Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79834
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorน้ำผึ้ง อินทะเนตร-
dc.contributor.authorสุวีรฌาย์ ตาวิโรจน์en_US
dc.date.accessioned2024-07-21T04:06:24Z-
dc.date.available2024-07-21T04:06:24Z-
dc.date.issued2024-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79834-
dc.description.abstractThis research aimed to develop and validate a model of occupational skills measurement for first-year vocational certificate students and to study the moderating influence of occupational groups on the model of occupational skills measurement for first-year vocational certificate students. The sample of this research was 1,108 first-year vocational certificate students in the academic year 2021 of government educational institutions under the Office of the Vocational Education Commission, Upper Northern Region, obtained by using a multi-stage random sampling method. The research instruments were a 5-level rating scale vocational skills test with 51 items. The discrimination power (r) values ranged from 0.392 to 0.797, t-test values ranged from 5.599 to 10.750, and reliability (α) was 0.950. Descriptive statistics, second-order confirmatory factor analysis, and multiple group analysis were used for data analysis using the Mplus7.4 program. The research results are summarized as follows. 1) The results of examining the validity of the model for measuring career skills of 1st-year vocational certificate students found that the model for measuring career skills of 1st-year vocational certificate students is consistent with the empirical data and has value 𝜒2 = 19.025, df = 11, 𝜒2/df = 1.729, p-value = 0.0607, CFI = 0.999, TLI = 0.997, RMSEA = 0.026 และ SRMR = 0.006 which was found to be in harmony with the empirical data. The flexibility and adaptability components have weight values ranging from 0.833 to 0.896. The Flexibility and Adaptability have component weights ranging from 0.833 to 0.896. The Initiative and Self-Direction have component weights ranging from 0.849 to 0.932. The Social and Cross-Cultural Skills have component weights ranging from 0.861 to 0.909. The Productivity and Accountability have component weights ranging from 0.914 to 0.944. The Leadership and Responsibility have component weights ranging from 0.753 to 0.902. 2) The results of the analysis of invariance of the form and parameters in the career skills measurement model of the first-year vocational certificate students between four different occupational groups found that the model did not change in form but the parameters were invariant. There is variation in 3 latent variables: Social and Cross-cultural Skills, Productivity and Accountability, and Leadership and Responsibility. There is variation in 4 observable variables: Developing professional talents, Serving as a role model for goal-oriented work, Creating Production Results, and Take responsibility for oneself and others.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleอิทธิพลกำกับของกลุ่มอาชีพในโมเดลการวัดทักษะอาชีพของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 1 ในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษาen_US
dc.title.alternativeSupervisory influence of occupational groups in career skills measurement model of first-year vocational sudents in educational institutions under The Office of Vocational Education Commissionen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashนักเรียนอาชีวศึกษา-
thailis.controlvocab.thashนักเรียนอาชีวศึกษา -- อาชีพ-
thailis.controlvocab.thashอาชีวศึกษา-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาและตรวจสอบความตรงของโมเดลการวัดทักษะอาชีพของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1 และเพื่อศึกษาอิทธิพลกำกับของกลุ่มอาชีพที่มีต่อโมเดลการวัดทักษะอาชีพของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1 ตัวอย่างการวิจัยครั้งนี้ คือ นักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1 ปีการศึกษา 2564 ของสถานศึกษารัฐบาลในสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษา ภาคเหนือตอนบน จำนวน 1,108 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอน (Multi – Stage Random Sampling) เครื่องมือวิจัย ได้แก่ แบบวัดทักษะอาชีพ ชนิดมาตราส่วนประมาณค่า (Random Sampling) 5 ระดับ จำนวน 51 ข้อ มีค่าอำนาจจำแนก (r) ตั้งแต่ 0.392 ถึง 0.797 ค่า t-test ตั้งแต่ 5.599 ถึง 10.750 และมีค่าความเชื่อมั่น (α) เท่ากับ 0.950 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันอันดับที่สอง (2ndCFA) และการวิเคราะห์กลุ่มพหุ ด้วยโปรแกรม Mplus7.4 ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1) ผลการตรวจสอบความตรงของโมเดลการวัดทักษะอาชีพของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1 พบว่าโมเดลการวัดทักษะอาชีพของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1 มีความตรงสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ มีค่า 𝜒2 = 19.025, df = 11, 𝜒2/df = 1.729, p-value = 0.0607, CFI = 0.999, TLI = 0.997, RMSEA = 0.026 และ SRMR = 0.006 โดยองค์ประกอบความยืดหยุ่นและการปรับตัวมีค่าน้ำหนักองค์ประกอบตั้งแต่ 0.833 ถึง 0.896 องค์ประกอบความคิดริเริ่มสร้างสรรค์และเป็นตัวของตัวเอง มีค่าน้ำหนักองค์ประกอบตั้งแต่ 0.849 ถึง 0.932 องค์ประกอบทักษะด้านสังคมและสังคม ข้ามวัฒนธรรมมีค่าน้ำหนักองค์ประกอบตั้งแต่ 0.861 ถึง 0.909 องค์ประกอบการเป็นผู้สร้างและผู้ผลิตมีค่าน้ำหนักองค์ประกอบตั้งแต่ 0.914 ถึง 0.944 องค์ประกอบภาวะผู้นำและความรับผิดชอบ มีค่าน้ำหนักองค์ประกอบตั้งแต่ 0.753 ถึง 0.902 2) ผลการวิเคราะห์ความไม่แปรเปลี่ยนของรูปแบบและพารามิเตอร์ในโมเดลการวัดทักษะอาชีพวัดทักษะอาชีพของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1 ระหว่างกลุ่มอาชีพ ที่แตกต่างกัน จำนวน 4 กลุ่ม พบว่า โมเดลไม่มีการเปลี่ยนแปลงทางด้านรูปแบบแต่มี ความแปรเปลี่ยนทางด้านพารามิเตอร์ โดยมีความแปรเปลี่ยนของตัวแปรแฝง จำนวน 3 ตัว ได้แก่ องค์ประกอบด้านทักษะด้านสังคมและสังคมข้ามวัฒนธรรม องค์ประกอบด้านการเป็นผู้สร้างและผู้ผลิต และองค์ประกอบด้านภาวะผู้นำและความรับผิดชอบ และมีความแปรเปลี่ยนของตัวแปรสังเกตได้ จำนวน 4 ตัว ได้แก่ ตัวแปรด้านการพัฒนาทักษะในการปฏิบัติงานระดับมืออาชีพ ตัวแปรด้านการเป็นแบบอย่างในการพัฒนางานสู่เป้าหมาย ตัวแปรด้านการสร้างผลลัพธ์การผลิต และ ตัวแปรด้านความรับผิดชอบต่อตนเองและผู้อื่นen_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620232013-SUVIRASHA TAVIROT.pdf9.25 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.