Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79130
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | พิกุล เลียวสิริพงศ์ | - |
dc.contributor.author | ดลฤดี มาแก้ว | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-11-05T08:04:54Z | - |
dc.date.available | 2023-11-05T08:04:54Z | - |
dc.date.issued | 2023-07-21 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79130 | - |
dc.description.abstract | The aims of this research were to study 1) The GROW coaching model process and to be a mentor for mother 2) Reduction of mother's prompts in the daily routine of adult with intellectual disabilities 3) The ability of initiating daily routines of adult with intellectual disabilities. The target group consisted of a female with intellectual disabilities, age 23 and her mother. The 6 research tools were: an interview form for analyzing case study’s problems conducted by researcher and mother; pre & post-tests; teaching plan for mother; a behavioral observation form of mother's prompting before and after coaching and mentoring and an observation form for daily -routine initiating of case study before and after coaching and mentoring. The data were analyzed by scores, percentages, medians and content analysis for qualitative data. The findings showed that 1) The GROW coaching model process and to be a mentor for mother composed of five steps: relationship building and goal setting; cooperative problem analysis; selecting methods to achieve goals; organizing plan and practicing according to the plan; and cooperative evaluation 2) Reduction of mother's prompts in the daily routine of adult with intellectual disabilities, mother abled to reduce prompting behavior in all activities; 3) The ability of initiating daily routines of adult with intellectual disabilities, a case study could initiate daily routines independently in all activities. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การใช้การสอนงานรูปแบบโกรว์ และการเป็นพี่เลี้ยงสำหรับมารดาเพื่อลดการกระตุ้นเตือนในการริเริ่มกิจวัตรประจำวันของบุคคลที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาวัยผู้ใหญ่ | en_US |
dc.title.alternative | Using GROW coaching model and mentoring for a mother to reduce prompting to initiate daily activities of an adult with intellectual disabilities | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.thash | คนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา | - |
thailis.controlvocab.thash | การศึกษาพิเศษ | - |
thailis.controlvocab.thash | ความเป็นมารดา | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) กระบวนการสอนงานรูปแบบโกรว์ และการเป็นพี่เลี้ยงสำหรับมารดา 2) การลดการกระตุ้นเตือนของมารดาต่อการปฏิบัติกิจวัตรประจำวันของบุคคลที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาวัยผู้ใหญ่ 3) ความสามารถในการริเริ่มปฏิบัติกิจวัตรประจำวันของบุคคลที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาวัยผู้ใหญ่ กลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ บุคคลที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาเพศหญิง อายุ 23 ปี และมารดา เครื่องมือในการวิจัยจำนวน 6 ชุด ได้แก่ แบบสัมภาษณ์เพื่อการวิเคราะห์ปัญหาของกรณีศึกษาร่วมกันของผู้วิจัยและมารดา แบบทดสอบก่อนและหลังเรียน แผนการสอนสำหรับมารดา แบบบันทึกพฤติกรรมมารดาในขณะฝึกกรณีศึกษา แบบสังเกตพฤติกรรมการกระตุ้นเตือนของมารดาก่อนและหลังการสอนงานและการเป็นพี่เลี้ยง และแบบสังเกตพฤติกรรมการริเริ่มกิจวัตรประจำวันของกรณีศึกษาก่อนและหลังการสอนงานและการเป็นพี่เลี้ยง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ คือ คะแนน ค่าร้อยละ ค่ามัธยฐาน ข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) กระบวนการสอนงานรูปแบบโกรว์ และการเป็นพี่เลี้ยงสำหรับมารดา มี 5 ขั้นตอน คือ การสร้างสัมพันธภาพร่วมกับการตั้งเป้าหมาย การวิเคราะห์สภาพที่สนับสนุนการเกิดปัญหาร่วมกัน การเลือกวิธีการเพื่อให้บรรลุเป้าหมายร่วมกัน การจัดทำแผนและฝึกปฏิบัติการสอนตามแผน และการประเมินผลร่วมกัน 2) การลดการกระตุ้นเตือนของมารดาต่อการปฏิบัติกิจวัตรประจำวันของบุคคลที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาวัยผู้ใหญ่ พบว่า มารดาสามารถลดพฤติกรรมการกระตุ้นเตือนได้ทุกกิจกรรม 3) ความสามารถในการริเริ่มปฏิบัติกิจวัตรประจำวันของบุคคลที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาวัยผู้ใหญ่ พบว่า กรณีศึกษาสามารถริเริ่มปฏิบัติกิจวัตรประจำวันได้ด้วยตนเองทุกกิจกรรม | en_US |
Appears in Collections: | EDU: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
610232001 ดลฤดี มาแก้ว.pdf | 10.18 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.