Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39700
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorชูศรี เที้ยศิริเพชร-
dc.contributor.authorกมลรส จันทร์ตาคำen_US
dc.date.accessioned2016-12-08T08:12:54Z-
dc.date.available2016-12-08T08:12:54Z-
dc.date.issued2557-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39700-
dc.description.abstractThe purpose of this independent study was to investigate how to develop the accountants’ competency in small and medium enterprises (SME) in Mueang District, Chiang Mai in order to support the opening of ASEAN Economic Community according to the Mutual Recognition Arrangements Framework on Accountancy Services (MRA) and the International Education Standards for Professional Accountants (IES) including professional knowledge (IES 2), professional skills (IES 3), professional values, ethics and good attitudes towards profession (IES 4). The data were collected from questionnaires through a random sampling of 200 accountants in small and medium enterprises in Mueang District, Chiang Mai and analyzed statistically by frequency, percentage and mean. The results revealed that most respondents were female, aged 20-25 with bachelor degrees in Accounting and others, namely Business Administration, Economics and Management. Their current job positions were general accountants with 1-3-year-work experience in Accounting. Their basic knowledge concerning ASEAN Community was at the highest level and their knowledge about the ASEAN Mutual Recognition Arrangements in Accountancy was at the lowest level. The findings concerning the professional knowledge competency development (IES 2) showed that most respondents wanted to develop their overall professional knowledge in all aspects at high level. Their wants of developing the information technology competency showed the highest mean. The followings were financial accounting and related knowledge and business organization, respectively. According to the professional skill competency development (IES 3), it was found that most respondents wanted to develop their overall professional skills in all aspects at high level. Their wants of developing the technical skill competency indicated the highest mean. The followings were individual characteristics, learning, business management and administration and interpersonal interaction and communication, respectively. Regarding the professional values, ethics good attitudes towards profession competency development (IES 4), it revealed that most respondents wanted to develop their overall professional values, ethics good attitudes towards profession in all aspects at high level. Their wants of developing the performance competency by using knowledge, abilities and professional expert with consciousness, intention and full effort showed the highest mean. The followings were the performances with moral, justice, honesty and social responsibilities, being independent and intent on developing knowledge continuously, respectively. Related to the overall accountants’ competency development based on IES framework, it was found that most respondents wanted to develop the accountants’ competency development based on IES framework in all aspects at high level. Their wants of developing the professional values, ethics good attitudes towards profession indicated the highest mean. The followings were the professional knowledge and professional skills, respectively.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectนักบัญชีen_US
dc.subjectธุรกิจen_US
dc.subjectประชาคมเศรษฐกิจอาเซียนen_US
dc.titleการพัฒนาสมรรถนะนักบัญชีของธุรกิจในอำเภอเมืองเชียงใหม่เพื่อรองรับการเปิดประชาคมเศรษฐกิจอาเซียนen_US
dc.title.alternativeCompetency development of accountants in businesses in Mueang Chiang Mai district in response to ASEAN economic communityen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc657.092-
thailis.controlvocab.thashนักบัญชี-
thailis.controlvocab.thashธุรกิจ -- เชียงใหม่-
thailis.manuscript.callnumberว/ภน 657.092 ก167ก-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาให้รู้ถึงแนวทางการพัฒนาสมรรถนะนักบัญชีของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในอำเภอเมืองเชียงใหม่ เพื่อรองรับการเปิดประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน ตามข้อตกลงยอมรับร่วมสาขาบริการวิชาชีพบัญชี (Mutual Recognition Arrangements Framework On Accountancy Services : MRA) และตามกรอบแนวคิดของมาตรฐานการศึกษาระหว่างประเทศสำหรับผู้ประกอบวิชาชีพบัญชี (International Education Standards for Professional Accountants : IES) ประกอบด้วย ความรู้ทางวิชาชีพ (IES 2) ทักษะทางวิชาชีพ(IES 3) คุณค่าแห่งวิชาชีพ จริยธรรมและทัศนคติที่ดีต่อวิชาชีพ (IES 4)โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากแบบสอบถามกลุ่มตัวอย่างนักบัญชีของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในอำเภอเมืองเชียงใหม่จำนวน 200 ราย ทำการวิเคราะห์ผลทางสถิติโดยใช้ค่าความถี่ ค่าร้อยละ และค่าเฉลี่ย จากผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 20-25 ปี จบการศึกษาระดับปริญญาตรี สาขาการบัญชีและสาขาอื่นๆ เช่น สาขาบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์ การจัดการ ตำแหน่งงานที่ทำในปัจจุบันคือพนักงานบัญชีด้านทั่วไป และมีประสบการณ์ในการทำงานในสาขาวิชาชีพด้านการทำบัญชี 1-3 ปี มีความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับสมรรถนะทางวิชาชีพบัญชีในปัจจุบัน ตามข้อตกลงยอมรับร่วมกัน (MRA) มากที่สุดคือเรื่อง ความรู้เกี่ยวกับประชาคมอาเซียน และมีความรู้น้อยที่สุดคือเรื่อง ข้อตกลงยอมรับร่วมของอาเซียนสาขาการบัญชี ผลการศึกษาการพัฒนาสมรรถนะความรู้ทางวิชาชีพ (IES 2) พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ มีความต้องการพัฒนาความรู้ทางวิชาชีพ โดยรวมทุกด้านในระดับมาก โดยต้องการพัฒนาสมรรถนะด้านเทคโนโลยีสารสนเทศ มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมาคือ ด้านบัญชีการเงินและความรู้ที่เกี่ยวข้อง และด้านองค์การธุรกิจ ตามลำดับ ส่วนการพัฒนาสมรรถนะทักษะทางวิชาชีพ (IES 3) พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ มีความต้องการพัฒนาทักษะทางวิชาชีพ โดยรวมทุกด้านในระดับมาก โดยต้องการพัฒนาสมรรถนะทักษะด้านเทคนิคและการปฏิบัติหน้าที่ มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมาคือ ด้านลักษะเฉพาะบุคคล ด้านการเรียนรู้ ด้านการบริหารจัดการธุรกิจและองค์กร และด้านปฏิสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและการสื่อสาร ตามลำดับ สำหรับการพัฒนาสมรรถนะด้านคุณค่าแห่งวิชาชีพ จริยธรรมและทัศนคติที่ดีต่อวิชาชีพ (IES 4) พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ มีความต้องการพัฒนา ด้านคุณค่าแห่งวิชาชีพ จริยธรรมและทัศนคติที่ดีต่อวิชาชีพ โดยรวมทุกด้านในระดับมาก โดยต้องการพัฒนาสมรรถนะด้านการปฏิบัติงานโดยใช้ความรู้ความสามารถและความชำนาญในวิชาชีพด้วยความมีสติ ใส่ใจ เต็มความสามารถ มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมาคือ ด้านการปฏิบัติงานอย่างมีคุณธรรม เที่ยงธรรม ซื่อสัตย์ สุจริต และด้านความรับผิดชอบทางสังคม เป็นอิสระและตั้งใจพัฒนาความรู้อย่างต่อเนื่อง ตามลำดับ และในภาพรวมการพัฒนาสมรรถนะนักบัญชีตามกรอบแนวคิดของ IES พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ มีความต้องการพัฒนาสมรรถนะนักบัญชีตามกรอบแนวคิดของ IES ทุกด้านอยู่ในระดับมาก โดยมีความต้องการพัฒนาด้านคุณค่าแห่งวิชาชีพ จริยธรรมและทัศนคติที่ดีต่อวิชาชีพ มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมาคือ ด้านความรู้ทางวิชาชีพ และด้านทักษะทางวิชาชีพ ตามลำดับen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT182.64 kBAdobe PDFView/Open
APPENDIX.pdfAPPENDIX533.65 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1208.07 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 2277.39 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 3.pdf CHAPTER 3188.24 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 41.11 MBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 5.pdfCHAPTER 5280.62 kBAdobe PDFView/Open
CONTENT.pdfCONTENT224.35 kBAdobe PDFView/Open
COVER.pdfCOVER580.23 kBAdobe PDFView/Open
REFERENCE.pdfREFERENCE203.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.