Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80008
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Wirachchaya Chanpuypetch | - |
dc.contributor.author | Nattakorn Pinyanitikorn | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-08-29T00:38:38Z | - |
dc.date.available | 2024-08-29T00:38:38Z | - |
dc.date.issued | 2024-06 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80008 | - |
dc.description.abstract | The development of online-based freight forwarding service include the innovative features that allow the customers for 24/7 freight quote, online booking, filling, uploading and downloading of documents, tracking the shipment, and online payment for the service. As the concept of online-based freight forwarding service is still new in the Thai market, the researcher aims to explore the level of adoption intention to use online-based freight forwarding service among business customers in the market, to identify the influential factors affecting the adoption of services, and to recommend strategies for encouraging the adoption of online-based freight forwarding services. Quantitative methodological approach was applied to meet the objective of this study. Online questionnaire survey was conducted to collect the data from 400 managers from 400 companies in Thailand who was in charge with booking and coordinating with freight forwarding services in their organizations. The results confirmed that Performance Expectancy (PE), Effort Expectancy (EE), Social Influence (SI), Perceived Risk (PR), and Facilitating Conditions (FC) significantly affected the intention to use online-based freight forwarding platform, in which intention to use further affected the actually use significantly. The results also suggested that PE affects the adoption intention with the strongest effect, followed by FC, SI, PR, and EE, respectively. The results indicated that there was a moderating effect of organization size on the relationship between SI and intention to use in the way that large-size firms seemed to have stronger effect of social influence on the adoption intention. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Chiang Mai : Graduate School, Chiang Mai University | en_US |
dc.title | Identifying the key drivers of b2b customers’ adoption of online-based freight forwarding services in Thailand | en_US |
dc.title.alternative | การระบุปัจจัยสำคัญที่มีผลต่อการยอมรับบริการรับจ้างขนส่งสินค้าระหว่างประเทศแบบออนไลน์ของลูกค้าแบบธุรกิจในประเทศไทย | en_US |
dc.type | Thesis | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Commercial products -- Transportation | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Shipment of goods | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Delivery of goods | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Electronic commerce | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การพัฒนาการใช้บริการขนส่งสินค้าผ่านระบบออนไลน์ประกอบด้วยคุณสมบัติที่เป็นนวัตกรรมใหม่ที่ช่วยให้ลูกค้าสามารถรับใบเสนอราคาค่าบริการขนส่งได้ทุกวันตลอด 24 ชั่วโมง จองรับบริการ ดาวน์โหลด กรอกข้อมูล และอัพโหลดเอกสารออนไลน์ ตลอดจนการติดตามการจัดส่ง และชำระค่าบริการออนไลน์ อย่างไรก็ตามแนวคิดของการใช้บริการขนส่งสินค้าผ่านระบบออนไลน์ยังถือเป็นเรื่องใหม่ในสังคมไทย ในการศึกษานี้ผู้วิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อระบุปัจจัยที่มีอิทธิพลที่ส่งผลต่อความตั้งใจใช้บริการขนส่งสินค้าผ่านช่องทางออนไลน์ในหมู่ลูกค้ากลุ่มธุรกิจ และเสนอแนะกลยุทธ์ในการส่งเสริมให้เกิดการใช้บริการขนส่งสินค้าผ่านระบบออนไลน์มากยิ่งขึ้น งานวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีการวิจัยเชิงปริมาณเพื่อให้บรรลุวัตถุประสงค์ของการศึกษานี้ ใช้แบบสอบถามออนไลน์ที่จัดทำขึ้นเพื่อรวบรวมข้อมูลจากบุคลากรระดับผู้จัดการขึ้นไป ที่รับผิดชอบการจองและประสานงานกับบริการขนส่งสินค้าในองค์กรของตน จำนวน 400 คน จาก 400 บริษัทในประเทศไทย ผลการวิจัยยืนยันว่า ความคาดหวังด้านประสิทธิภาพ (PE), ความคาดหวังของความพยายาม (EE), อิทธิพลจากสังคม (SI), การรับรู้ความเสี่ยง (PR) และ ปัจจัยที่เกี่ยวกับสภาพแวดล้อมในองค์กร (FC) ส่งผลอย่างมีนัยสำคัญต่อความตั้งใจที่จะใช้แพลตฟอร์มการส่งต่อการขนส่งสินค้าทางออนไลน์ ซึ่งความตั้งใจดังกล่าวส่งผลต่อการใช้งานจริงอย่างมีนัยสำคัญ ผลลัพธ์ยังชี้ให้เห็นว่า PE ส่งผลต่อความตั้งใจที่จะใช้บริการมากที่สุด ตามด้วย FC, SI, PR และ EE ตามลำดับ ผลการวิจัยพบว่าขนาดองค์กรมีผลกระทบต่อความสัมพันธ์ระหว่าง SI และ ความตั้งใจใช้บริการ ในลักษณะที่บริษัทขนาดใหญ่ได้รับอิทธิพลทางสังคมต่อความตั้งใจที่จะใช้บริการที่มากกว่าเมื่อเปรียบเทียบกับบริษัทขนาดเล็ก | en_US |
thesis.conceal | Publish (Not conceal) | en_US |
Appears in Collections: | MARITIME: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
652832008_NattakornPinyanitikorn.pdf | 1.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.