Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78980
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปิยพรรณ กลั่นกลิ่น-
dc.contributor.authorศิรชญา อุนเทร์แนห์เรร์en_US
dc.date.accessioned2023-10-09T15:53:07Z-
dc.date.available2023-10-09T15:53:07Z-
dc.date.issued2566-05-26-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78980-
dc.description.abstractThe purpose of this independent study was to study tourist attraction attributes that affect Generation Y travelers. On their visit to Mon Cham, Mae Rim District, Chiang Mai Province. Data were collected from 150 early Generation Y travelers and 150 late Generation Y travelers using a questionnaire as a tool to collect data and analyze data using descriptive statistics including frequency and percentage and inference statistics by testing t-test statistics. The results showed that the majority of respondents were females between the age of 26 - 35 years old. They were single status and occupation as employees / private company had an average monthly income was around 15,001- 30,000 Baht. Travel behavior showed that most of them were self-organized travel programs. They were accompanied by 2-5 people. They came from the Central regions, mainly from Bangkok, and stayed in Chiang Mai province for 3 nights. Most of them stayed overnight at Mon Cham for 1 night. The cost at Mon Cham was estimated at 1,001-2,000 Baht, and the cost of the trip from their hometown to Mon Cham was between 3,501-5,000 Baht. The findings also revealed that destination attributes affecting the decision-making of both two groups of respondents were ranked at a high level. Sub-factors of attraction attributes that affect the decision of the highest level. There are fresh air, the location is close to nature, such as mountains, waterfalls, forests, and beautiful scenery along the way. Followed by the attributes of tourist attractions in terms of facilities the sub-factors that affect the decision making towards choosing tourist attractions at the highest level are 3 factors, sufficient toilets, there are food and beverage available, and offers accommodation. The results of the difference test revealed that the tourist attraction attributes affected the decision of the early generation Y respondents more than the late generation Y respondents by all factors. By the attributes of the attraction almost all the sub-factors affected the decision-making level of the two groups of tourists, statistically significantly different, except that the attributes of attractions in terms of activities affected the decision-making level of the two groups of tourists. There was no statistical difference.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectลักษณะแหล่งท่องเที่ยว 6Asen_US
dc.subjectเจเนอเรชันวายen_US
dc.subjectเจเนอเรชันวายตอนต้นen_US
dc.subjectเจเนเรชันวายตอนปลายen_US
dc.subjectดอยม่อนแจ่มen_US
dc.titleลักษณะแหล่งท่องเที่ยวที่มีผลต่อนักท่องเที่ยวเจเนอเรชันวายในการเดินทางมาเยือนดอยม่อนแจ่ม อำเภอแม่ริม จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeDestination attributes affecting General Y Thai tourists to visit Mon Cham, Mae Rim District, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashม่อนแจ่ม (เชียงใหม่)-
thailis.controlvocab.thashนักท่องเที่ยว -- การตัดสินใจ-
thailis.controlvocab.thashนักท่องเที่ยว -- (แม่ริม) เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashเจนเนอเรชันวาย-
thailis.controlvocab.thash(แม่ริม) เชียงใหม่ -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว-
thailis.controlvocab.thashเชียงใหม่ -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงลักษณะแหล่งท่องเที่ยวที่มีผลต่อนักท่องเที่ยวเจเนอเรชันวาย ในการเดินทางมาเยือนดอยม่อนแจ่ม อำเภอแม่ริม จังหวัดเชียงใหม่ ทำการเก็บข้อมูลจากนักท่องเที่ยวเจเนอเรชันวาย จำนวน 300 ราย โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ และสถิติเชิงอนุมานโดยการทดสอบค่าสถิติ t-test ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 26-35 ปี สถานภาพโสด ประกอบอาชีพลูกจ้าง/พนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001- 30,000 บาท ด้านพฤติกรรมการท่องเที่ยวพบว่า เป็นผู้จัดโปรแกรมท่องเที่ยวด้วยตัวเองมากที่สุด เดินทางมากับเพื่อนรวมผู้ตอบแบบสอบถาม จำนวน 2-5 คน ส่วนใหญ่เดินทางมาจากภาคกลาง จังหวัดกรุงเทพมหานคร พัก ณ จังหวัดเชียงใหม่จำนวน 3 คืน ส่วนใหญ่พักค้างคืน ณ ดอยม่อนแจ่ม จำนวน 1 คืน มีค่าใช้จ่ายต่อคน ณ ดอยม่อนแจ่มโดยประมาณ 1,001-1,500 บาท และค่าใช้จ่ายในการท่องเที่ยวตลอดทริป 3,501-5,000 บาท ลักษณะแหล่งท่องเที่ยวดอยม่อนแจ่มที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกแหล่งท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวกลุ่มเจเนอเรชันวาย ในระดับมากที่สุด 3 ปัจจัยแรก ได้แก่ ด้านสิ่งดึงดูดใจ รองลงมาคือด้านสิ่งอำนวยความสะดวก และด้านการบริการเสริมที่นักท่องเที่ยวควรได้รับ เมื่อพิจารณาปัจจัยย่อยของลักษณะแหล่งท่องเที่ยวด้านสิ่งดึงดูดใจพบว่า สถานที่มีอากาศบริสุทธิ์มีผลต่อการตัดสินใจเลือกแหล่งท่องเที่ยวในระดับมากที่สุด รองลงมาคือสถานที่มีความใกล้ชิดกับธรรมชาติ อาทิ ภูเขา น้ำตก ป่าไม้ และมีความสวยงามของวิวทิวทัศน์ระหว่างทาง ปัจจัยย่อยของลักษณะแหล่งท่องเที่ยวด้าน สิ่งอำนวยความสะดวก พบว่ามีสุขาที่เพียงพอต่อความต้องการมีผลต่อการตัดสินใจเลือกแหล่งท่องเที่ยวในระดับมากที่สุด รองลงมาคือมีร้านอาหารและเครื่องดื่มให้บริการ และมีบริการที่พักและลานกางเต้นท์ ส่วนปัจจัยย่อยของลักษณะแหล่งท่องเที่ยวด้านการบริการเสริมที่นักท่องเที่ยวควรได้รับ พบว่ามีความพร้อมในการให้บริการด้านความ ปลอดภัย เช่น เจ้าหน้าที่สอดส่องดูแลในพื้นที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกแหล่งท่องเที่ยวในระดับมากที่สุด รองลงมาคือความพร้อมในการให้บริการด้านการเงิน อาทิ ตู้ ATM บริการชําระผ่านบัตรเครดิต และความพร้อมในการให้บริการด้านสุขภาพ เช่น ยาสามัญประจําบ้าน ผลการทดสอบความแตกต่างระหว่างกลุ่มของนักท่องเที่ยวเจเนอเรชันวายตอนต้นและ ตอนปลาย พบว่าทุกปัจจัยของลักษณะแหล่งท่องเที่ยว ประกอบด้วยด้านสิ่งดึงดูดใจ ด้านการเข้าถึงแหล่งท่องเที่ยว ด้านสิ่งอำนวยความสะดวก ด้านการจัดรูปแบบการให้บริการแบบเป็นแพคเกจ และด้านการบริการเสริมที่นักท่องเที่ยวควรได้รับ มีผลต่อการตัดสินใจเลือกแหล่งท่องเที่ยวของทั้ง 2 กลุ่มแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ยกเว้นลักษณะแหล่งท่องเที่ยวด้านกิจกรรม ที่ไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
601532248 Sirachaya Unternaehrer.pdf6.97 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.