Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79406
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเรนัส เสริมบุญสร้าง-
dc.contributor.authorฐิติดาภา กุลณาวงค์en_US
dc.date.accessioned2024-01-14T09:07:34Z-
dc.date.available2024-01-14T09:07:34Z-
dc.date.issued2566-10-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79406-
dc.description.abstractThis study aimed to analyze the tourists’ behaviors in purchasing Nam Lai pattern woven fabric products from Nan province. Moreover, this study provides the most effective marketing strategy and data collected towards serving the customers’ requirements. All the information was collected from 400 customers who had a chance to visit a Nam Lai pattern woven fabric shop by using a simple random sampling. Besides, the questionnaire was chosen to collect data and analyze it by using descriptive statistics. Averages can be analyzed using percentages, frequencies, averages, and inferential statistics. Use the Independent Sample T-Test to compare two populations, and the One-Way ANOVA and the pair differences test with The Scheffe Post Hoc Comparison. There were 400 responders. The majority of them were female. The age of responders is between 31 and 40 years, marital status, bachelor's degree education, and company employee/private store accounting. Having an average income per month of 30,001-50,000 baht. The residents of the central area. The goal of travel with relaxation. Cultural and traditional tourism. Three days of travel time and the travel time on Saturday and Sunday. and the travel time between January and March. The proficiency of purchasing textiles less than twice a year. The tourists’ behavior affects the decision to purchase Thai fabric. It was found that the popularity of the Northern Thai fabric rose. Thai fabrics are frequently purchased as woven items like sarongs. Thai fabric is primarily purchased for personal use in clothing, Thai clothing ranges from 1,000 to 3,000 baht each time. In Nan Province, it is common for tourists to buy woven items and sarongs with the Nam-Lai pattern on them, and applied pattern fabric. The customers choose to buy the product of woven fabric with a Nam-Lai pattern, cotton type, and hand-woven fabric. With their purpose of buying this fabric individually. Buy the product of woven fabric with a Nam-Lai pattern when visiting the province of Nan. They purchased woven cloth with a Nam-Lai design from local businesses (OTOP). Each purchase of 1-2 pieces of woven cloth with a Nam-Lai pattern. Each time, the expense of buying woven fabric with a Nam-Lai design ranges from 1,001 to 3,000 baht. Cash payments and received information from the Internet or social media. When determining whether to buy woven fabric products with the Nam-Lai design from Nan Province, there are a number of significant considerations to take into account. The overall situation is excellent. They are sortable as the following product variables price, marketing promotion, and distribution methods are all below it in order of importance. In terms of the product, the sub-factors with the greatest average values are the product's color and beauty. The cost is reasonable and is given the high quality of the woven fabric. Giving discounts is what marketing promotion entails. Additionally, it means that the distribution centers are in suitable areas for travel in terms of distribution routes. In addition, when broken down by gender, age, birthplace, and purchasing. frequency. At the 0.05 level, there is a statistically significant difference between the products, prices, and distribution methods. and promotion for marketing.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectพฤติกรรมนักท่องเที่ยวen_US
dc.subjectการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าทอลายน้ำไหลen_US
dc.subjectผ้าทอลายน้ำไหลBuyingen_US
dc.subjectNam Lai Pattern Woven Fabric Products of Nan Provinceen_US
dc.titleพฤติกรรมนักท่องเที่ยวในการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าทอลายน้ำไหลของจังหวัดน่านen_US
dc.title.alternativeTourists behavior towards buying Nam Lai pattern woven fabric products of Nan Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashนักท่องเที่ยว -- พฤติกรรม-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashการเลือกของผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashการเลือกซื้อสินค้า-
thailis.controlvocab.thashการทอผ้า -- น่าน-
thailis.controlvocab.thashผ้า -- การจัดซื้อ-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมนักท่องเที่ยวในการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าทอลายน้ำไหลของจังหวัดน่าน ทำให้ทราบถึงพฤติกรรมนักท่องเที่ยวในการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าทอลายน้ำไหลของจังหวัดน่าน เพื่อเป็นแนวทางในการวางแผนกลยุทธ์ทางการตลาดในการที่จะตอบสนองต่อการบริโภค และดำเนินกิจกรรมทางการตลาดที่เหมาะสมแก่นักท่องเที่ยวให้สามารถตอบสนองต่อความต้องการได้อย่างแท้จริง โดยการเก็บข้อมูลจากนักท่องเที่ยวที่เข้ามาซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าทอลายน้ำไหลจากร้านขายของที่ระลึกในอำเภอเมือง จังหวัดน่าน จำนวน 400 คน ใช้วิธีการเลือกตัวอย่างแบบสุ่มตามสะดวก โดยใช้แบบสอบถามในการเก็บรวบรวมข้อมูล และนำมาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย และสถิติเชิงอนุมานในการวิเคราะห์ค่าเฉลี่ย ทดสอบความแตกต่างของประชากรสองกลุ่ม โดยใช้ Independent Sample T-Test และการทดสอบความแตกต่างของประชากรมากกว่าสองกลุ่ม โดยใช้ One-Way ANOVA และทดสอบเปรียบเทียบความแตกต่างรายคู่ โดยใช้ The Scheffe Post Hoc Comparison ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามจำนวน 400 คน ส่วนใหญ่เป็นเพศ มีอายุระหว่าง 31-40 ปี สถานภาพสมรส การศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัท/ห้างร้าน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 30,001-50,000 บาท ภูมิลำเนาภาคกลาง วัตถุประสงค์ในการท่องเที่ยวเป็นการพักผ่อน รูปแบบในการท่องเที่ยวเป็นการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมและประเพณี ใช้ระยะเวลาในการท่องเที่ยว 3 วัน ท่องเที่ยวในวันวันเสาร์-อาทิตย์ และท่องเที่ยวในช่วงเดือนมกราคม พฤติกรรมนักท่องเที่ยวในการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าไทย ส่วนใหญ่มีความถี่ของการซื้อผ้าไทยน้อยกว่า 2 ครั้งต่อปี นิยมผ้าไทยภาคเหนือ รูปแบบผ้าทอเป็นผืน/ผ้าซิ่น วัตถุประสงค์การเลือกซื้อผ้าไทยเพื่อใช้เองในการสวมใส่ และมีค่าใช้จ่ายในการซื้อผ้าไทย 1,000-3,000 บาท ต่อครั้ง พฤติกรรมนักท่องเที่ยวในการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าทอลายน้ำไหลของจังหวัดน่าน มีความนิยมในการซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าทอลายน้ำไหลในรูปแบบผ้าทอเป็นผืน/ผ้าซิ่น เลือกซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าทอลายน้ำไหลลายประยุกต์ เลือกซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าทอลายน้ำไหล ชนิดผ้าฝ้าย เป็นผ้าทอมือ มีวัตถุประสงค์ในการเลือกซื้อผ้าทอลายน้ำไหลเพื่อใช้เองในการสวมใส่ ตัดสินใจเลือกซื้อด้วยตนเอง โอกาสในการซื้อผ้าทอลายน้ำไหล เมื่อมาท่องเที่ยวที่จังหวัดน่าน ซื้อผ้าทอลายน้ำไหลที่วิสาหกิจชุมชนกลุ่มผ้าทอ/OTOP ซื้อผ้าทอลายน้ำไหลแต่ละครั้งจำนวน 1-2 ชิ้น ค่าใช้จ่ายในการซื้อผ้าทอลายน้ำไหลแต่ละครั้ง 1,000-3,000 บาท มีวิธีการชำระเงินโดยใช้เงินสด และมีแหล่งข้อมูลในการซื้อจากอินเทอร์เน็ต/โซเชียลมีเดีย เมื่อพิจารณาปัจจัยที่มีความสำคัญต่อการตัดสินใจเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าทอลายน้ำไหลของจังหวัดน่าน ภาพรวมอยู่ในระดับมาก ซึ่งสามารถเรียงลำดับได้ดังนี้ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ อยู่ในระดับมากที่สุด รองลงมา คือ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ตามลำดับ โดยปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดในด้านผลิตภัณฑ์ คือ สีสัน ความสวยงามของผลิตภัณฑ์ ในด้านราคา คือ ราคาเหมาะสมกับคุณภาพของผ้าทอ ในด้านการส่งเสริมการตลาด คือ การให้ส่วนลด และในด้านช่องทางการจัดจำหน่าย คือ สถานที่จัดจำหน่ายมีความสะดวกต่อการเดินทาง นอกจากนี้เมื่อจำแนกตามเพศ อายุ ภูมิลำเนา และความความถี่การซื้อผ้าไทย มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการ จัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาดen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621532087-ฐิติดาภา กุลณาวงค์.pdf2.46 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.