Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39527
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอ.ดร. พนม กุณาวงค์-
dc.contributor.authorจักรพล เอกสุวรรณen_US
dc.date.accessioned2016-09-20T10:05:26Z-
dc.date.available2016-09-20T10:05:26Z-
dc.date.issued2015-07-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39527-
dc.description.abstractThe independent study title, “The Development of Information System for Education in Regional Education Office 1” aimed at analyzing 1) the procedure for education information system management; 2) the problems of information system for education; 3) the guidelines for the development of information system for education in Regional Education Office 1. This qualitative study used semi-structured interview to collect data by in-depth interview. Samples of the study were 12 heads and administrative officers from Regional Education Office 1. The results found that procedure for system management, problems, and guidelines for developing information system for education in Regional Education Office 1 are as follows. 1. In terms of procedure for education information system management in Regional Education Office 1, it was found that the information was collected from the website of the original affiliation via internet. The information was gathered in the computer program (Microsoft Excel). Then, the information was presented in the form of the report in the PDF file (Portable Document Format), uploaded on the website, wrote on the CDs, and distributed to every division. 2. In terms of problems found in information system for education in Regional Education Office 1, it was revealed that the browser was slow, data were redundant, and the information was in the form of code or specific terms. Therefore, it caused the delay of works, information received were wrong, and incomplete. Furthermore, devices or technology of the office were insufficient and unavailable for operation. The administrators also did not have enough knowledge for using programs, devices, and technology at work. Another important problem was that there was no budget to support the development of information system of the office. 3. In terms of guidelines for the development of information system for education in Regional Education Office 1, it was found that types of information should be clearly categorized for easy and fast access. The cooperation with related organization should also be built for data collecting. Moreover, the system should be developed in order to conform to the context of information system for education in Regional Education Office for further support and development. Database and information management program should be created and the system should be connected to the internet for service convenience and information collecting.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนาระบบข้อมูลสารสนเทศด้านการศึกษา ของสำนักงาน ศึกษาธิการภาค 1en_US
dc.title.alternativeThe Development of Information System for Education in Regional Education Office 1en_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระเรื่องการการพัฒนาระบบข้อมูลสารสนเทศด้านการศึกษา ของสำนักงานศึกษาธิการภาค 1 มีวัตถุประสงค์ในการศึกษา 1) เพื่อศึกษากระบวนการจัดการระบบข้อมูลสารสนเทศด้านการศึกษา ของสำนักงานศึกษาธิการภาค 1 2) เพื่อศึกษาปัญหาและอุปสรรค ของระบบข้อมูลสารสนเทศด้านการศึกษา สำนักงานศึกษาธิการภาค 1 3) เพื่อหาแนวทางในการพัฒนาระบบข้อมูลสารสนเทศด้านการศึกษา สำนักงานศึกษาธิการภาค 1 การศึกษาวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ใช้แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างในการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยใช้วิธีการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก (In-depth Interview) ซึ่งผู้ให้ข้อมูลในการศึกษา ประกอบด้วยหัวหน้ากลุ่มงาน และเจ้าหน้าที่ปฏิบัติงาน ของสำนักงานศึกษาธิการภาค 1 รวมทั้งสิ้น 12 คน ผลการศึกษา พบว่า กระบวนการจัดการระบบ ปัญหาและอุปสรรคของระบบ และแนวทางในการพัฒนาระบบข้อมูลสารสนเทศด้านการศึกษา ของสำนักงานศึกษาธิการภาค 1 มีดังนี้ 1. กระบวนการจัดการระบบข้อมูลสารสนเทศด้านการศึกษา ของสำนักงานศึกษาธิการภาค 1 พบว่า มีกระบวนการจัดการระบบข้อมูลสารสนเทศด้านการศึกษา โดยจัดเก็บข้อมูลจากเว็บไซต์หน่วยงานต้นสังกัดผ่านระบบเครือข่ายอินเทอร์เน็ต จากนั้นรวบรวมข้อมูลในโปรแกรมสำเร็จรูป (Microsoft Excel) แล้วจึงนำข้อมูลมาเสนอเป็นรูปเล่มเอกสารรายงาน รูปแบบไฟล์ PDF (Portable Document Format) อัพโหลดขึ้นเว็บไซต์ของหน่วยงาน และใส่แผ่นซีดีแจกทุกกลุ่มงาน 2. ปัญหาและอุปสรรค ของระบบข้อมูลสารสนเทศด้านการศึกษา สำนักงานศึกษาธิการภาค 1 พบว่า มีปัญหาการค้นข้อมูลช้า ข้อมูลซ้ำซ้อน ข้อมูลเป็นรหัสหรือเป็นชื่อเฉพาะ เป็นปัญหาที่ส่งผลต่อผู้ใช้งานระบบ ทำให้เกิดปัญหาในการนำข้อมูลไปใช้ ซึ่งส่งผลให้ทำงานล่าช้า ได้รับข้อมูลที่ไม่ถูกต้อง ครบถ้วน สมบูรณ์ อุปกรณ์หรือเทคโนโลยีของหน่วยงานไม่เพียงพอ และไม่พร้อมในการทำงาน บุคลากรผู้ปฏิบัติงานที่ต้องใช้งานข้อมูลสารสนเทศ ยังไม่มีความรู้มากพอในการใช้โปรแกรม อุปกรณ์ และเทคโนโลยีในการปฏิบัติงาน อีกปัญหาหนึ่งที่สำคัญ คือ ไม่มีงบประมาณสนับสนุนการพัฒนาระบบสารสนเทศของหน่วยงาน 3. แนวทางในการพัฒนาระบบข้อมูลสารสนเทศด้านการศึกษา ของสำนักงานศึกษาธิการภาค 1 พบว่า ควรแยกแยะ ประเภทข้อมูลให้ชัดเจน จะทำให้สามารถหาข้อมูลได้ง่ายและเร็วขึ้น ควรมีการสร้างความร่วมมือกับหน่วยงานที่เกี่ยวข้องในการจัดเก็บข้อมูล ควรมีการพัฒนาระบบในสอดคล้องกับบริบทของสำนักงานศึกษาธิการภาค 1 และสามารถของรับหรือพัฒนาต่อได้ในอนาคต มีการจัดทำฐานข้อมูลและโปรแกรมจัดการฐานข้อมูล อีกทั้งจะต้องให้ระบบสามารถเชื่อมต่ออินเทอร์เน็ตได้ เพื่อความสะดวกในการให้บริการและการจัดเก็บข้อมูลen_US
Appears in Collections:POL: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.docxAbstract (words)179.53 kBMicrosoft Word XMLView/Open
ABSTRACT.pdfAbstract242.38 kBAdobe PDFView/Open
FULL.pdfFull IS5.63 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.