Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80147
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสมเกียรติ อินทสิงห์-
dc.contributor.advisorศักดา สวาทะนันท์-
dc.contributor.authorธนาธิป แสงเงินen_US
dc.date.accessioned2024-11-12T00:50:36Z-
dc.date.available2024-11-12T00:50:36Z-
dc.date.issued2024-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80147-
dc.description.abstractThe objectives of this research were 1) to create and evaluate the quality of learning management plans using the OK5R technique with the Metaverse Learning Provision to enhance communication, and teamwork and collaboration competencies in Thai Subject for Grade 8 Students, 2) to compare the communication competence of Grade 8 students before and after learning using the OK5R technique with Metaverse Learning Provision, 3)to study the teamwork and collaboration competence of Grade 8 students during and after learning using the OK5R technique with Metaverse Learning Provision, and 4) to study the students' satisfaction with the learning management using the OK5R technique with Metaverse Learning Provision in Thai language subject. The research population consists of 5 experts in curriculum and Thai language teaching, and 19 Grade 8 students from WatKhlongMakluea School, Phrom Phiram District, Phitsanulok Province, during the second semester of the 2023 academic year. The research instruments included: 1) a Thai language learning management plans using the OK5R technique Metaverse Learning Provision, consisting of 10 plans covering 20 hours, 2) learning management assessment form, 3)a communication competence assessment form, 4)a teamwork and collaboration competence assessment form, and 5) a satisfaction questionnaire. Data were analyzed by means, standard deviations, development percentages. The results revealed the following: 1) Thai language learning management plans using the OK5R technique with Metaverse Learning Provision to enhance communication competence, and teamwork and collaboration competence in Thai language subject for Grade 8 students consisted of 10 plans covering 20 hours, with a quality rating of very good. 2) Communication competence of students before the learning process using the OK5R technique with Metaverse Learning Provision was 51.6%, rated as "capable." After learning, it increased to 74.7%, with a development percentage of 47.8%, rated as "moderate development." 3) Teamwork and collaboration competence of students during the learning process using the OK5R technique with Metaverse Learning Provision was 62.5% in the first round, rated as "capable," and 70.1% in the second round, still rated as "capable." After learning, it rose to 81.1%, rated as "beyond expectations," showing an increasing trend. 4) Students' satisfaction with the learning management using the OK5R technique with Metaverse Learning Provision in Thai language subject was at a high level, with an average score of 4.31.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิค โอ เค ไฟว์ อาร์ ร่วมกับเมตาเวิร์สเพื่อส่งเสริมสมรรถนะการสื่อสารและการรวมพลังการทำงานเป็นทีมในวิชาภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2en_US
dc.title.alternativeUsing the OK5R technique with metaverse learning provision to enhance communication, and teamwork and collaboration competencies in Thai subject for grade 8 studentsen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)-
thailis.controlvocab.thashการอ่านขั้นมัธยมศึกษา-
thailis.controlvocab.thashการสื่อสาร -- การศึกษาและการสอน-
thailis.controlvocab.thashจักรวาลนฤมิต-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยเรื่องนี้วัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อสร้างและประเมินคุณภาพแผนการจัดการเรียนรู้ที่ใช้เทคนิค โอ เค ไฟว์ อาร์ ร่วมกับเมตาเวิร์สเพื่อส่งเสริมสมรรถนะการสื่อสารและการรวมพลัง การทำงานเป็นทีมในวิชาภาษาไทย สำหรับผู้เรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 2) เพื่อเปรียบเทียบสมรรถนะการสื่อสารของผู้เรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ก่อนและหลังจากจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิค โอ เค ไฟว์ อาร์ ร่วมกับเมตาเวิร์ส 3) เพื่อศึกษาสมรรถนะการรวมพลังการทำงานเป็นทีมของผู้เรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ระหว่างและหลังจากจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิค โอ เค ไฟว์ อาร์ ร่วมกับเมตาเวิร์ส และ 4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิค โอ เค ไฟว์ อาร์ ร่วมกับเมตาเวิร์สในวิชาภาษาไทยของผู้เรียน กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) ผู้เชี่ยวชาญด้านหลักสูตรและการสอนภาษาไทย จำนวน 5 คน และ 2) ผู้เรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนวัดคลองมะเกลือ อำเภอพรหมพิราม จังหวัดพิษณุโลก ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 19 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ วิชาภาษาไทยที่ใช้เทคนิค โอ เค ไฟว์ อาร์ ร่วมกับเมตาเวิร์ส จำนวน 10 แผน รวม 20 ชั่วโมง 2) แบบประเมินคุณภาพแผนการจัดการเรียนรู้ 3) แบบประเมินสมรรถนะการสื่อสาร 4) แบบประเมินสมรรถนะการรวมพลังการทำงานเป็นทีม และ 5) แบบสอบถามความพึงพอใจ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และร้อยละพัฒนาการ ผลการวิจัยพบว่า 1) แผนการจัดการเรียนรู้ วิชาภาษาไทยที่ใช้เทคนิค โอ เค ไฟว์ อาร์ ร่วมกับเมตาเวิร์สเพื่อส่งเสริมสมรรถนะการสื่อสารและการรวมพลังการทำงานเป็นทีมในวิชาภาษาไทย สำหรับผู้เรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่สร้างขึ้นมีทั้งหมด 10 แผน รวม 20 ชั่วโมง ซึ่งมีคุณภาพอยู่ในระดับมากที่สุด 2) สมรรถนะการสื่อสารของผู้เรียนก่อนจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิค โอ เค ไฟว์ อาร์ ร่วมกับ เมตาเวิร์ส คิดเป็นร้อยละ 51.6 จัดอยู่ในระดับสามารถ และหลังจัดการเรียนรู้ คิดเป็นร้อยละ 74.7 จัดอยู่ในระดับสามารถ ซึ่งมีร้อยละพัฒนาการเท่ากับ 47.8 จัดอยู่ในระดับพัฒนาการปานกลาง 3) สมรรถนะการรวมพลังการทำงานเป็นทีมของผู้เรียนระหว่างจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิค โอ เค ไฟว์ อาร์ ร่วมกับเมตาเวิร์ส ครั้งที่ 1 คิดเป็นร้อยละ 62.5 จัดอยู่ในระดับสามารถ ครั้งที่ 2 คิดเป็นร้อยละ 70.1 จัดอยู่ในระดับสามารถ และหลังจัดการเรียนรู้คิดเป็นร้อยละ 81.1 จัดอยู่ในระดับเหนือความคาดหวัง ซึ่งมีแนวโน้มเพิ่มขึ้น 4) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิค โอ เค ไฟว์ อาร์ ร่วมกับเมตาเวิร์สในวิชาภาษาไทยอยู่ในระดับมาก (ค่าเฉลี่ย 4.31)en_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
650232008.pdf4.96 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.