Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79295
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorธรณิศวร์ ดีทายาท-
dc.contributor.advisorทนงเกียรติ เกียรติศิริโรจน์-
dc.contributor.authorรัชชานนท์ สิทธิวงค์en_US
dc.date.accessioned2023-12-12T09:56:40Z-
dc.date.available2023-12-12T09:56:40Z-
dc.date.issued2023-10-31-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79295-
dc.description.abstractThis research investigate the improvement of used lubricant quality for five varieties, including engine oil, gear oil, hydraulic oil, turbine oil, and transformer oil, by converting them into fuel via a pyrolysis process in a continuous two-stage reactor. In the second stage, HZSM-5 is added in quantities of 0, 50, and 100 grams as a catalyst. The entire process was conducted in an atmosphere of nitrogen with a flow rate of 1,000 ml/min. Depending on the variety of oil, the pyrolysis temperature was maintained between 350 and 500C. It was discovered that the procedure without the catalyst produces more pyrolysis oil. However, processes that used 50 or 100 grams of catalyst result in increased heating value and decreased viscosity due to the catalyst's ability to shorten the hydrocarbon chains in the molecules. In spite of this, the pyrolysis oils without the catalyst exhibited diesel-like properties, making them appropriate for testing in agricultural diesel engines with direct injection. It was discovered that the engine performance with pyrolysis oil was comparable to diesel. However, it released more carbon monoxide and nitrogen oxides than diesel. Last but not least, when using only thermal cracking, without any catalytic stage, the cost of pyrolytic oil was 35.96 for used engine oil, 26.97 for used transmission oil, 27.84 for used hydraulic oil, 23.97 for used turbine oil, and 17.26 Baht per litre for used transformer oil.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการปรับปรุงคุณภาพน้ำมันหล่อลื่นใช้แล้วให้เป็นน้ำมันเชื้อเพลิงโดยกระบวนการไพโรไลซิสen_US
dc.title.alternativeUpgrading of used lubicanting oils into fuels through pyrolysis processen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashน้ำมันหล่อลื่น-
thailis.controlvocab.thashการแยกสลายด้วยความร้อน-
thailis.controlvocab.thashตัวเร่งปฏิกิริยา-
thailis.controlvocab.thashเชื้อเพลิง-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้ศึกษาการปรับปรุงคุณภาพน้ำมันหล่อลื่นใช้แล้ว 5 ชนิด ได้แก่ น้ำมันเครื่อง, น้ำมันเกียร์, น้ำมันไฮดรอลิก, น้ำมันเทอร์ไบน์ และน้ำมันหม้อแปลง ให้เป็นน้ำมันเชื้อเพลิง โดยผ่านกระบวนการแตกตัวด้วยความร้อน และตัวเร่งปฏิกิริยา HZSM–5 ในเครื่องปฏิกรณ์แบบต่อเนื่องสองขั้นตอน โดยมี HZSM-5 ในปริมาณ 0, 50 และ 100 กรัม เป็นตัวเร่งปฏิกิริยาในขั้นตอนที่ 2 กระบวนการทั้งหมดจะดำเนินการภายใต้บรรยากาศไนโตรเจน ที่มีอัตราการไหลไนโตรเจน 1,000 ml/min และกระบวนการไพโรไลซิสจะถูกควบคุมอุณหภูมิ อยู่ในช่วง 350-500 oC ขึ้นอยู่กับชนิดของน้ำมัน พบว่า กระบวนการที่ไม่มีการใช้ตัวเร่งปฏิกิริยา ให้ปริมาณน้ำมันไพโรไลซิสมากกว่า แต่กระบวนการที่มีการใช้ตัวเร่งปฏิกิริยา 50 และ 100 กรัม มีค่าความร้อนเพิ่มขึ้น และค่าความหนืดน้อยลง เนื่องจากตัวเร่งปฏิกิริยาทำให้พันธะไฮโดรคาร์บอนในโมเลกุลมีขนาดสั้นลง อย่างไรก็ตาม น้ำมันหล่อลื่นที่ผ่านกระบวนการไพโรไลซิสที่ไม่มีการใช้ตัวเร่งปฏิกิริยามีสมบัติใกล้เคียงกับน้ำมันดีเซล ซึ่งเพียงพอต่อการใช้ในการทดสอบสมรรถนะเครื่องยนต์ดีเซล สำหรับการเกษตร แบบระบบฉีดน้ำมันเชื้อเพลิงโดยตรง ผลการทดสอบพบว่า น้ำมันไพโรไลซิสให้สมรรถนะของเครื่องยนต์ใกล้เคียงกับน้ำมันดีเซล และมีการปลดปล่อยแก๊สไอเสียคาร์บอนมอนอกไซด์ และไนโตรเจนออกไซด์มากกว่าน้ำมันดีเซล นอกจากนี้ เมื่อทำการประเมินทางเศรษฐศาสตร์ พบว่าราคาน้ำมันต่อหน่วยของน้ำมันไพโรไลซิสจากน้ำมันเครื่อง, น้ำมันเกียร์, น้ำมันไฮดรอลิก, น้ำมันเทอร์ไบน์ และน้ำมันหม้อแปลง ในกรณีที่ไม่ใช้ตัวเร่งปฏิกิริยาจะมีราคาต่ำที่สุดที่ 35.96, 26.97, 27.84, 23.97 และ 17.26 บาทต่อลิตร ตามลำดับen_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630631125-รัชชานนท์ สิทธิวงค์.pdf8.65 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.