Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79749
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศักดิ์กษิต ระมิงค์วงศ์-
dc.contributor.authorกิตติศักดิ์ ก.ศรีสุวรรณen_US
dc.date.accessioned2024-07-14T17:26:57Z-
dc.date.available2024-07-14T17:26:57Z-
dc.date.issued2567-05-17-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79749-
dc.description.abstractWe proposed the application of reinforcement learning (RL) techniques to simulate autonomous driving on pothole-laden roads. Our goal is to develop an RL-based framework that enables autonomous vehicles to learn robust driving behaviors, effectively perceive road conditions, and make decisions to avoid potholes while maintaining safe, efficient, and comfortable driving. The results of the experiments show that the agent could adjust its speed in a human-like manner and attempt to avoid potholes as much as possible by selecting routes with smoother surfaces efficiently. In future research, we can apply the results of these experiments to other types of roads and enhance the reliability of autonomous driving by using accurate road data in training and testing.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectการเรียนรู้แบบเสริมกำลังen_US
dc.subjectการขับรถไร้คนขับen_US
dc.subjectเป็นหลุมเป็นบ่อen_US
dc.titleการเรียนรู้แบบเสริมกำลังสำหรับการขับรถไร้คนขับบนถนนที่เป็นหลุมเป็นบ่อen_US
dc.title.alternativeReinforcement learning autonomous driving on roads with potholesen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashการเรียนรู้ของเครื่อง-
thailis.controlvocab.thashการขับขี่ยานยนต์-
thailis.controlvocab.thashยานยนต์อัจฉริยะ-
thailis.controlvocab.thashถนน-
thailis.controlvocab.thashกุมภลักษณ์-
thailis.controlvocab.thashหลุม-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractผู้วิจัยนำเสนอการประยุกต์ใช้เทคนิคการเรียนรู้แบบเสริมกำลังเพื่อจำลองการขับขี่อัตโนมัติบนถนนที่เต็มไปด้วยหลุมบ่อ โดยมีเป้าหมายในการพัฒนาเทคนิคการเรียนรู้แบบเสริมกำลังที่ช่วยให้ระบบขับขี่อัตโนมัติสามารถเรียนรู้พฤติกรรมการขับขี่ รับรู้สภาพถนน และตัดสินใจหลบหลีกหลุมบ่อได้อย่างมีประสิทธิภาพ ผลการทดลองแสดงให้เห็นว่าเอเจนต์สามารถปรับความเร็วและพยายามหลบหลีกหลุมบ่อได้อย่างเหมาะสมกับสถานการณ์ต่างๆ ซึ่งมีพฤติกรรมคล้ายกับมนุษย์ในสถานการณ์หลบหลีกหลุมบ่อ นอกจากนี้ผลการวิจัยยังสามารถนำไปประยุกต์ใช้กับถนนประเภทอื่นๆ เพื่อเพิ่มความน่าเชื่อถือของระบบขับขี่อัตโนมัติ โดยสามารถใช้ข้อมูลจากถนนในโลกจริงในการฝึกอบรมและทดสอบen_US
Appears in Collections:ENG: Theses



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.