Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80129
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สันติ พิทักษ์กิจนุกูร | - |
dc.contributor.author | ปัณณวัฒน์ รอดภัย | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-10-22T01:22:50Z | - |
dc.date.available | 2024-10-22T01:22:50Z | - |
dc.date.issued | 2024-09 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80129 | - |
dc.description.abstract | Electric shared micromobility services, such as scooters and bikes, have recently been introduced in many cities to address primarily first-and-last-mile connectivity needs. However, limited research examines these services' impact within a multimodal accessibility framework. This study examines the accessibility impact of integrated electric scooter (e-scooter) and public transit services in Calgary, Canada. Using MuTraNG (Multimodal Transportation Network Generator), an online tool we developed based on our proposed multimodal transportation network construction framework, and made publicly available for other researchers, the research integrates e-scooters into the existing transportation network alongside walking and public transit. Two scenarios have been created: one featuring a multimodal service that includes walking and transit and another incorporating e-scooter and transit, designed to access key amenities, including educational institutions, financial services, and healthcare facilities. The findings reveal that e-scooters significantly reduce travel times across the city, particularly in areas distant from the city center and regions underserved by public transit, with travel times to essential services reduced by an average of 6 minutes. This enhancement in accessibility promotes social and economic inclusion by expanding the area within which residents can access essential services within designated timeframes of 5, 10, and 15 minutes. While the study highlights the benefits of micromobility in improving urban connectivity, it acknowledges limitations, including the focus on travel time as the sole measure of generalized cost and the assumption of uniform e-scooter availability. Future research should explore additional cost measures and broader impacts of micromobility on traffic congestion, safety, and environmental sustainability. This research provides valuable insights into the first-and-last-mile roles of micromobility and the potential of tools like MuTraNG in fostering more equitable and accessible urban environments. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | ไมโครโมบิลิตี้ | en_US |
dc.subject | สคูเตอร์ไฟฟ้า | en_US |
dc.subject | การขนส่งหลายรูปแบบ | en_US |
dc.subject | การเข้าถึงของเมือง | en_US |
dc.title | การพัฒนาวิธีการวัดผลกระทบของการให้บริการพาหนะขนส่งสาธารณะแบบไมโครโมบิลิตี้ต่อการเข้าถึงของเมือง | en_US |
dc.title.alternative | Development of method for measuring the impact of shared Micromobility service on urban accessibility | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.thash | การขนส่งมวลชน | - |
thailis.controlvocab.thash | สคูเตอร์ไฟฟ้า | - |
thailis.controlvocab.thash | รถไฟฟ้า | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | บริการไมโครโมบิลิตี้แบบใช้ไฟฟ้าร่วมกัน เช่น สคูเตอร์และจักรยาน ได้รับการนำมาใช้ในเมืองต่างๆ มากมายเมื่อไม่นานนี้ เพื่อตอบสนองความต้องการการเชื่อมต่อในระยะแรกและระยะสุดท้ายเป็นหลัก อย่างไรก็ตาม การวิจัยที่จำกัดได้ตรวจสอบผลกระทบของบริการเหล่านี้ภายในกรอบการเข้าถึงหลายรูปแบบ การศึกษาครั้งนี้ตรวจสอบผลกระทบต่อการเข้าถึงของสคูเตอร์ไฟฟ้าแบบบูรณาการ (e-scooter) และบริการขนส่งสาธารณะในคาลการี่ ประเทศแคนาดา โดยใช้ MuTraNG (Multimodal Transportation Network Generator) ซึ่งเป็นเครื่องมือออนไลน์ที่เราพัฒนาขึ้นโดยอิงตามกรอบการสร้างเครือข่ายการขนส่งหลายรูปแบบที่เราเสนอ และเปิดให้ผู้วิจัยคนอื่นๆ เข้าถึงได้ การวิจัยได้บูรณาการสคูเตอร์ไฟฟ้าเข้ากับเครือข่ายการขนส่งที่มีอยู่ควบคู่ไปกับการเดินและระบบขนส่งสาธารณะ ได้สร้างสถานการณ์สองแบบขึ้นมา: หนึ่งคือบริการหลายรูปแบบที่รวมถึงการเดินและการขนส่งสาธารณะ และอีกสถานการณ์หนึ่งคือการผสมผสานสคูเตอร์ไฟฟ้าและการขนส่งสาธารณะ ซึ่งออกแบบมาเพื่อเข้าถึงสิ่งอำนวยความสะดวกสำคัญ เช่น สถาบันการศึกษา บริการทางการเงิน และสถานสุขภาพ ผลการศึกษาเผยให้เห็นว่าสคูเตอร์ไฟฟ้าช่วยลดเวลาเดินทางข้ามเมืองได้อย่างมาก โดยเฉพาะในพื้นที่ห่างไกลจากใจกลางเมืองและภูมิภาคที่ขาดบริการขนส่งสาธารณะ โดยเวลาเดินทางไปยังบริการที่จำเป็นลดลงโดยเฉลี่ย 6 นาที การปรับปรุงการเข้าถึงนี้ส่งเสริมการรวมกลุ่มทางสังคมและเศรษฐกิจด้วยการขยายพื้นที่ที่ผู้อยู่อาศัยสามารถเข้าถึงบริการที่จำเป็นได้ภายในกรอบเวลาที่กำหนด 5, 10 และ 15 นาที แม้ว่าการศึกษาจะเน้นย้ำถึงประโยชน์ของไมโครโมบิลิตี้ในการปรับปรุงการเชื่อมต่อในเมือง แต่ก็ยอมรับถึงข้อจำกัด เช่น การเน้นที่เวลาเดินทางเป็นตัวชี้วัดต้นทุนทั่วไปเพียงอย่างเดียว และสมมติฐานว่าสคูเตอร์ไฟฟ้าจะมีให้บริการอย่างสม่ำเสมอ การวิจัยในอนาคตควรสำรวจมาตรการต้นทุนเพิ่มเติมและผลกระทบที่กว้างขึ้นของไมโครโมบิลิตี้ต่อความแออัดของการจราจรความปลอดภัย และความยั่งยืนของสิ่งแวดล้อม การวิจัยนี้ให้ข้อมูลเชิงลึกอันมีค่าเกี่ยวกับบทบาทต้นทางและปลายทางของไมโครโมบิลิตี้ และศักยภาพของเครื่องมือเช่น MuTraNG ในการส่งเสริมสภาพแวดล้อมในเมืองที่เท่าเทียมและเข้าถึงได้มากขึ้น | en_US |
Appears in Collections: | ENG: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
640631101-ปัณณวัฒน์-รอดภัย.pdf | ฉบับตรวจไฟล์ล่าสุด | 7.9 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.