Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79163
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPaskorn Champrasert-
dc.contributor.authorSarin Thong-iaen_US
dc.date.accessioned2023-11-10T01:04:50Z-
dc.date.available2023-11-10T01:04:50Z-
dc.date.issued2023-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79163-
dc.description.abstractThe increasing number of electric vehicles (EVs) has led to the need for new methods for routing EVs. The traditional vehicle routing problem (VRP) is not well-suited for EVs, as it does not consider the limited range of EVs or the need to recharge them. The electric vehicle routing problem (EVRP) is a more complex problem that takes these factors into account. This study proposes a new algorithm for solving the EVRP, called GeneAnts. GeneAnts is a hybrid algorithm that combines the strengths of genetic algorithm (GA) and ant colony optimization (ACO). GA is a powerful tool for finding solutions and has the ability to escape the local optimal, but it can be slow to find the good solution. ACO is a more efficient algorithm to find the good solution, but it is easy to fall to local optimal solutions. GeneAnts combines the strengths of GA and ACO by using ACO to search for good solutions to the EVRP, and then using GA to improve those solutions. The results of the experiments show that GeneAnts is able to find good solutions to the EVRP more efficiently than GA and ACO. However, GeneAnts uses computational time to find solutions more than GA and ACO.en_US
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.subjectAnt Colony Optimizationen_US
dc.subjectGenetic Algorithmen_US
dc.subjectVehicle Routing Problemen_US
dc.subjectElectric Vehicle Routing Problemen_US
dc.titleSolving electric vehicle routing problem using genetic algorithm and ant colony optimizationen_US
dc.title.alternativeการแก้ไขปัญหาการจัดเส้นทางการขนส่งด้วยยานพาหนะไฟฟ้าด้วยขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรมและการหาค่าที่เหมาะสมที่สุดด้วยวิธีอาณานิคมมดen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshElectric automobiles-
thailis.controlvocab.lcshGenetic algorithms-
thailis.controlvocab.lcshVehicle routing problem-
thailis.controlvocab.lcshCombinatorial optimization-
thailis.controlvocab.lcshElectric vehicles-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractเนื่องจากจำนวนที่เพิ่มขึ้นของรถยนต์ไฟฟ้า (EVs) ทำให้เกิดความจำเป็นต่อการพัฒนาวิธิการใหม่ ๆ ในการจัดการเส้นทางสำหรับรถยนต์ไฟฟ้า เนื่องจากปัญหาการจัดเส้นทางการขนส่ง (VRP) แบบเดิมนั้นไม่เหมาะสมสำหรับรถยนต์ไฟฟ้า เนื่องจากไม่ได้คำนึงถึงระยะทางที่จำกัดหรือความจำเป็นในการชาร์จพลังงานของรถยนต์ไฟฟ้า ดังนั้นปัญหาการจัดเส้นทางการขนส่งด้วยยานพาหนะไฟฟ้า (EVRP) ที่เป็นปัญหาที่คำนึงถึงปัจจัยเหล่านี้จึงได้ถูกนำเสนอ การศึกษานี้ได้นำเสนออัลกอริทึมใหม่สำหรับการแก้ปัญหาการจัดเส้นทางการขนส่งด้วยยานพาหนะไฟฟ้าที่เรียกว่าอัลกอริทึมแบบผสมผสามระหว่างวิธีอาณานิคมมดและขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรม (GeneAnts) ซึ่งเป็นอัลกอริทึมที่รวมเอาข้อดีของขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรม (GA) และการหาค่าที่เหมาะสมที่สุดด้วยวิธีอาณานิคมมด (ACO) เข้าด้วยกัน เนื่องจากขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรมเป็นอัลกอริทึมที่มีประสิทธิภาพในการหาคำตอบและมีความสามารถในการหลบหนีจากคำตอบที่ไม่ดีแต่ทำการหาคำตอบได้ช้ากว่าวิธีอาณานิคมมด ในส่วนของวิธีอาณานิคมมดเป็นอัลกอริทึมที่มีประสิทธิภาพในการหาคำตอบที่ดีกว่าแต่บางครั้งอาจหาคำตอบที่ไม่ดีได้ อัลกอริทึมแบบผสมผสานระหว่างวิธีอาณานิคมมดและขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรมจึงรวมเอาข้อดีของขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรมและวิธีอาณานิคมมดเข้าด้วยกันโดยใช้วิธีอาณานิคมมดในการหาคำตอบจากนั้นและใช้วิธีเชิงพันธุกรรมเพื่อปรับปรุงคำตอบเหล่านั้น จากผลของการศึกษาในครั้งนี้แสดงให้เห็นว่าอัลกอริทึมที่นำเสนอสามารถหาคำตอบที่ดีสำหรับปัญหาการจัดเส้นทางการขนส่งด้วยยานพาหนะไฟฟ้าได้อย่างมีประสิทธิภาพมากกว่าวิธีเชิงพันธุกรรมหรือวิธีอาณานิคมมดเพียงอย่างเดียว อย่างไรก็ตามอัลกอริทึมที่นำเสนอจำเป็นต้องใช้เวลาในการหาคำตอบนานกว่าวิธีเชิงพันธุกรรมและวิธีอาณานิคมมดen_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630631147_SARIN THONG-IA.pdf3.32 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.