Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79802
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพรรันต์ วัฒนกสิวิชช์-
dc.contributor.authorกิตติกัน ศรีวิทยาen_US
dc.date.accessioned2024-07-18T11:16:50Z-
dc.date.available2024-07-18T11:16:50Z-
dc.date.issued2024-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79802-
dc.description.abstractงานวิจัยนี้ศึกษาการบูรณาการการศึกษาแบบเมกเกอร์ (Maker Education หรือ ME) ซึ่งมีรากฐานมาจากปรัชญาทางการศึกษาแบบคอนสตรัคชันนิสซึ่ม (Constructionism) ที่เน้นการลงมือสร้างสรรค์สิ่งต่างๆ ด้วยตนเอง และได้รับความนิยมเพิ่มขึ้นตามความก้าวหน้าอย่างรวดเร็วของเทคโนโลยีและแนวคิดทางการศึกษา การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อออกแบบและประเมินกิจกรรมการเรียนรู้ที่มุ่งเน้นเรื่องเครื่องกลอย่างง่าย โดยเฉพาะพื้นเอียง โดยใช้เครื่องพิมพ์สามมิติ เครื่องตัดเลเซอร์ และชุดสมองกลสำหรับการเรียนรู้ GoGo Board ในการสร้างโมดูลเสริมเพื่อเพิ่มความเข้าใจและการประยุกต์ใช้เรื่องประโยชน์เชิงกลและประสิทธิภาพของเครื่องกล กิจกรรมนี้ได้นำไปใช้กับนักศึกษาปริญญาตรีสาขาฟิสิกส์ จำนวน 35 คนจากคณะวิทยาศาสตร์และคณะศึกษาศาสตร์ ที่มีอายุเกิน 20 ปี โดยนักศึกษาได้ออกแบบชิ้นส่วนโดยใช้โปรแกรม Tinkercad สำหรับการพิมพ์สามมิติ ทดลองกับชิ้นส่วนเหล่านั้น และประยุกต์ใช้แนวคิดการออกแบบเพื่อสร้างต้นแบบของเครื่องกลอย่างง่าย มีการเก็บรวบรวมข้อมูลเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพเพื่อประเมินประสิทธิภาพของโมดูลการเรียนรู้เหล่านี้ คะแนนสอบก่อนและหลังการทำกิจกรรมแสดงให้เห็นถึงการเพิ่มขึ้นอย่างมากของความรู้ โดยคะแนนเฉลี่ยเพิ่มขึ้นจาก 12.3 เป็น 24.7 จากคะแนนเต็ม 30 คะแนน การประเมินความพึงพอใจแสดงระดับความพอใจที่สูงจากนักศึกษา โดยมีค่าเฉลี่ย 4.6 จากคะแนนเต็ม 5 ตามมาตรวัดลิเคิร์ต ผลตอบรับเชิงบวกนี้ย้ำให้เห็นถึงคุณค่าของการนำเครื่องมือทางเทคโนโลยีสมัยใหม่เข้ามาใช้ในการศึกษา โดยช่วยเพิ่มการมีส่วนร่วมและความเข้าใจแนวคิดได้ดีขึ้นในหมู่ผู้เข้าร่วม การบูรณาการเครื่องมือในศูนย์สร้างสรรค์ (Makerspace) และกิจกรรมการลงมือปฏิบัติในงานวิจัยนี้ชี้ให้เห็นถึงศักยภาพในการเปลี่ยนแปลงการศึกษาวิชาฟิสิกส์ ซึ่งไม่เพียงแต่ส่งเสริมการเรียนรู้เนื้อหาเท่านั้น แต่ยังพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์และการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์อีกด้วยen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้เครื่องกลอย่างง่ายร่วมกับการออกแบบด้วยเทคโนโลยีการพิมพ์ 3 มิติและชุดเครื่องมือการเรียนรู้โกโกบอร์ดen_US
dc.title.alternativeDevelopment of simple machine learning activities integrated with design using 3D printing technology and GoGo board learning toolkitsen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashการพิมพ์สามมิติ-
thailis.controlvocab.thashการสร้างต้นแบบอย่างรวดเร็ว-
thailis.controlvocab.thashฟิสิกส์ -- การศึกษาและการสอน-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractThis research examines the integration of Maker Education (ME), rooted in the educational philosophy of Constructionism, which emphasizes hands-on creation and has become increasingly popular with the rapid advancements in technology and educational concepts. The study aims to design and evaluate a learning activity centered around the concept of simple machines, specifically focusing on inclined planes. Utilizing 3D printers, laser cutters, and GoGo Board learning kits, this activity involved creating supplementary modules to enhance students' understanding and application of mechanical advantage and machine efficiency. The activity was implemented with 35 undergraduate physics students from the Faculties of Science and Education, who were over 20 years old. They engaged in designing components using the Tinkercad program for 3D printing, experimenting with these components, and applying design thinking to create prototypes of simple machines. Quantitative and qualitative data were collected to assess the effectiveness of these learning modules. Pre- and post-activity test scores showed a substantial increase in knowledge, with average scores rising from 12.3 to 24.7 out of 30. Satisfaction assessments indicated high levels of student approval, averaging 4.6 out of 5 on the Likert Scale. This positive feedback underscores the value of incorporating modern technological tools into educational practices, highlighting improved engagement and deeper conceptual understanding among the participants. The successful integration of Makerspace tools and hands-on activities in this research suggests a transformative potential in physics education, fostering not only knowledge acquisition but also critical thinking and creative problem-solving skills.en_US
Appears in Collections:SCIENCE: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640531051-กิตติกัน ศรีวิทยา.pdf6.13 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.