Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80141
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYos Santasombat-
dc.contributor.authorPitchapa Thumdeeen_US
dc.date.accessioned2024-11-05T02:34:51Z-
dc.date.available2024-11-05T02:34:51Z-
dc.date.issued2024-09-02-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80141-
dc.description.abstractThis thesis aims to study 1) the motivation driven the emergence of Chinese-style cafés and restaurants 2) how the entrepreneurs give meaning and understand Chineseness, and 3) Resinicization in the form of the emergence of Chinese-style cafés and restaurants. This qualitative study collects data through documentary research, ethnography, participant observation, and in-depth interview. The target group is Thai-national entrepreneurs in Chiang Mai province, divided into two main groups: entrepreneurs who self-identify as Thai-Chinese and entrepreneurs who do not have Chinese descent or do not self-identify as Thai-Chinese. This thesis mainly argues that the emergence of Chinese-style cafés and restaurants is not only a market trend but also a resinicization process, which is a cultural process of commoditization of Chineseness. There are three main findings: 1) Chineseness as a brand identity not only brings business profit but also possesses various meanings and values, which depend on the different backgrounds of individuals; 2) Representation of Chineseness in the space of café and restaurant may not always link to the identity of ethnic Chinese. Instead, it may represent various Chineseness. In the meantime, the representation can also show how the entrepreneurs self-identify as a Thai-Chinese; 3) The space of the café and restaurant plays a significant role in the reproduction of Chineseness and diversification of characteristics and meanings of Resinicization, which does not merely refer to an influence of the PRC.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleRepresentation of chineseness in chinese-style cafés and restaurants: case studies in Chiang Mai provinceen_US
dc.title.alternativeการสร้างภาพแทนความเป็นจีนในพื้นที่คาเฟ่และร้านอาหารสไตล์จีน: กรณีศึกษาในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshChinese restaurants -- Chiang Mai-
thailis.controlvocab.lcshBusinesspeople -- Chiang Mai-
thailis.controlvocab.lcshChinese restaurant -- Decoration -- Chiang Mai-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractวิทยานิพนธ์นี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษา 1) แรงจูงใจที่ทำให้เกิดกระแสคาเฟ่และร้านอาหารสไตล์จีน 2) การให้ความหมายและความเข้าใจที่มีต่อความเป็นจีนในหมู่ผู้ประกอบการร้านคาเฟ่และร้านอาหารสไตล์จีน 3) การเกิดขึ้นของปรากฏการณ์การรื้อฟื้นความเป็นจีนในรูปแบบของการเกิดขึ้นของคาเฟ่ฯ วิทยานิพนธ์นี้เป็นการศึกษาเชิงคุณภาพ ศึกษาผ่านการวิจัยเชิงเอกสาร เก็บข้อมูลผ่านการศึกษาแบบชาติพันธุ์วรรณา การสังเกตการณ์แบบมีส่วนร่วม และการสัมภาษณ์เชิงลึก โดยมีกลุ่มเป้าหมายเป็นผู้ประกอบการร้านฯ ในจังหวัดเชียงใหม่ที่มีสัญชาติไทย แบ่งกลุ่มเป้าหมายเป็นสองกลุ่มหลัก คือ ผู้ประกอบการที่นิยามตนเองว่าเป็นชาวไทยเชื้อสายจีน และผู้ประกอบการที่ไม่มีหรือไม่ได้นิยามตนเองว่าเป็นชาวไทยเชื้อสายจีน ข้อเสนอหลักของวิทยานิพนธ์นี้คือ การเกิดขึ้นของคาเฟ่ฯ ไม่ได้เป็นเรื่องทางเศรษฐกิจเท่านั้น แต่เป็นกระบวนการรื้อฟื้นความเป็นจีน ซึ่งถือเป็นกระบวนการทางวัฒนธรรมของการกลายเป็นสินค้าของความเป็นจีน ข้อค้นพบหลักมีสามประเด็น ดังนี้ 1) ความเป็นจีนในฐานะอัตลักษณ์ของแบรนด์ไม่เพียงนำมาซึ่งผลประโยชน์ทางธุรกิจ แต่ยังมีความหมายและคุณค่าที่แตกต่างกันไปตามภูมิหลังของปัจเจก 2) การสร้างภาพแทนความเป็นจีนในพื้นที่ร้านคาเฟ่และร้านอาหารอาจไม่ได้เชื่อมโยงกับอัตลักษณ์ของชาวไทยเชื้อสายจีนเสมอไป อาจสื่อถึงความเป็นจีนได้หลากหลายแบบ ขณะเดียวกันก็สามารถเผยให้เห็นการนิยามตัวตนในฐานะคนไทยเชื้อสายจีน 3) พื้นที่คาเฟ่และร้านอาหารสไตล์จีนมีบทบาทสำคัญในการผลิตซ้ำความเป็นจีน และทำให้การรื้อฟื้นความเป็นจีนมีลักษณะและความหมายที่หลากหลาย โดยไม่ได้หมายถึงการได้รับอิทธิพลจากสาธารณรัฐประชาชนจีนเพียงอย่างเดียวen_US
Appears in Collections:SOC: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640431012-Pitchapa Thumdee.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.