Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39442
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | รองศาสตราจารย์อรพิณ สันติธีรากุล | - |
dc.contributor.author | วรรณพร ตาวังค์ | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-07-22T09:30:52Z | - |
dc.date.available | 2016-07-22T09:30:52Z | - |
dc.date.issued | 2015-10 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39442 | - |
dc.description.abstract | The objective of this independent study was to study job motivating factors of teachers and education staff of Regina Coeli School in Chiang Mai. The samples were 144 teachers and education staff. The data was analyzed using descriptive statistics, namely frequency, percentage and mean. The results of the study showed that most of the teachers and education staff were female, 41-50 years old, single, with Bachelor’s degree. Their monthly income was 15,000 - 25,000 baht. They had been working for 10 years and longer. Most lived in the north of Thailand and were teachers From the analysis of motivating factors for their work, which consisted of motivating factors and supporting factors, it was found that the teachers and education staff ranked the overall motivating factors at the high level. The factor which was ranked the highest was nature of wok, and the first 3 sub-factors were their work made them proud, their work was suitable for their ability, and their work allowed for their creativity. For supporting factors, the factor which was ranked the highest was their relationship towards their supervisor and co-workers, and the first 3 sub-factors were their co-workers gave them advice when they had problem at work, their co-workers were friendly, and their supervisor was willing to give advice about work and private matters. From the study of their satisfaction at work, it was found that the teachers and education staff were satisfied with the overall factors at the high level. The factor which was ranked the highest was nature of wok, and the first 3 sub-factors were their work made them proud, their work was suitable for their knowledge and ability, and their work allowed for their creativity. For supporting factors, the factor which was ranked the highest was their relationship towards their supervisor and co-workers, and the first 3 sub-factors were their co-workers were friendly their co-workers gave them advice when they had problem at work, and their supervisor was well-mannered and well-spoken. From Importance-Performance Analysis, it was found that most sub-factors (12 sub-factors) of motivating factors were in Quadrant C: Low priority; 10 sub-factors were in Quadrant B: Keep up good work; and 1 sub-factor was in Quadrant D: Possible over kill. No sub-factor was in Quadrant A: Concentrate here. For the sub-factors of supporting factors, 1 sub-factor, namely their relationship towards their supervisor and co-workers, was in Quadrant A: Concentrate here. Most sub-factors (15 sub-factors) were in Quadrant C: Low priority; 7 sub-factors were in Quadrant B: Keep up good work; and 1 sub-factor was in Quadrant D: Possible over kill. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | ปัจจัยจูงใจในการทำงานของครูและบุคลากรทางการศึกษาโรงเรียนเรยีนาเชลีวิทยาลัย จังหวัดเชียงใหม่ | en_US |
dc.title.alternative | Job Motivating Factors of Teachers and Education Staffs of Regina Coeli College, Chiang Mai Province | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยจูงใจในการทำงานของครูและบุคลากรทางการศึกษาโรงเรียนเรยีนาเชลีวิทยาลัย จังหวัดเชียงใหม่ กลุ่มประชากรที่ใช้ในการศึกษา คือ ครูและบุคลากรทางการศึกษา โรงเรียนเรยีนาเชลีวิทยาลัย จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 144 คนโดยการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติขั้นพื้นฐาน ได้แก่ สถิติเชิงพรรณนา ความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย ผลการศึกษา พบว่า ครูและบุคลากรทางการศึกษาส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 41 – 50 ปี มีสถานภาพโสด สำเร็จการศึกษาระดับปริญญาตรีมากที่สุด มีรายได้ต่อเดือนระหว่าง 15,000 – 25,000 บาท และมีอายุการทำงานระหว่าง 10 ปีขึ้นไป ภูมิลำเนาอยู่ทางภาคเหนือ และส่วนใหญ่เป็นครูผู้สอน จากผลการศึกษาปัจจัยจูงใจในการทำงาน พบว่า ครูและบุคลากรทางการศึกษาให้ความสำคัญต่อปัจจัยจูงใจในการทำงานโดยรวมอยู่ในระดับมาก โดยให้ความสำคัญต่อปัจจัยด้านลักษณะงานที่ทำเป็นอันดับแรก ปัจจัยย่อยสามอันดับ คือ งานที่ได้ทำเป็นงานที่น่าภาคภูมิใจ งานที่ทำอยู่เป็นงานที่เหมาะสมกับความรู้ความสามารถ และงานที่ทำเปิดโอกาสให้ใช้ความคิดริเริ่มสร้างสรรค์ สำหรับปัจจัยค้ำจุนให้ความสำคัญต่อปัจจัยด้านความสัมพันธ์ของหัวหน้างานและเพื่อนร่วมงานเป็นอันดับแรก ปัจจัยย่อยสามอันดับแรก คือ เพื่อนร่วมงานให้คำปรึกษาหารือระหว่างกันเมื่อพบปัญหาในการทำงาน เพื่อนร่วมงานเป็นกันเอง และหัวหน้าเต็มใจให้คำปรึกษาปัญหางานและปัญหาส่วนตัว เมื่อพิจารณาความพึงพอใจในการทำงาน พบว่าครูและบุคลากรทางการศึกษาให้ความพึงพอใจโดยรวมอยู่ในระดับมาก โดยให้ความพึงพอใจต่อปัจจัยกระตุ้นในการทำงานด้านลักษณะงานที่ทำเป็นอันดับแรก ปัจจัยย่อยสามอันดับแรก คือ งานที่ได้ทำเป็นงานที่น่าภาคภูมิใจ งานที่ทำอยู่เป็นงานที่เหมาะสมกับความรู้ความสามารถ และงานที่ทำเปิดโอกาสให้ใช้ความคิดริเริ่มสร้างสรรค์ ส่วนปัจจัยค้ำจุนในการทำงานพบว่า ครูและบุคลากรให้ความพึงพอใจต่อปัจจัยด้านความสัมพันธ์ของหัวหน้างานและเพื่อนร่วมงานเป็นอันดับแรก ปัจจัยย่อยสามอันดับแรก คือ เพื่อนร่วมงานเป็นกันเอง เพื่อนร่วมงานให้คำปรึกษาหารือระหว่างกันเมื่อพบปัญหาในการทำงาน การวางตัวของหัวหน้างาน เช่น กิริยา ท่าทาง การพูดจา จากผลการศึกษาแนวคิดการวิเคราะห์ความพึงพอใจ ด้วยเทคนิค Importance-Performance Analysis (IPA) พบว่า ปัจจัยย่อยของปัจจัยจูงใจในการทำงาน (Motivation) ส่วนใหญ่อยู่ใน Quadrant C : Low Priority มากที่สุด คือ ปัจจัยด้านความก้าวหน้าในหน้าที่การงาน ปัจจัยด้านความยอมรับนับถือ และปัจจัยด้านความรับผิดชอบ รองลงมาพบว่าปัจจัยย่อยอยู่ใน Quadrant B : Keep up good work คือ ปัจจัยด้านลักษณะงานที่ทำ สำหรับปัจจัยย่อยของปัจจัยค้ำจุน (Hygiene) อยู่ใน Quadrant A : Concentrate Here คือ ปัจจัยด้านความสัมพันธ์ของหัวหน้างานและเพื่อนร่วมงาน โดยปัจจัยด้านส่วนใหญ่อยู่ใน Quadrant C : Low Priority มากที่สุด คือ ปัจจัยด้านควบคุมและนิเทศงาน ปัจจัยด้านนโยบายการบริหารโรงเรียน รองลงมาพบว่า ปัจจัยย่อยอยู่ใน Quadrant B : Keep up good work คือ ปัจจัยด้านรายได้และสวัสดิการ และปัจจัยด้านสภาพแวดล้อมในการทำงาน | en_US |
Appears in Collections: | BA: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Abstract.doc | Abstract (words) | 207.5 kB | Microsoft Word | View/Open |
ABSTRACT.pdf | Abstract | 181.97 kB | Adobe PDF | View/Open |
FULL.pdf | Full IS | 3.84 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.