Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80222
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Piang-or Loahavilai | - |
dc.contributor.author | Xinke, Li | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-11-20T10:54:31Z | - |
dc.date.available | 2024-11-20T10:54:31Z | - |
dc.date.issued | 2023-04 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80222 | - |
dc.description.abstract | Objectives: There are two basic components to social commerce: commercial and social. Although a relatively new phenomenon in marketing research, social component is rarely discussed. Therefore, the purpose of the paper is to discuss the social factors that influence the consumers’ purchase intentions and behaviors in the context of social commerce. Methods: This study is conducted in two parts. For the 300 valid sample questionnaires obtained under the WeChat social networking platform, we first conduct a theoretical study. We used social learning theory and social support theory to analyze social e-commerce intentions and consumer behavior by constructing structural equation modeling (SEM) to test the proposed research hypotheses. We believe that experiments can be understood in specific cases and experimental results can guide practice, so we use Pinduoduo, a leading social e-commerce platform in China, as a case study. We applied Philip Kotler's 5A Customer Behavior Path theory to study the social e-commerce behavior of the sample through SPSS statistical methods. Results: The theoretical model results show that social learning has a positive effect on social support, social e-commerce intention and consumer purchase behavior, but the effect of social learning on purchase behavior is indirect rather than direct. Also social support has a positive effect on social e-commerce intention, and social support and social e-commerce intention have a positive effect on purchase behavior. The case study statistical analysis results show that consumers are relatively satisfied with all the measures in the structural model, proving that social learning and social support do facilitate consumers' social interactions, social e-commerce intentions and actual purchase behaviors. Recommendations: This research has led to a shift in research on social e-commerce to the social aspect rather than the e-commerce aspect. The theoretical model we propose will drive further development of research on consumer purchase behavior. In addition, we output a consumer profile, which we believe can help guide the improvement of business models, product marketing, and business strategies for social e-commerce platforms. More important, it promotes the development of social commerce industry. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Chiang Mai : Graduate School, Chiang Mai University | en_US |
dc.title | The Influence of social commerce on Chinese consumer purchase behaviour: case study from Guangdong Province | en_US |
dc.title.alternative | อิทธิพลของโซเชียลคอมเมิร์ซต่อพฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภคชาวจีน: กรณีศึกษาจากมณฑลกวางตุ้ง | en_US |
dc.type | Thesis | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Electronic commerce | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Consumer behavior -- Chinese | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Social learning | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | วัตถุประสงค์: มีสององค์ประกอบพื้นฐานในการค้าทางสังคม: การค้าและสังคม แม้ว่าจะเป็นปรากฏการณ์ใหม่ในการวิจัยการตลาด แต่องค์ประกอบทางสังคมก็ไม่ค่อยมีใครพูดถึง ดังนั้น จุดประสงค์ของบทความนี้คือเพื่อหารือเกี่ยวกับปัจจัยทางสังคมที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจและพฤติกรรมในการซื้อของผู้บริโภคในบริบทของการค้าทางสังคม วิธีการ: การศึกษานี้ดำเนินการในสองส่วน สำหรับแบบสอบถามตัวอย่างที่ถูกต้อง 300 รายการที่ได้รับภายใต้แพลตฟอร์มเครือข่ายสังคม WeChat อันดับแรก เราทำการศึกษาเชิงทฤษฎี เราใช้ทฤษฎีการเรียนรู้ทางสังคมและทฤษฎีการสนับสนุนทางสังคมเพื่อวิเคราะห์ความตั้งใจอีคอมเมิร์ซทางสังคมและพฤติกรรมผู้บริโภคโดยการสร้างแบบจำลองสมการโครงสร้าง (SEM) เพื่อทดสอบสมมติฐานการวิจัยที่เสนอ เราเชื่อว่าการทดลองสามารถเข้าใจได้ในบางกรณี และผลการทดลองสามารถชี้แนะแนวทางปฏิบัติได้ ดังนั้นเราจึงใช้ Pinduoduo ซึ่งเป็นแพลตฟอร์มอีคอมเมิร์ซโซเชียลชั้นนำในประเทศจีนเป็นกรณีศึกษา เราใช้ทฤษฎีเส้นทางพฤติกรรมลูกค้า 5A ของ Philip Kotler เพื่อศึกษาพฤติกรรมอีคอมเมิร์ซทางสังคมของกลุ่มตัวอย่างโดยใช้วิธีการทางสถิติ SPSS ผลลัพธ์: ผลจากแบบจำลองทางทฤษฎีแสดงให้เห็นว่าการเรียนรู้ทางสังคมมีผลในเชิงบวกต่อการสนับสนุนทางสังคม ความตั้งใจของอีคอมเมิร์ซในสังคม และพฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภค แต่ผลของการเรียนรู้ทางสังคมต่อพฤติกรรมการซื้อนั้นเป็นทางอ้อมมากกว่าโดยตรง นอกจากนี้ การสนับสนุนทางสังคมมีผลในเชิงบวกต่อความตั้งใจของอีคอมเมิร์ซทางสังคม และการสนับสนุนทางสังคมและความตั้งใจของอีคอมเมิร์ซทางสังคมมีผลดีต่อพฤติกรรมการซื้อ ผลการวิเคราะห์ทางสถิติกรณีศึกษาแสดงให้เห็นว่าผู้บริโภคค่อนข้างพอใจกับมาตรการทั้งหมดในแบบจำลองโครงสร้าง ซึ่งพิสูจน์ได้ว่าการเรียนรู้ทางสังคมและการสนับสนุนทางสังคมช่วยอำนวยความสะดวกในการปฏิสัมพันธ์ทางสังคมของผู้บริโภค ความตั้งใจของอีคอมเมิร์ซในสังคม และพฤติกรรมการซื้อจริง คำแนะนำ: งานวิจัยนี้ได้นำไปสู่การเปลี่ยนแปลงในการวิจัยเกี่ยวกับอีคอมเมิร์ซทางสังคมไปสู่ด้านสังคมมากกว่าด้านอีคอมเมิร์ซ แบบจำลองทางทฤษฎีที่เรานำเสนอจะขับเคลื่อนการพัฒนาการวิจัยเพิ่มเติมเกี่ยวกับพฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภค นอกจากนี้ เรายังแสดงโปรไฟล์ผู้บริโภค ซึ่งเราเชื่อว่าสามารถช่วยแนะนำการปรับปรุงรูปแบบธุรกิจ การตลาดผลิตภัณฑ์ และกลยุทธ์ทางธุรกิจสำหรับแพลตฟอร์มอีคอมเมิร์ซโซเชียล ที่สำคัญกว่านั้นคือส่งเสริมการพัฒนาอุตสาหกรรมการค้าเพื่อสังคม | en_US |
thesis.conceal | Publish (Not conceal) | en_US |
Appears in Collections: | ICDI: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
632437811-Xinke Li.pdf | thesis | 2.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.