Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79774
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorParavee Maneejuk-
dc.contributor.advisorWoraphon Yamaka-
dc.contributor.authorJIANG, Yuen_US
dc.date.accessioned2024-07-16T02:00:56Z-
dc.date.available2024-07-16T02:00:56Z-
dc.date.issued2024-04-29-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79774-
dc.description.abstractThis study examines the economic challenges faced by China post-COVID, particularly the slowdown in GDP growth and the impact of higher education on economic growth. It highlights the surge in master's degree applicants due to job market competition and explores the relationship between higher education and economic growth, focusing on potential nonlinear dynamics. Using master's enrollment rates as indirect labor market indicators, the study seeks to understand the accessibility of higher education and its economic implications across different Chinese regions. The innovative kink regression method is introduced to address research gaps. The core objective is to investigate higher education's impact on per capita GDP growth in China using the ridge panel kink regression model, analyzing panel data from 31 provinces divided into four regions. The study aims to identify a kink effect, particularly the nonlinear influence of higher education on economic growth at certain thresholds. Results indicate that education variables, such as the number of students and graduates in various disciplines, exhibit a kink effect on economic growth across all regions. However, control variables like capital and labor show a linear effect. The impact of each education variable on economic growth varies before and after the kink point, with asymmetric effects observed.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.subjecthigher education;economic growth;non linear effect;panel kink regression;Chinaen_US
dc.titleThe Impact of higher education on economic growth in Chinaen_US
dc.title.alternativeผลกระทบของการศึกษาระดับอุดมศึกษาต่อการเติบโตทางเศรษฐกิจในประเทศจีนen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshEducation, Higher -- China-
thailis.controlvocab.thashChina -- Economic conditions-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้พิจารณาถึงความท้าทายทางเศรษฐกิจที่จีนเผชิญหลังจากการระบาดของ COVID-19 โดยเฉพาะการชะลอตัวของการเติบโตของ GDP และผลกระทบของการศึกษาระดับอุดมศึกษาที่มีต่อการเติบโตทางเศรษฐกิจ มีการเน้นถึงการเพิ่มขึ้นของผู้สมัครระดับปริญญาโทเนื่องจากการแข่งขันในตลาดงานและสำรวจความสัมพันธ์ระหว่างการศึกษาระดับอุดมศึกษากับการเติบโตทางเศรษฐกิจ โดยมุ่งเน้นที่พลวัตที่อาจไม่เป็นเชิงเส้น การใช้ตัวชี้วัดอัตราการลงทะเบียนเรียนระดับปริญญาโทเป็นตัวบ่งชี้ตลาดแรงงานทางอ้อม การศึกษามุ่งที่จะเข้าใจถึงการเข้าถึงการศึกษาระดับอุดมศึกษาและผลกระทบทางเศรษฐกิจในภูมิภาคต่าง ๆ ของจีน การแนะนำวิธีการวิเคราะห์การถดถอยแบบคดเป็นนวัตกรรมหนึ่งในการตอบโจทย์ช่องว่างในการวิจัย วัตถุประสงค์หลักคือการตรวจสอบผลกระทบของการศึกษาระดับอุดมศึกษาต่อการเติบโตของ GDP ต่อหัวในจีนโดยใช้แบบจำลองการถดถอยแบบคดแบบริจ (ridge panel kink regression model) วิเคราะห์ข้อมูลพาแนลจาก 31 มณฑลที่แบ่งออกเป็น 4 ภูมิภาค การศึกษามุ่งที่จะระบุผลกระทบแบบคด โดยเฉพาะอิทธิพลที่ไม่เป็นเชิงเส้นของการศึกษาระดับอุดมศึกษาที่มีต่อการเติบโตทางเศรษฐกิจที่ระดับหนึ่ง ผลลัพธ์ชี้ให้เห็นว่าตัวแปรด้านการศึกษา เช่น จำนวนของนักศึกษาและผู้สำเร็จการศึกษาในสาขาต่าง ๆ แสดงผลกระทบแบบคดต่อการเติบโตทางเศรษฐกิจในทุกภูมิภาค อย่างไรก็ตาม ตัวแปรควบคุมเช่นทุนและแรงงานแสดงผลเชิงเส้น ผลกระทบของแต่ละตัวแปรด้านการศึกษาต่อการเติบโตทางเศรษฐกิจก่อนและหลังจุดคดมีความแตกต่างกัน โดยมีผลกระทบที่ไม่สมมาตรen_US
Appears in Collections:ECON: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
651635820- Yu Jiang.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.