Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80178
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | พัชรา ตันติประภา | - |
dc.contributor.author | ชมขวัญ เจริญสุขสกุลชัย | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-11-18T00:37:32Z | - |
dc.date.available | 2024-11-18T00:37:32Z | - |
dc.date.issued | 2567-09 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80178 | - |
dc.description.abstract | This research aimed to study the Factors Affecting Intention to Purchase Robot Vacuum Cleaner of Generation Y in Chiang Mai Province. A questionnaire was used as a tool for data collection from a sample group aged 27 – 44 in 2024, totaling 400 respondents. Data were gathered using quota sampling, dividing participants into two groups based on the population proportions within two age ranges: Early Generation Y (born 1980 – 1987), with 198 respondents, and Late Generation Y (born 1988 – 1997), with 202 respondents. Data analysis involved descriptive statistics, including frequency, percentage, mean, and standard deviation, along with inferential statistics through multiple regression analysis. The study found that: 1) most respondents were male, held a diploma or vocational certificate as their highest education level, worked in private businesses, had an average monthly income of 15,000 – 30,000 THB, used Samsung - brand vacuum robots, primarily for enhanced cleaning efficiency, and prioritized robots with sensor systems. 2) In examining the relationship between factors affecting purchase intention for vacuum robots among Generation Y in Chiang Mai, it was found that influential factors included perceived ease of use (β = 0.440, P - value < 0.001), followed by attitude towards usage (β = 0.266, P- value < 0.001), and social influence (β = 0.143, P - value = 0.003). In contrast, performance expectancy and perceived risk factors did not significantly impact purchase intention among Generation Y in Chiang Mai. These factors accounted for 70.2% (R^2= 0.702) of the variability in purchase intention for vacuum cleaning robots among Generation Y consumers in Chiang Mai. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | ปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจซื้อหุ่นยนต์ดูดฝุ่นของเจเนอเรชันวายในจังหวัดเชียงใหม่ | en_US |
dc.title.alternative | Factors affecting intention to purchase robot vacuum cleaner of generation Y in Chiang Mai Province | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | หุ่นยนต์ | - |
thailis.controlvocab.thash | เจนเนอเรชันวาย | - |
thailis.controlvocab.thash | การเลือกของผู้บริโภค -- เชียงใหม่ | - |
thailis.controlvocab.thash | พฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่ | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจซื้อหุ่นยนต์ดูดฝุ่นของเจเนอเรชันวายในจังหวัดเชียงใหม่ โดยมีแบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่มีอายุระหว่าง 27 – 44 ปี ในปี พ.ศ. 2567 จำนวน 400 คน ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบโควตา โดยแบ่งเป็น 2 กลุ่มตามสัดส่วนจำนวนประชากรใน 2 ช่วงอายุ คือ กลุ่มเจเนอเรชันวายตอนต้น บุคคลที่เกิดในปี พ.ศ. 2523 - 2530 จำนวน 198 คน และ กลุ่มเจเนอเรชันวายตอนปลาย บุคคลที่เกิดในปี พ.ศ. 2531 – 2540 จำนวน 202 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การถดถอยพหุคูณ ผลการศึกษาพบว่า 1) ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย การศึกษาสูงสุดระดับ อนุปริญญา/ปวส. ประกอบอาชีพทำธุรกิจส่วนตัว มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,000 – 30,000 บาท ใช้หุ่นยนต์ดูดฝุ่นตรายี่ห้อ Samsung ใช้งานเพื่อเพิ่มประสิทธิภาพในการทำความสะอาด คุณสมบัติของหุ่นยนต์ดูดฝุ่นที่ต้องมีมากที่สุดคือมีระบบเซ็นเซอร์ 2) การศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจซื้อหุ่นยนต์ดูดฝุ่นของเจเนอเรชันวายในจังหวัดเชียงใหม่ พบว่า ปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจซื้อ ได้แก่ ปัจจัยด้านการรับรู้ความง่ายต่อการใช้งาน (β = 0.440, P - value < 0.001) รองลงมาคือ ด้านทัศนคติต่อการใช้งาน (β = 0.266 , P - value < 0.001) และด้านอิทธิพลทางสังคม (β = 0.143, P - value = 0.003) ส่วนปัจจัยด้านความคาดหวังในประสิทธิภาพ และ ปัจจัยด้านการรับรู้ความเสี่ยงไม่ส่งผลอย่างมีนัยสำคัญต่อความความตั้งใจซื้อหุ่นยนต์ดูดฝุ่นของเจเนอเรชันวายในจังหวัดเชียงใหม่ ปัจจัยเหล่านี้สามารถพยากรณ์ความตั้งใจซื้อหุ่นยนต์ดูดฝุ่นของผู้บริโภคเจเนอเรชันวายในจังหวัดเชียงใหม่ ร้อยละ 70.2 (R^2 = 0.702) | en_US |
Appears in Collections: | BA: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
631532111 ชมขวัญ เจริญสุขสกุลชัย.pdf | 20.91 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.