Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79755
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPaskorn Champrasert-
dc.contributor.authorThanan Toathomen_US
dc.date.accessioned2024-07-15T01:13:17Z-
dc.date.available2024-07-15T01:13:17Z-
dc.date.issued2024-04-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79755-
dc.description.abstractFlooding is a severe and widespread natural disaster that significantly impacts the environment and infrastructure and adversely affects human lives. In affected areas, transportation systems are often disrupted, leading to critical shortages of essentials such as food and water. Rapid and flexible delivery of relief goods via vehicles is crucial for sustaining life and aiding community recovery. This paper presents a new model called the Vehicle Routing Problem for Relief Item Distribution under Flood Uncertainty (VRP-RIDFU), which focuses on optimizing the speed of route creation and minimizing the waiting times for aid delivery in flood conditions. The Genetic Algorithm (GA) manages uncertainties and effectively solves NP-Hard problems. This model comprises a dual-population strategy: a random and enhanced population. The latter is designed to handle uncertainties, assessed by evaluating the expected performance of routes based on waiting times and flood risks. The Population Sizing Module (PSM) has been developed to automatically adjust the population size based on the dispersion of affected nodes, which is assessed using standard deviation. The Complete Subtour Order Crossover (CSOX) operator is introduced to enhance the quality of routes and expedite convergence. The model's performance has been validated through simulated flood scenarios that exhibit a variety of uncertainties in road conditions. Prioritizing waiting times over travel times in routing decisions has proven effective. This model has been tested with 20 standard CVRP problem sets, each with different numbers and distribution patterns of nodes. The test results surpass those of the shortest routes, which serve as the benchmark for optimal solutions. The outcomes affirm the model's capability to generate high-quality vehicle routing plans in all tested scenarios rapidly.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleVehicle routing for relief supplies distribution under uncertainty of natural disasteren_US
dc.title.alternativeการจัดเส้นทางยานพาหนะสำหรับส่งของช่วยเหลือผู้ประสบภัยภายใต้ความไม่แน่นอนของภัยพิบัติทางธรรมชาติen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshVehicles-
thailis.controlvocab.lcshTransportation-
thailis.controlvocab.lcshTransportation -- Planning-
thailis.controlvocab.lcshFloods-
thailis.controlvocab.lcshTransportation -- Effect of floods on-
thailis.controlvocab.lcshDisaster victims-
thailis.controlvocab.lcshDisasters-
thesis.degreedoctoralen_US
thesis.description.thaiAbstractน้ำท่วมเป็นภัยพิบัติธรรมชาติที่มีผลกระทบรุนแรงและกว้างขวางต่อสภาพแวดล้อมและโครงสร้างพื้นฐานและส่งผลเสียต่อชีวิตมนุษย์ในพื้นที่ที่ได้รับผลกระทบ ระบบการขนส่งมักจะถูกทำลายและ ทำให้เกิดการขาดแคลนสิ่งจำเป็น เช่น อาหารและน้ำ เพื่อรักษาชีวิตและช่วยฟื้นฟูชุมชน การส่งมอบสินค้าช่วยเหลืออย่างรวดเร็วและยืดหยุ่นเป็นสิ่งสำคัญ บทความนี้เสนอโมเดลใหม่ที่เรียกว่า การจัดเส้นทางยานพาหนะสำหรับส่งของช่วยเหลือผู้ประสบภัยภายใต้ความไม่แน่นอนของภัยพิบัติ (VRP-RIDFU) โดยเน้นที่การเพิ่มความเร็วในการสร้างเส้นทางและลดเวลาในการรอคอยสำหรับการจัดส่งความช่วยเหลือในสภาวะน้ำท่วม อัลกอริทึมพันธุกรรม (GA) ถูกนำมาใช้เนื่องจากมีประสิทธิภาพในการจัดการกับความไม่แน่นอนและปัญหาประเภท NP-Hard โมเดลนี้ประกอบด้วยกลยุทธ์สองประชากร: ประชากรสุ่มและประชากรที่ได้รับการเสริมคุณภาพ โดยที่ประชากรหลังได้รับการออกแบบมาเพื่อจัดการกับความไม่แน่นอน ซึ่งประเมินด้วยค่าความคาดหวังของการเลือกเส้นทางจากสองปัจจัย คือเวลารอคอยและความเสี่ยงจากน้ำท่วม การพัฒนาโมดูล PSM เพื่อใช้ปรับขนาดประชากรโดยอัตโนมัติตามการกระจายของผู้ประสบภัย โดยประเมินจากค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน CSOX คือตัวดำเนินการที่นำมาเพิ่มคุณภาพของเส้นทางและเร่งการลู่เข้าของผลลัพธ์ ประสิทธิภาพของโมเดลได้รับการตรวจสอบผ่านสถานการณ์จำลองน้ำท่วมที่แสดงความไม่แน่นอนของสภาพถนนหลากหลายระดับ การให้ความสำคัญกับเวลารอคอยมากกว่าเวลาเดินทางในการตัดสินใจเส้นทางได้รับการพิสูจน์ว่ามีประสิทธิภาพ โมเดลนี้ได้รับการทดสอบกับปัญหา CVRP มาตรฐาน 20 ชุด โดยมีจำนวนและรูปแบบการกระจายตัวของโนดที่แตกต่างกัน ผลลัพธ์ของการทดสอบเหนือกว่าและมีประสิทธิภาพในการสร้างแผนเส้นทางยานพาหนะเมื่อเปรียบเทียบกับเส้นทางที่สั้นที่สุด ซึ่งเป็นมาตรฐานสำหรับโซลูชั่นที่ดีที่สุด ผลลัพธ์ยืนยันความสามารถของโมเดลในการสร้างแผนเส้นทางยานพาหนะที่มีคุณภาพสูงอย่างรวดเร็วในทุกสถานการณ์ที่ทดสอบen_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
600651015-Thanan-Toathom.pdf5.1 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.