Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79192
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorWilailak Saraithong-
dc.contributor.authorKannicha Khumpunen_US
dc.date.accessioned2023-11-15T10:40:20Z-
dc.date.available2023-11-15T10:40:20Z-
dc.date.issued2017-08-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79192-
dc.description.abstractThe objective of the study "Youtube Beauty Videos: Female Empowerment or Female Subjugation?"' is to explore whether the images of women in YouTube beauty videos show female empowerment through beautifying practices or subjugation to male gaze. This study is a qualitative research applying third-wave feminism, girl empowerment, female subjugation, the relationship between women and mass media and visual analysis as theoretical frameworks. This study examines selected scenes and some voice-overs in videos selected from five channels with the most subscribers namely Bethany Mota, Zoella, Michelle Phan, CutiePieMarzia, and Meredith Foster. The result of the study shows that five beauty gurus empower themselves through applying beauty regimes and sharing their videos. These beauty gurus gain power from freedom of choice and expressing their external appearance. These beauty gurus use beauty regimes as a form of marking their identities, expressing their individuality, and resisting ideal beauty. Diversity among a group of beauty gurus allows them to break through beauty stereotyping. And they achieve social and financial status from broadcasting beauty videos. However, it is found that there is no explicit message or image suggesting that they present themselves as an object of desire for men, rather only a small portion of the videos shows dedication to ideal beauty by concealing their natural flaws and selecting harmful or painful beauty regimes and duplicating celebrities' looks.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleYoutube beauty videos: female empowerment or female subjugation?en_US
dc.title.alternativeการสร้างอานาจของผู้หญิงหรือการตกอยู่ภายใต้อานาจของผู้ชายในวีดิทัศน์ด้านความงามในยูทูบen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.lcshCommunication-
thailis.controlvocab.lcshWomen in communication-
thailis.controlvocab.lcshSocial media-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาเรื่องการสร้างอำนาจของผู้หญิงหรือการตกอยู่ภายใต้อำนาจของผู้ชายในวีดิทัศน์ ด้านความงามในยูทูบมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาว่าภาพลักษณ์ของผู้หญิงในวิดีทัศน์ด้านความงามในยู ทูบนั้น เป็นการเสริมสร้างอำนาจของผู้หญิงผ่านการเสริมความงาม หรือเป็นการทำให้ผู้หญิงตกเป็น วัตถุแห่งการถูกจับจ้อง การศึกษานี้เป็นการศึกษาในเชิงคุณภาพซึ่งใช้ทฤษฎีสตรีนิยมคลื่นลูกที่สาม แนวคิดเรื่องการสร้างอำนาจของผู้ห ญิง แนวคิดเรื่องการกคขี่ผู้หญิง แนวคิดเรื่องความสัมพันธ์ ระหว่างผู้หญิงและสื่อสารมวลชน และการวิเคราะห์ด้วยการมองเป็นกรอบความคิดเชิงทฤษฎี การศึกษานี้จะศึกษากากต่างๆ และการบรรยายในวีดิทัศน์ที่คัดเลือกมาจาก 5 ช่องที่มีผู้ติดตามมาก ที่สุด ได้แก่ ช่องของ Bethany Mota, Zoella, Michelle Phan, CutiePicMarzia และ Meredith Foster ผลการศึกษาพบว่ากูรูค้านความงามทั้งห้าคนนี้ได้สร้างอำนาจให้ตนเองผ่านการเสริมความ งามและการเผยแพร่วีดิทัศน์เหล่านั้น พวกเธอมีอำนาจมาจากเสรีภาพที่จะเลือกและแสดงออกถึง รูปลักษณ์ภายนอกของพวกเธอ กูรูด้านความงามเหล่านี้ใช้การเสริมความงามเป็นเครื่องมือในการ สร้างอัตลักษณ์ ในการแสดงถึงความแตกต่างเฉพาะตน และในการต่อต้านภาพลักษณ์ของความงาม ในอุดมคติ ความหลากหลายในกลุ่มของกูรูด้านความงามทำให้พวกเธอสามารถทลายการเหมารวม คุณลักษณะของผู้หญิงที่สวยงาม และพวกเธอก็ยังประสบความสำเร็จทั้งทางสังคมและทางการเงิน จากการเผยแพร่วีดิทัศน์ค้านความงามอีกด้วย อย่างไรก็ตามในการศึกษานี้ไม่พบข้อความหรือภาพที่สื่อออกมาอย่างชัดเจนว่าพวกเธอได้ เสนอภาพของตัวเองให้กลายเป็นวัตถุแห่งความปรารถนาของผู้ชาย แต่ส่วนหนึ่งซึ่งเป็นสัดส่วนน้อยของวิดีโอได้แสดงให้เห็นว่ามีการทุ่มเทเพื่อให้ตนเองมีความงามแบบในอุดมคติอยู่บ้างโดยเลือก วิธีการเสริมความงามที่เจ็บปวดและอาจเป็นอันตราย และตลอดจนเลียนแบบรูปลักษณ์ของบุคคลที่มี ชื่อเสียงen_US
Appears in Collections:HUMAN: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
550132013-กัญจน์ณิชา คำผัน.pdf4.34 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.