Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79845
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสายนที เฉินบำรุง-
dc.contributor.authorภานุชนาฏ ใจตาen_US
dc.date.accessioned2024-07-23T00:56:46Z-
dc.date.available2024-07-23T00:56:46Z-
dc.date.issued2024-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79845-
dc.description.abstractThis study aims to examine the factors influencing Generation Y's decision to rent apartments for living in Mueang District, Chiang Mai. The population for this study comprises Generation Y consumers born between 1980-1997 (or 2523-2540 B.E.) who have rented or are currently renting apartments in Mueang District, Chiang Mai. Data were collected from a convenience sample of 195 respondents using questionnaires. Data analysis involved descriptive statistics such as percentage, frequency distribution tables, mean, and standard deviation, as well as inferential statistics including Independent t-tests and F-tests (ANOVA) to compare the marketing mix factors affecting Generation Y's decision to rent apartments, categorized by demographic factors. The results indicated that the majority of Generation Y respondents were male, with an education level below a bachelor's degree. Most were employed by private companies or as laborers, with an average monthly income of 10,001 – 20,000 THB, and were single. The behavior of Generation Y apartment renters showed that most had annual lease agreements, desired internal facilities such as a bed with a mattress, and external facilities such as parking spaces. They primarily decided to rent apartments by themselves, often due to changing workplaces, and searched for rental information mainly on the internet, such as Google, or by personal exploration. The majority paid less than 5,000 THB per month for rent (excluding utilities). The study found that the overall marketing mix factors had the highest influence on the decision to rent apartments. When ranked by mean scores from highest to lowest, the factors were: physical characteristics, price, personnel, process, location, product, and marketing promotion. Furthermore, Generation Y consumers with different genders, education levels, occupations, and monthly incomes had significantly different marketing mix factors influencing their decision to rent apartments at the 0.05 significance level. en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectปัจจัย เจเนอเรชันวาย การตัดสินใจ เช่าอพาร์ทเมนท์ อำเภอเมืองเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อเจเนอเรชันวายในการตัดสินใจเช่าอพาร์ทเมนท์เพื่ออยู่อาศัยในอำเภอเมืองเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeFactors affecting generation Y's decision towards apartment rental in Mueang Chiang Mai Districten_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashห้องชุด -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashผู้บริโภค -- การตัดสินใจ -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashเจนเนอเรชันวาย -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อเจเนอเรชันวายในการตัดสินใจเช่าอพาร์ทเมนท์เพื่ออยู่อาศัยในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ ประชากรในการศึกษาครั้งนี้ คือ ผู้บริโภคเจเนอเรชันวาย ซึ่งเกิดใน ปี ค.ศ. 1980-1997 หรือปี พ.ศ. 2523-2540 ที่เคยเช่าหรือกำลังเช่าอพาร์ทเมนท์ในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ เก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่า จำนวน 195 คน ด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างตามความสะดวก และใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือเก็บข้อมูล วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ แสดงเป็นตารางแจกแจงความถี่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ใช้ Independent t-test และ F-test ANOVA ในการเปรียบเทียบปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจของเจเนอเรชันวายในการเช่าอพาร์ทเมนท์ จำแนกตามปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ ผลการศึกษา พบว่า กลุ่มตัวอย่างเจเนอเรชันวายส่วนใหญ่เป็นชาย มีการศึกษาอยู่ในระดับต่ำกว่าปริญญาตรี ส่วนใหญ่ประกอบอาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชหรือลูกจ้าง รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,001 – 20,000 บาท และสถานภาพโสด พฤติกรรมของเจเนอเรชันวายผู้เช่าอพาร์ทเมนท์เพื่ออยู่อาศัยส่วนใหญ่ทำสัญญาปีต่อปี ความต้องการสิ่งอำนวยความสะดวกภายใน คือ ต้องการเตียงพร้อมที่นอน ความต้องการสิ่งอำนวยความสะดวกภายนอก คือต้องการสถานที่จอดรถ ส่วนใหญ่ตัดสินใจเช่าอพาร์ทเมนท์ด้วยตนเอง ตัดสินใจหาอพาร์ทเมนท์แห่งใหม่เพื่อเช่าอยู่ เนื่องจากเปลี่ยนที่ทำงาน การค้นหาข้อมูลเพื่อเช่า ส่วนใหญ่ค้นหาจากค้นหาในอินเตอร์เน็ต เช่น Goggle และค้นหาอพาร์ทเมนท์ด้วยการสืบค้นด้วยตนเอง และส่วนใหญ่ชำระค่าเช่าอพาร์ทเมนท์ต่อเดือน (ไม่รวมค่าธารณูปโภค) ต่ำกว่า 5,000 บาท ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของเจเนอเรชันวายในการเช่าอพาร์ทเมนท์ ในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ พบว่า ค่าเฉลี่ยรวมทุกด้านมีผลต่อการตัดสินใจมากที่สุด โดยเรียงลำดับจากค่าเฉลี่ยจากสูงไปต่ำ ได้แก่ ด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านราคา ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการ ด้านทำเลที่ตั้ง ด้านผลิตภัณฑ์ และด้านส่งเสริมการตลาด และผู้บริโภคเจเนอเรชันวายที่มีเพศ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้ต่อเดือนต่างกัน มีปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621532058 ภานุชนาฏ ใจตา.pdf14.84 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.