Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79847
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสายนที เฉินบำรุง-
dc.contributor.authorสุดเขตต์ อินทรแสงen_US
dc.date.accessioned2024-07-23T01:06:51Z-
dc.date.available2024-07-23T01:06:51Z-
dc.date.issued2567-06-14-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79847-
dc.description.abstractThis study aims to investigate the influence of celebrities on the decision-making of Generation Y in choosing café services in Mueang District, Chiang Mai Province. The population for this study comprises Generation Y consumers, born between 1980-1997, who have visited cafés in Mueang District, Chiang Mai. A sample of 385 individuals was selected using convenience sampling. A questionnaire was used as the data collection tool. Descriptive statistics, including frequency, percentage, mean, and standard deviation, were employed for data analysis. Hypothesis testing was conducted using multiple regression analysis to identify the characteristics of celebrities that influence Generation Y’s decision-making in choosing café services. The study found that the majority of Generation Y respondents were male, employed in private companies or state enterprises, single, with an average monthly income of more than 50,001 THB. The primary purpose of visiting cafés was to consume desserts and beverages. Most visits occurred on weekends or public holidays, particularly in the afternoon from 1:00 PM to before 5:00 PM. Friends and online media, especially Instagram, were significant influences in their decision to choose café services. The characteristics of celebrities that influenced the decision-making of Generation Y in choosing café services in Mueang District, Chiang Mai, included: Expertise Attractiveness Trustworthiness Respect and Similarity to the target group. The regression analysis revealed that these characteristics significantly influence the decision-making of Generation Y in choosing café services at a statistical significance level of 0.01, with a predictive power of 74.60%.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleอิทธิพลของผู้มีชื่อเสียงต่อการตัดสินใจของเจเนอเรชันวายในการเลือกร้านคาเฟ่ในอำเภอเมืองเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeInfluence of influencers on decision of generation Y towards selecting cafés in Mueang Chiang Mai districten_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashอินฟลูเอนเซอร์-
thailis.controlvocab.thashเจนเนอเรชันวาย -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashร้านกาแฟ -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของผู้มีชื่อเสียงต่อการตัดสินใจของเจเนอเรชันวายในการเลือกใช้บริการร้านคาเฟ่ในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ ประชากรในการศึกษา คือ ผู้บริโภคกลุ่มเจเนอเรชันวาย Gen Y ที่เกิดในช่วงปี 2523-2540 ที่เคยไปใช้บริการร้านคาเฟ่ในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ เก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 385 คน ด้วยวิธีการเลือกตัวอย่างตามสะดวก เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาเป็นแบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบสมมติฐานใช้การวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ เพื่อหาคุณลักษณะของผู้มีชื่อเสียงที่มีอิทธิพลของต่อการตัดสินใจของเจเนอเรชันวายในการเลือกใช้บริการร้านคาเฟ่ในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ ผลการศึกษา พบว่า กลุ่มตัวอย่างเจเนเรชันวาย ส่วนใหญ่เป็นชาย ประกอบอาชีพพนักงานเอกชนหรือรัฐวิสาหกิจ สถานภาพโสด รายได้เฉลี่ยต่อเดือน มากกว่า 50,001 บาท/เดือน ส่วนใหญ่มีวัตถุประสงค์หลักในการใช้บริการร้านคาเฟ่เพื่อรับประทานของหวานและเครื่องดื่ม ใช้บริการร้านคาเฟ่ในวันหยุดเสาร์-อาทิตย์ หรือวันหยุดนักขัตฤกษ์ โดยไปใช้บริการในช่วงบ่าย 13.00 น. หรือหมดเวลาพักเที่ยงถึงช่วงเย็นก่อนเวลา 17.00 น. บุคคลที่มีอิทธิพลในการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านคาเฟ่เป็นเพื่อน และสื่อออนไลน์ที่ผู้ตอบแบบสอบถามใช้บริการมากที่สุด คือ อินสตาแกรม คุณลักษณะของผู้มีชื่อเสียงที่ส่งผลต่ออิทธิผลของผู้มีชื่อเสียงต่อการตัดสินใจของเจเนอเรชันวายในการเลือกใช้ร้านคาเฟ่ในอำเภอเมืองเชียงใหม่ ประกอบด้วย คุณลักษณะของผู้มีชื่อเสียงด้านความชำนาญเชี่ยวชาญเฉพาะด้าน ด้านความดึงดูดใจ ด้านความไว้วางใจ ด้านความเคารพ และด้านความเหมือนกับกลุ่มเป้าหมาย โดยมีอำนาจทำนาย ร้อยละ 74.60en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641532144-สุดเขตต์ อินทรแสง.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.