Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80094
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรัทยา แจ้งกระจ่าง-
dc.contributor.authorอิศราพล ตั้งสถาพรen_US
dc.date.accessioned2024-10-12T07:31:49Z-
dc.date.available2024-10-12T07:31:49Z-
dc.date.issued2567-07-25-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80094-
dc.description.abstractThis study was to investigate the factors influencing the purchase decision of battery electric vehicles (BEVs) among consumers in Mueang Lampang District, Lampang Province, Thailand. A quantitative research methodology was employed, utilizing a questionnaire as a tool to collect data from a sample of 400 consumers in Mueang Lampang District who are interested in and intend to purchase BEVs. Data analysis was conducted using One-way ANOVA, with the statistical significance level set at 0.05. The findings revealed that personal factors, including gender, age, marital status, number of household members, education level, occupation, average monthly income, number of personal cars used daily, daily travel distance using BEVs, and experience in driving BEVs, were significantly associated with Technology Acceptance Model and Marketing Mix Factors in the decision to purchase BEVs, both overall and in every aspect. Among the personal factors, sex, age and experience in driving BEVs were found to have the strongest relationship with technology acceptance and marketing mix factors in the BEV purchase decision. Specifically, respondents who are male aging between 26 – 33 years and those with experience in driving BEVs placed greater importance on marketing mix factors than other groups in their decision to purchase BEVsen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectรถยนต์ไฟฟ้าแบตเตอรี่en_US
dc.subjectรถยนต์ไฟฟ้าen_US
dc.subjectปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อen_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อผู้บริโภคในอำเภอเมืองลำปางในการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบตเตอรี่en_US
dc.title.alternativeFactors affecting consumers in Mueang Lampang District towards purchasing decisions of battery electric vehiclesen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashรถยนต์ไฟฟ้า -- การจัดซื้อ-
thailis.controlvocab.thashรถยนต์ไฟฟ้า -- แบตเตอรี่-
thailis.controlvocab.thashยานยนต์ -- แบตเตอรี่-
thailis.controlvocab.thashการเลือกซื้อสินค้า-
thailis.controlvocab.thashการเลือกของผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashผู้บริโภค -- การตัดสินใจ-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- ลำปาง-
thailis.controlvocab.thashผู้บริโภค -- ลำปาง-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบตเตอรี่ของผู้บริโภคในอำเภอเมืองลาปาง จังหวัดลาปาง ใช้วิธีการวิจัยเชิงปริมาณ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริโภคในอาเภอเมืองลาปาง จังหวัดลาปางที่มีความสนใจและต้องการที่จะซื้อรถยนต์ไฟฟ้าจานวน 400 คน ทาการวิเคราะห์โดยใช้สถิติการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว กาหนดนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยส่วนบุคคล ได้แก่ เพศ อายุ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน ระยะทางในการเดินทางโดยใช้รถยนต์ไฟฟ้าต่อวัน และประสบการณ์ในการขับรถยนต์ไฟฟ้า มีความสัมพันธ์กับการยอมรับเทคโนโลยี และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าทั้งในภาพรวมและรายด้านทุกด้าน อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยปัจจัยส่วนบุคคล ด้านเพศ อายุ และด้านประสบการณ์การขับรถยนต์ไฟฟ้าพบว่ามีความสัมพันธ์กับการยอมรับเทคโนโลยี และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้ามากที่สุด กล่าวคือ กลุ่มตัวอย่างผู้ที่เป็นเพศชาย อายุระหว่าง 26- 33 ปี และกลุ่มตัวอย่างที่มีประสบการณ์ในการขับรถยนต์ไฟฟ้า ให้ความสาคัญกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดมากกว่ากลุ่มอื่น ๆ ในการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบตเตอรี่en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
651532163 อิศราพล ตั้งสถาพร.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.