Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80021
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาชว์บารมี ถปะติวงค์-
dc.contributor.authorณัฏฐ์พิมล กันมะโนกุลen_US
dc.date.accessioned2024-09-04T00:26:00Z-
dc.date.available2024-09-04T00:26:00Z-
dc.date.issued2024-08-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80021-
dc.description.abstractThe purposes of this research were (1) to investigate the relationships between emotional regulation, perceived career success and resilience of alternatives school’s teachers in Chiang Mai and Chiang Rai provinces and (2) to examine the mediating role of resilience between emotional regulation and perceived career success of alternatives school’s teachers in Chiang Mai and Chiang Rai provinces. Participants were 220 teachers using questionnaires of Emotional Regulation Scale, Subjective Career Success Scale and Resilience Scale. Data were analyzed by using descriptive statistics, Pearson’s correlation coefficient, and mediation analysis using bootstrap method with Process Macro Model4. The results show that (1) Emotion regulation has a positive influence on resilience with statistical significance (β =.275, p<.001). (2) Resilience has a positive influence on perceived career success with statistical significance (β =.213, p<.05). (3) Resilience has a positive influence on perceived career success with statistical significance (β =.177, p<.05). (4) Resilience plays as a partial mediating role between the relationship of emotional regulation and perceived career success with statistical significance (β =.059, SE=.027).en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleความสัมพันธ์ระหว่างการกำกับอารมณ์และการรับรู้ความสำเร็จทางอาชีพของครูโรงเรียนการศึกษาทางเลือกในจังหวัดเชียงใหม่และเชียงราย: บทบาทการเป็นตัวแปรสื่อของความเข้มแข็งทางใจen_US
dc.title.alternativeRelationship between emotional regulation and perceived career success of alternative school’s teachers in Chiang Mai and Chiang Rai Provinces: Mediating role of resilienceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashอารมณ์-
thailis.controlvocab.thashความสำเร็จ-
thailis.controlvocab.thashครู-
thailis.controlvocab.thashจิตวิทยา-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์คือ (1) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการกำกับอารมณ์ การรับรู้ความสำเร็จทางอาชีพและความเข้มแข็งทางใจของครูโรงเรียนการศึกษาทางเลือกในจังหวัดเชียงใหม่และเชียงราย และ (2) เพื่อศึกษาบทบาทเป็นตัวแปรสื่อของความเข้มแข็งทางใจในความสัมพันธ์ระหว่างการกำกับอารมณ์และการรับรู้ความสำเร็จทางอาชีพของครูโรงเรียนการศึกษาทางเลือกในจังหวัดเชียงใหม่และเชียงราย กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ครูจำนวน 220 คน และดำเนินการแจกแบบสอบถามที่ประกอบด้วยแบบวัดการกำกับอารมณ์ แบบวัดการรับรู้ความสำเร็จทางอาชีพ และแบบวัดความเข้มแข็งทางใจ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณา การวิเคราะห์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สันและการวิเคราะห์การสื่ออิทธิพลโดยใช้วิธี Bootstrap ด้วยโปรแกรม PROCESS Macro ตามแบบจําลองที่ 4 ผลการวิจัย พบว่า (1) การกำกับอารมณ์มีอิทธิพลทางบวกต่อความเข้มแข็งทางใจอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (β=.275, p<.001) (2) ความเข้มแข็งทางใจมีอิทธิพลทางบวกต่อการรับรู้ความสำเร็จทางอาชีพอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (β=.213, p<.05) (3) การกำกับอารมณ์มีอิทธิพลทางบวกต่อการรับรู้ความสำเร็จทางอาชีพอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (β=.177, p<.05) และ (4) ความเข้มแข็งทางใจมีบทบาทเป็นตัวแปรสื่อบางส่วน (partial mediator) ในความสัมพันธ์ระหว่างการกำกับอารมณ์และการรับรู้ความสำเร็จทางอาชีพอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (β=.059, SE=.027)en_US
Appears in Collections:HUMAN: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640132027_IS_Nutpimon_Kanmanokul .pdf1.75 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.