Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79170
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศรัญญา กันตะบุตร-
dc.contributor.authorเพชรรัตน์ วงศ์จันทร์en_US
dc.date.accessioned2023-11-13T01:18:40Z-
dc.date.available2023-11-13T01:18:40Z-
dc.date.issued2566-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79170-
dc.description.abstractThe purpose of this independent study was to study consumer purchasing behavior toward instant drip coffee in Chiang Mai province. The data was collected from people who were 18 years of age or older, lived in Chiang Mai, and used to purchase instant drip coffees within the past six months by collecting data from 385 people via online questionnaires. Then the data were analyzed using descriptive statistics including frequency, percentage, mean, and inferential statistics that were One-way ANOVA to analyze the difference of mean importance level of the marketing mix, classified by age, and average monthly income. The results of the study showed that most of the respondents were females aged between 26 – 35 years old, married status, work as company employees. Their average monthly income is 25,001 –35,000 baht and graduated with a bachelor’s degree. They are interested in the art of drip coffee. They drank 1 – 2 cups of instant drip coffee per day. The frequency of instant drip coffee drinking is 3 – 4 days per week. Also, they usually drank instant drip coffee from 12.00 p.m. to 3.59 p.m. before working at home. They usually purchased instant drip coffee in a box packaging by purchasing 1 – 3 boxes. The most popular brand that they usually bought was Cafe Amazon The reason for purchasing the band was taste liking. They bought instant drip coffee for themselves. The frequency of purchasing instant drip coffee was 1 – 2 times per month. The influence on the buying was themselves. They bought instant drip coffee from e-Marketplace. Their acquaintances or their friends were sources of information for making purchasing decisions. The cost of each purchase was about 201 – 400 baht. They bought the same brand regularly. In the short supply of instant drip coffee cases, they will not buy other types of coffee instead. Moreover, they will tend to buy instant drip coffee continuously in the future and will recommend others to buy instant drip coffee when they have the opportunity. The results of the marketing mix study showed that most respondents gave the most importance to the price aspect, followed respectively by the product aspect, the promotions aspect, and the place aspect. Considering A sub-factor of the marketing mix most respondents gave the most importance to the price aspect such as the price is appropriate for the quantity, the product aspect such as the variety of coffee roast levels such as light, medium, and dark, and having a standard system for example FDA standard, Halal, GMP, and HACCP, the promotions aspect such as salespersons have good manners and service minds, and the place aspect such as online distribution channels. Considering purchasing behavior towards instant drip coffee, classified by age, and average monthly income. It was found that there are differences on some sides such as ‘What does the consumer buy?’, ‘Where does the consumer buy?’, and ‘How does the consumer buy?’. Considering the mean importance level of the marketing mix, classified by age, and average monthly income. It was found that there are differences in every sub-factor of the marketing mix.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleพฤติกรรมในการซื้อกาแฟดริปสำเร็จรูปของผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativePurchasing behavior towards instant drip coffee of consumers in Chiang Mai provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashกาแฟ-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค--เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashกาแฟ -- การจัดซื้อ-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมในการซื้อกาแฟดริปสำเร็จรูปของผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่ เก็บข้อมูลจากผู้มีอายุ 18 ปี ขึ้นไปที่อาศัยอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ และเคยซื้อกาแฟ ดริปสำเร็จรูป ภายในระยะเวลาไม่เกิน 6 เดือน จำนวน 385 ราย โดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และใช้สถิติเชิงอนุมานคือ One-way Anova ในการวิเคราะห์ความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของส่วนประสมการตลาดจำแนกตามอายุ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นผู้หญิงอายุ 26 – 35 ปี สถานภาพสมรส วุฒิการศึกษาสูงสุดปริญญาตรี อาชีพ พนักงาน/ลูกจ้างบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 25,001-35,000 บาท ดื่มกาแฟดริปสำเร็จรูปเพราะ ชื่นชอบศิลปะในการชงกาแฟดริป โดยดื่ม 3 – 4 วันต่อสัปดาห์ ในแต่ละวันดื่มกาแฟดริปสำเร็จรูป 1 – 2 แก้ว ช่วงเวลาที่ดื่ม 12.00 – 15.59 น. มักจะดื่มก่อนทำงาน ดื่มที่บ้าน ซื้อกาแฟดริปสำเร็จรูปแบบกล่องกระดาษ มักจะซื้อ 1 – 3 กล่อง ตรายี่ห้อที่นิยมซื้อคือ คาเฟ่อเมซอน สำหรับเหตุผลที่เลือกซื้อกาแฟดริปสำเร็จรูปตรายี่ห้อดังกล่าวคือ ชอบในรสชาติ ซื้อกาแฟดริปสำเร็จรูปเพื่อบริโภคเอง โดยจะซื้อกาแฟดริปสำเร็จรูป 1 – 2 ครั้งต่อเดือน ผู้มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อกาแฟดริปสำเร็จรูป คือ ตนเอง มักจะซื้อกาแฟดริปสำเร็จรูปจาก e- Marketplace โดยจะค้นหาข้อมูลที่ใช้ประกอบในการตัดสินใจซื้อจากคนรู้จักหรือเพื่อน มีค่าใช้จ่ายในการซื้อต่อครั้งประมาณ 201 – 400 บาท รูปแบบในการซื้อคือซื้อตรายี่ห้อเดิมเป็นประจำ ในกรณีที่กาแฟดริปสำเร็จรูปขาดตลาดจะไม่ซื้อกาแฟประเภทอื่นแทน มีแนวโน้มที่จะซื้อกาแฟดริปสำเร็จรูปในอนาคตต่อไป และจะแนะนำผู้อื่นมาซื้อกาแฟดริปสำเร็จรูปเมื่อมีโอกาส ผลการศึกษาส่วนประสมการตลาดพบว่า ในภาพรวมผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ให้ความสำคัญกับด้านราคามากที่สุด รองลงมาคือ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านช่องทางจัดจำหน่าย ตามลำดับ เมื่อพิจารณาปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดของส่วนประสมการตลาด พบว่า ด้านราคา ได้แก่ ราคาเหมาะสมกับปริมาณ ด้านผลิตภัณฑ์ ได้แก่ ความหลากหลายของระดับการคั่วกาแฟ เช่น คั่วอ่อน คั่วกลาง คั่วเข้ม เป็นต้น และ การมีระบบมาตรฐานรองรับ เช่น อย. ฮาลาล GMP และ HACCP เป็นต้น ด้านการส่งเสริมการตลาด ได้แก่ พนักงานขายให้บริการดี สุภาพ และ ด้านช่องทางจัดจำหน่าย ได้แก่ ช่องทางจัดจำหน่ายทางออนไลน์ เมื่อพิจารณาพฤติกรรมในการซื้อกาแฟดริปสำเร็จรูป จำแนกตามอายุ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนพบว่า แตกต่างกันในบางเรื่อง ได้แก่ ผู้บริโภคซื้ออะไร ผู้บริโภคซื้อที่ไหน และ ผู้บริโภคซื้ออย่างไร เมื่อพิจารณาค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของส่วนประสมการตลาด จำแนกตามอายุ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนพบว่า แตกต่างกันในบางปัจจัยย่อยของส่วนประสมการตลาดทุกด้านen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631532076 เพชรรัตน์ วงศ์จันทร์.pdf2.78 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.