำหนักบรรทุก (αij) ความเร็วที่ใช้ (vij) และน้ำหนักบรรทุกระหว่างเส้นทาง (wij) | en_US |
Appears in Collections: | ENG: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ABSTRACT.pdf | ABSTRACT | 317.99 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
APPENDIX.pdf | APPENDIX | 740.28 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 1.pdf | CHAPTER 1 | 258.11 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 2.pdf | CHAPTER 2 | 752.4 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 3.pdf | CHAPTER 3 | 522.06 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 4.pdf | CHAPTER 4 | 1.4 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 5.pdf | CHAPTER 5 | 401.75 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CONTENT.pdf | CONTENT | 290.03 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
COVER.pdf | COVER | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
REFERENCE.pdf | REFERENCE | 184.3 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.