Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39341
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ดวงหทัย กาศวิบูลย์-
dc.contributor.authorจรัสรำไพ ไชยเรืองen_US
dc.date.accessioned2016-07-05T02:42:12Z-
dc.date.available2016-07-05T02:42:12Z-
dc.date.issued2558-05-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39341-
dc.description.abstractThis independent study aimed to comprehend roles of parents in mathematics learning of PrathomSuksa 4 (grade 4) students in Ban Nongkeaw School, Chiang Mai Province. The participants were parents of PrathomSuksa 4/1 students in Ban Nongkeaw School, Chiang Mai Province (totally 36 persons), in orderto response to the questionnaire. The researcher selected the focused group from the participants, considering being parents ofhigh, average, and low achievers, 3 persons per each achievement level (totally 9 persons), in order to be interviewed. Data collection was carried out for six weeks in the first semester of academic year 2014. Theresearcher analyzedthe data from thequestionnaire by using percentages and averages. Thedata from interviewswas analyzed by using descriptive analysis. This study found that the parents (n = 36)had roles in learning mathematics of the students according to Cai’s frameworks (2003) as follows: 1). The Motivator 2). The Monitor 3). The Mathematics Content Advisor 4). The Mathematics Learning Counselor,and 5). The Resource Provider. The data from interviews revealedthat parents of high achieverstook a major role as The Mathematics Content Advisor.Parents of average achieverstook a major role as The Monitor. Finally, parents of low achievers took a major role as The Motivator.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleบทบาทของผู้ปกครองในการเรียนรู้คณิตศาสตร์ของนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบ้านหนองเขียว จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeParental Roles in Learning Mathematics of Prathom Suksa 4 Students, Ban Nongkeaw School, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาบทบาทของผู้ปกครองในการเรียนรู้คณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบ้านหนองเขียว จังหวัดเชียงใหม่ กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ เป็นผู้ปกครองของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4/1จำนวน 36 คน โรงเรียนบ้านหนองเขียว จังหวัดเชียงใหม่ เพื่อตอบแบบสอบถามผู้ปกครอง จากนั้นผู้ศึกษาเลือกผู้ปกครอง กลุ่มเจาะลึกจากกลุ่มเป้าหมาย จากการพิจารณาผู้ปกครองของนักเรียนที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนในวิชาคณิตศาสตร์คละความสามารถ เก่ง ปานกลาง และอ่อน อย่างละ 3 คนรวมทั้งสิ้น 9 คน เพื่อสัมภาษณ์โดยดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นระยะเวลา 6สัปดาห์ ภาคเรียนที่1ปีการศึกษา 2557ผู้ศึกษาได้วิเคราะห์ข้อมูลที่ได้จากแบบสอบถามโดยใช้ ค่าสถิติ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้จากแบบสัมภาษณ์โดยใช้การวิเคราะห์เชิงพรรณนา ผลการศึกษาพบว่าผู้ปกครอง(n=36) มีบทบาททั้ง 5 ด้านตามกรอบแนวคิดของ Cai (2003) ตามลำดับ ดังต่อไปนี้ คือ 1) ด้านผู้ให้กำลังใจ2) ด้านผู้ตรวจสอบ 3) ด้านผู้ให้คำปรึกษาเนื้อหาคณิตศาสตร์ 4) ด้านผู้แนะแนวทางการเรียนรู้คณิตศาสตร์และ5) ด้านผู้สนับสนุนสื่อและแหล่งการเรียนรู้ สำหรับข้อมูลจากการสัมภาษณ์ พบว่า ผู้ปกครองนักเรียนกลุ่มเก่งมีบทบาทด้านผู้ให้คำปรึกษาด้านเนื้อหาคณิตศาสตร์มากที่สุด ผู้ปกครองของนักเรียนกลุ่มปานกลางมีบทบาทด้านผู้ตรวจสอบมากที่สุด และผู้ปกครองนักเรียนกลุ่มอ่อนมีบทบาทด้านผู้ให้กำลังใจมากที่สุดen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstract.docAbstract (words)187.5 kBMicrosoft WordView/Open
ABSTRACT.pdfAbstract201.46 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
full.pdfFull IS3.21 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.