Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78891
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Kemakorn Chaiprasit | - |
dc.contributor.author | Santi Handagoon | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-09-25T00:33:40Z | - |
dc.date.available | 2023-09-25T00:33:40Z | - |
dc.date.issued | 2023-07 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78891 | - |
dc.description.abstract | This independent study aimed to evaluate the extent to which Chiangmai Ram Hospital is a learning organization, using the translated version of the Dimensions of the Learning Organization Questionnaire developed by Marsick and Watkins (1998). The sample used for this study consisted of 552 employees who worked at Chiangmai Ram Hospital. The quantitative data were analyzed through descriptive analysis (frequency, percentage, mean, and standard deviation) and inferential analysis (t-test for independent group and ANOVA). Most of the respondents in study, as employees of Chiangmai Ram Hospital, were female, aged 25 to 30, had a bachelor’s degree, worked as a patient assistant, worked in the inpatient service department, had between 1 to 5 years of experience, and earned less than 15,001 baht per month. The sample group excluded doctors, part-time workers, interns, and subcontractors. The results revealed that employees’ overall perception of Chiangmai Ram Hospital as a learning organization reflects an average mean of 3.97. This is interpreted as employees perceiving factors that promote learning as occurring “often” in the hospital. Seven dimensions, arranged from highest mean to lowest mean, were ranked as follows: (1) inquiry and dialogue (4.25), (2) systems that capture and share learning (4.01), (3) collaboration and team learning (3.99), (4) continuous learning (3.93), (5) connecting the organization to its environment (3.93), (6) people empowerment (3.88), and (7) strategic leadership for learning (3.80). | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Chiang Mai : Graduate School, Chiang Mai University | en_US |
dc.title | Evaluation of learning organization by employees of Chiangmai Ram Hospital | en_US |
dc.title.alternative | การประเมินความเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้โดยพนักงานโรงพยาบาลเชียงใหม่ราม | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.lcsh | Chiangmai Ram Hospital | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Knowledge management | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Organizational learning | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Hospitals -- Employees | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินกาวะความเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ ของโรงพยาบาลเชียงใหม่ราม โดยมีประชากรที่ใช้ในการศึกษาคือบุคลากรของโรงพยาบาลเชียงใหม่รามทั้งหมดจำนวน 552 ราย เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถามสำเร็จรูป DLOQ ของ Marsick และ Wakins (1998) แบบแปลภาษา โดยเก็บข้อมูลส่วนบุคคล การประเมินความเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ มิติ ข้อมูลได้นำมาวิเคราะห์ด้วยค่าสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละค่าเฉลี่ย และ ค่าสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ T-Test for independent group และ One-way ANOVA ผลการศึกษาพบว่าบุคลากรของโรงพยาบาลเชียงใหม่ราม ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงอายุ 25 ถึง 30 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี มีตำแหน่งเป็นผู้ช่วยพยาบาล ทำงานแผนกผู้ป่วยใน มีอายุการทำงาน 1 ถึง 5 ปี และมีรายได้ไม่เกิน 15,001 บาทต่อเดือน กลุ่มตัวอย่างไม่ได้รวมแพทย์ พนักงานชั่วคราว และ พนักงานชับคอนแทรค ผลการศึกษาการรับรู้ของบุคลากรของโรงพยาบาลเชียงใหม่ราม ตามแนวคิดขององค์กรแห่งการเรียนรู้ พบว่ามีค่าเลี่ยการรับรู้ของบุคลากรต่อความเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ของทุกตัวชี้วัดอยู่ในระดับ "เกิดขึ้นค่อนข้างบ่อย" (คะแนนเฉลี่ย 3.97) จากคะแนนเต็ม 6 คะแนน โดยเรียงลำดับตัวมิติชี้วัดของความเป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ตามค่าเฉลี่ยที่มีค่ามากที่สุดไปน้อยที่สุดได้แก่ 1. การสนับสนุนให้มีการชักถามและสนทนา (4.25) 2. สร้างระบบการรับและแลกเปลี่ยนการเรียนรู้ (4.01) 3. การส่งเสริมการร่วมมือกันและเรียนรู้อย่างเป็นทีม (3.99) 4. การสร้างโอกาสในการเรียนรู้อย่างต่อเนื่อง (3.93) 5. การเชื่อมโยงองค์กรให้เข้ากับสภาพแวดล้อม (3.93) 6. การให้อำนาจแต่ละบุคคล (3.88) และ 7. ภาวะผู้นำที่เป็นต้นแบบสนับสนุนการเรียนรู้ (3.80) | en_US |
Appears in Collections: | BA: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
621532047 ศานติ ฮั่นตระกูล.pdf | 3.73 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.