Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78939
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | นิยตา กาวีวงศ์ | - |
dc.contributor.author | มัลลิกา แต้มรุ่งเรือง | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-10-05T18:09:22Z | - |
dc.date.available | 2023-10-05T18:09:22Z | - |
dc.date.issued | 2565-02 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78939 | - |
dc.description.abstract | This research objectives were to study the relationship between E-Lifestyle and motive to play online games and relationship between E-Lifestyle and types of online game. The four hundred samples were selected by Accidental Sampling by using online questionnaires as a tool to collect data. The data were analyzed using frequency, percentage, mean, Pearson's Correlation Coefficient, and Multiple Regression Analysis. The results of the study showed that 2 of the 7 E-Lifestyles was significantly correlated to motive to play online games and that 4 of the 7 E-Lifestyles was significantly correlated to types of online game. From the test at the statistical significance level of 0.05, it was found that the Entertainment-driven and Uninterested or concern-driven E-lifestyle have correlated to motivation to play online games for Achievement and Immersion. ang Mai University Furthermore, the results showed that Interest-driven, Entertainment-driven, and Uninterested or concern-driven E-lifestyle have correlated to RTS: Real-Time Strategy, type of online game. Perceived importance-driven E-lifestyle has correlated to Fighting Game and Uninterested or concern-driven E-lifestyle has correlated to RPG: Role-Playing Game, Fighting Game, RTS: Real- Time Strategy and Adventure Game. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | เกมออนไลน์ | en_US |
dc.title | ความสัมพันธ์ระหว่างวิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตและแรงจูงใจในการเล่นเกมออนไลน์ | en_US |
dc.title.alternative | Relationship between e-lifestyle and motive to play online games | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | เกมวิดีโอ | - |
thailis.controlvocab.thash | ผู้ใช้อินเทอร์เน็ต | - |
thailis.controlvocab.thash | การจูงใจ (จิตวิทยา) | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของวิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตที่มีต่อแรงจูงใจใน การเล่นเกมออนไลน์ และ อิทธิพลของวิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตที่มีต่อประเภทของเกมออนไลน์ที่เลือก เล่น กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยนี้ทั้งหมด 400 คน โดยสุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ โดยใช้แบบสอบถาม ออนไลน์เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย การ วิเคราะห์สหพันธ์ โดยการหาค่าสหสัมพันธ์แบบเพียร์สันและโดยใช้สมการการถดถอย พหุคุณ ผลการวิจัยพบว่ามี 2 วิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ต จาก 7 วิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตมีความสัมพันธ์กับ แรงจูงใจในการเล่นเกมออนไลน์ และพบว่า 4 วิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตจาก 7 วิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตมี ความสัมพันธ์กับประเภทของเกมออนไลน์ที่เลือกเล่น โคยจากการทคสอบที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 พบว่าวิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตที่ใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อเติมเต็มความบันเทิงของตนและ ใช้ อินเทอร์เน็ตแต่ไม่สนใจมากนัก มีผลต่อแรงจูงใจในการเล่นเกมออนไลน์เพื่อต้องการความสำเร็จหรือ ชัยชนะและ เล่นเกมเพื่อการมีใจจดใจจ่อ วิถีชีวิตบนอินเทอร์เน็ตที่เป็นการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อเติมเต็มความสนใจของตน เพื่อเติมเต็ม ความบันเทิงของตน และ ใช้อินเทอร์เน็ตแต่ไม่สนใจมากนัก มีผลต่อการเลือกเล่นเกมประเภทเกมวาง แผนการรบ วิถีชีวิตการใช้อินเทอร์เน็ตเพื่อเติมเต็มผลประโยชน์ของตนมีผลต่อการเลือกเล่นเกม ประเภทเกมต่อสู้ และ การใช้อินเทอร์เน็ตแต่ไม่สนใจมากนักมีผลต่อการเลือกเล่นเกมประเภทเกม สวมบทบาทของตัวละคร เกมต่อสู้ และเกมผจญภัย | en_US |
Appears in Collections: | BA: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
621532121 มัลลิกา แต้มรุ่งเรือง.pdf | 1.72 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.