Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39617
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร. ยงยุทธ ยะบุญธง-
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ ดร. ชูชีพ พุทธประเสริฐ-
dc.contributor.authorศิริพร พุทเกษรen_US
dc.date.accessioned2016-10-04T09:40:14Z-
dc.date.available2016-10-04T09:40:14Z-
dc.date.issued2015-04-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39617-
dc.description.abstractThis independent study has 2 objectives which are 1) to study the problem and solution guidelines of quality management for Anuban Pattanatonnamkunkong School and 2) to study the quality management guidelines for Anuban Pattanatonnamkunkong School, Chiang Dao District, Chiang Mai Province. There are 3 steps for this study which are 1) study for the problem and solution guidelines of the quality management. The population for this study were the municipal mayor of Tung Khaw Pwung Sub-district, the deputy chief of Tung Khaw Pwung Sub-district, the head of education division, the committee of basic education and the teacher. The tools used in this study was questionnaire and the data was analyzed by using average and standard deviation. 2) study and draft the guidelines of quality management. The population for this study was the directors of the school, who has national prize for excellent administration, from 5 school. The tool used for this study was questionnaire and the data was analyzed by inductive inference. 3) examine the guidelines of quality management. The populations for this study were the experts, the school administrators and the municipal mayor of Tung Khaw Pwung Sub-district which were the total population of 5 people. The tools used in this study were the examination form of possibility, suitability, and usefulness. The data was analyzed by using average and standard deviation. From the study, it found that the problem of quality management of Anuban Pattanatonnamkunkong School, Chiang Dao District, Chiang Mai Province in academics, budget, human resource management and general administration were in high level. The solution guidelines for academic problem is to promote the teachers to teach the students as in child center method, develop learning process to have the students be able to create own knowledge. For the budget problem, there should be a meeting for budget management framework, allocating the budget for each projects as in the education development plan. For human resource management, there should be nomination, appointments and staff planning. For general administration, there should be a development of information technology network system and educational cooperation network. The auditing result of possibility, suitability and usefulness of quality management guideline of Anuban Pattanatonnamkunkong School, Chiang Dao District, Chiang Mai Province was in the highest level.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleแนวทางการบริหารคุณภาพของโรงเรียนอนุบาลพัฒนาต้นน้ำขุนคองอำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeQuality Management Guidelines for Anuban Pattanatonnamkunkong School, Chiang Dao District, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์ 2 ข้อ คือ 1) เพื่อศึกษาปัญหาและแนวทางแก้ไขการบริหารคุณภาพของโรงเรียนอนุบาลพัฒนาต้นน้ำขุนคองและ 2) เพื่อศึกษาแนวทางการบริหารคุณภาพของโรงเรียนอนุบาลพัฒนาต้นน้ำขุนคอง อำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ มีขั้นตอนการศึกษา 3 ขั้นตอน คือ 1) การศึกษาปัญหาและแนวทางแก้ไขการบริหารคุณภาพ ประชากร คือ นายกเทศมนตรีเทศบาลตำบลทุ่งข้าวพวง ปลัดเทศบาลตำบลทุ่งข้าวพวง หัวหน้ากองการศึกษา คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ครู เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 2) การศึกษาและร่างแนวทางการบริหารคุณภาพ ประชากรคือ ผู้อำนวยการสถานศึกษาโรงเรียนที่เป็นเลิศด้านการบริหารได้รับรางวัลระดับชาติ จำนวน 5 โรงเรียน เครื่องมือการวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการสรุปอุปนัย 3) การตรวจสอบแนวทางการบริหารคุณภาพ ประชากร คือ ผู้ทรงคุณวุฒิ ผู้บริหารสถานศึกษา และนายกเทศมนตรีเทศบาลตำบลทุ่งข้าวพวงจำนวน 5 คน เครื่องมือ คือ แบบตรวจสอบ ความเป็นไปได้ ความเหมาะสม และความเป็นประโยชน์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษา พบว่า ปัญหาในการบริหารคุณภาพของโรงเรียนอนุบาลพัฒนาต้นน้ำขุนคอง อำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ ทั้ง 4 ด้าน คือ ด้านวิชาการ ด้านงบประมาณ ด้านบริหารงานบุคคล ด้านบริหารทั่วไป มีปัญหาโดยรวมอยู่ในระดับมาก สำหรับแนวทางแก้ไขด้านวิชาการ คือ ส่งเสริมให้ครูใช้วิธีการสอนที่เน้นให้นักเรียนเป็นศูนย์กลาง พัฒนากระบวนการเรียนรู้ให้ผู้เรียนสามารถสร้างองค์ความรู้ได้ด้วยตนเอง ด้านงบประมาณจัดให้มีการประชุมวางกรอบการบริหารงบประมาณ จัดสรรงบประมาณในแต่ละโครงการตามแผนพัฒนาคุณภาพการศึกษา ด้านบริหารงานบุคคล ควรมีการสรรหา บรรจุ แต่งตั้ง วางแผนอัตรากำลัง และด้านบริหารงานทั่วไป ให้มีการพัฒนาระบบเครือข่ายข้อมูลสารสนเทศและมีการประสานพัฒนาเครือข่ายการศึกษา ผลการตรวจสอบความเป็นไปได้ ความเหมาะสม และความเป็นประโยชน์ ของแนวทางการบริหารคุณภาพของโรงเรียนอนุบาลพัฒนาต้นน้ำขุนคอง อำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ พบว่า โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุดen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.docxAbstract (words)180.41 kBMicrosoft Word XMLView/Open    Request a copy
ABSTRACT.pdfAbstract273.53 kBAdobe PDFView/Open
FULL.pdfFull IS4.55 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.