Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78892
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรัทยา แจ้งกระจ่าง-
dc.contributor.authorนราวิชญ์ ปรีชารักษ์en_US
dc.date.accessioned2023-09-25T00:39:07Z-
dc.date.available2023-09-25T00:39:07Z-
dc.date.issued2023-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78892-
dc.description.abstractThis study aims to investigate the application of hierarchical analysis processes for selecting Parcel Delivery Service Providers in Chiang Mai Province. It utilizes a hierarchical analytic decision-making process (AHP) by collecting data from operators or decision makers who choose package carriers. The study compares the priorities of package carriers, main criteria, and sub-criteria using descriptive statistical tools to determine the best option for selecting a package carrier in Chiang Mai. The data analysis is performed using Microsoft Excel. The development of a hierarchical analytical model begins by identifying the selection criteria through the Marketing Mix tool, which includes product, price, and distribution channel. Under each main criterion, there are three sub-criteria, resulting in a total of 21 sub-criteria. These sub-criteria are derived from relevant reviews and used to create the hierarchical analysis model. Microsoft Excel is employed for data collection and calculation. The study identified the top three factors influencing the decision to choose a package delivery service provider in Chiang Mai, namely, distribution channel with the highest weight value of 1.03, followed by process with a weight score of 1.02, and personnel and price tied for third place with a weight score of 1.00.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการประยุกต์ใช้กระบวนการวิเคราะห์ลำดับชั้นสำหรับการคัดเลือกผู้ให้บริการขนส่งพัสดุภัณฑ์ในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeApplication of analytic hierarchy process for selecting parcel delivery service providers in Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashการขนส่ง -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashกระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์-
thailis.controlvocab.thashความพอใจของผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการประยุกต์ใช้กระบวนการวิเคราะห์ลำดับชั้น สำหรับการคัดเลือกผู้ให้บริการขนส่งพัสดุภัณฑ์ในจังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้กระบวนการตัดสินใจแบบวิเคราะห์ลำดับชั้น (AHP) โดยเก็บข้อมูลจากผู้ประกอบการหรือผู้มีอำนาจในการตัดสินใจเลือกใช้ผู้ให้บริการขนส่งพัสดุภัณฑ์ จำนวน 10 ราย โดยเปรียบเทียบลำดับความสำคัญของผู้ให้บริการขนส่งพัสดุภัณฑ์เกณฑ์หลักและเกณฑ์ย่อยโดยใช้เครื่องมือสถิติเชิงพรรณา เพื่อหาตัวเลือกที่ดีที่สุดในการตัดสินใจเลือกใช้ผู้ให้บริการขนส่งพัสดุภัณฑ์ในจังหวัดเชียงใหม่ วิเคราะห์ข้อมูลผ่านโปรแกรม Microsoft Excel การพัฒนาแบบจำลองการวิเคราะห์ลำดับชั้น เริ่มจากหาเกณฑ์ในการคัดเลือกผ่านเครื่องมือส่วนประสมการตลาด Marketing Mix ประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ (Product) ด้านราคา (Price) ด้านช่องทางการจัดจําหน่าย (Place) ด้านการส่งเสริม (Promotions) ด้านบุคคล (People) ด้านกายภาพ (Physical Evidence) ด้านกระบวนการ (Process) และในแต่ละเกณฑ์หลักจะประกอบด้วยเกณฑ์ย่อยอีก 3 เกณฑ์ รวมเป็น 21 เกณฑ์ย่อย โดยอาศัยการเปรียบเทียบจากการทบทวนวรรณกรรมที่เกี่ยวข้อง นำมาสร้างแบบจำลองการวิเคราะห์ลำดับชั้น นำไปเป็นข้อมูลในการสร้างแบบสอบถาม เก็บข้อมูล และคำนวณผ่านโปรแกรม Microsoft Excel ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้ผู้ให้บริการขนส่งพัสดุภัณฑ์ในจังหวัดเชียงใหม่ 3 อันดับแรก ได้แก่ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ในค่าน้ำหนักที่สูงสุด 1.03 ด้านกระบวนการ 1.02 ด้านบุคลากรและด้านราคา เป็นอันดับสาม โดยให้คะแนนน้ำหนักที่เท่ากัน 1.00en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641532033 นราวิชญ์ ปรีชารักษ์.pdf2.88 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.