Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78808
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรรณัย สายประเสริฐ-
dc.contributor.authorกุลธิดา คำวงค์ษาen_US
dc.date.accessioned2023-09-09T06:39:59Z-
dc.date.available2023-09-09T06:39:59Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78808-
dc.description.abstractThis independent study aims to examine the motivation of Thai Generation Y tourists towards travelling to Chiang Rai Province, through the conceptual frameworks on the push and pull theories model of tourism motivation. Data was collected by using questionnaires from a convenient sample of 300 Thai tourists who had traveled to Chiang Rai Province within a period of up to 1 year prior to the survey. The research is analyzed with descriptive statistics including frequency, percentage, mean, and inferential statistics, associated with Independent-sample t-test. The findings of the research showed that the majority of respondents were female, aged between 24-28 years old, single, with a bachelor's degree, working at private companies, earning a monthly income ranging from 15,000 to 30,000 Baht. They are from the northern region and have an intention to visit Chiang Rai for tourism purposes. They traveled with friends and had visited Chiang Rai more than three times before. They traveled to Chiang Rai by private car and used the car for transportation within the province. They stayed at a hotel and made their own decisions about the tourist activities. They spent two days for the trip and the expenses ranged from 2,001 to 4,000 Baht. They preferred to travel conveniently according to their own preferences. According to the study, both push and pull factors were found to be highly important to the respondents in their decision to travel to Chiang Rai province. Regarding the push factors, which are the reasons that motivate people to travel to Chiang Rai province (Push factors) the top five factors with the highest average importance are seeking recreation, desire to encounter new and unique things, spending time with friends or family, building relationships with friends or family and seeking fun and adventure. As for the pull factors, which are the attractive characteristics of Chiang Rai province that enticed the respondents to visit, the top five factors with the highest average importance are the natural beauty of the area, the pleasant and cool weather, unique tourist attractions, access to tourism information from the internet and the reputation and recognition of the tourist destinations. When testing the differences in the importance levels of motivations for Thai Generation Y tourists travel to Chiang Rai Province, categorized by the number of times they have visited and their travel decision-making, it was found that there are statistically significant differences in some sub-motivations at a significance level of 0.05.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleแรงจูงใจของนักท่องเที่ยวชาวไทยเจนเนอเรชันวาย ต่อการท่องเที่ยวจังหวัดเชียงรายen_US
dc.title.alternativeMotivation of Thai generation Y tourists towards travelling to Chiang Rai provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashการจูงใจ (จิตวิทยา)-
thailis.controlvocab.thashนักท่องเที่ยว -- ไทย-
thailis.controlvocab.thashการท่องเที่ยว-
thailis.controlvocab.thashเชียงราย -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแรงจูงใจของนักท่องเที่ยวชาวไทยเจนเนอเรชันวายต่อการท่องเที่ยวจังหวัดเชียงราย โดยใช้กรอบแนวคิด ปัจจัยผลักและปัจจัยดึงและแรงจูงใจการท่องเที่ยว ทำการรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามจากกลุ่มนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาท่องเที่ยวจังหวัดเชียงราย ภายในระยะเวลาไม่เกิน 1 ปี ก่อนการเก็บแบบสอบถาม สุ่มตัวอย่างตามสะดวก จำนวน 300 ราย และนำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติเชิงอนุมาน คือ การทดสอบที ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 24 - 28 ปี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้ระหว่าง 15,000 - 30,000 บาทต่อเดือน มีภูมิลำเนาอยู่ในภาคเหนือ มีวัตถุประสงค์มาจังหวัดเชียงรายเพื่อการท่องเที่ยว มีการเดินทางร่วมกับเพื่อน เคยมาจังหวัดเชียงรายมากกว่า 3 ครั้ง เดินทางมาจังหวัดเชียงรายโดยรถยนต์ส่วนตัว และใช้รถยนต์ส่วนตัวในการท่องเที่ยวภายในจังหวัด พักอาศัยที่โรงแรม ตัดสินใจท่องเที่ยวด้วยตนเอง ใช้เวลาในการท่องเที่ยว 2 วัน มีค่าใช้จ่ายในการท่องเที่ยวระหว่าง 2,001 - 4,000 บาท มีการจัดการท่องเที่ยวด้วยตนเองทั้งหมด นิยมเดินทางท่องเที่ยวตามที่ตนเองสะดวก จากผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยที่ทำให้เดินทางมาท่องเที่ยวจังหวัดเชียงราย(ปัจจัยผลัก) และปัจจัยด้านลักษณะของจังหวัดเชียงรายที่ดึงดูดใจให้เดินทางมาท่องเที่ยว(ปัจจัยดึง) มีความสำคัญต่อผู้ตอบแบบสอบถามโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากทั้ง 2 ปัจจัย โดยด้านปัจจัยที่ทำให้เดินทางมาท่องเที่ยวจังหวัดเชียงราย(ปัจจัยผลัก) ที่มีค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญสูงที่สุด 5 อันดับแรก ได้แก่ เพื่อต้องการพักผ่อนหย่อนใจ ต้องการพบสิ่งแปลกใหม่ และประสบการณ์ใหม่ๆ ต้องการท่องเที่ยว และใช้เวลาร่วมกับเพื่อน หรือครอบครัว ต้องการสร้างความสัมพันธ์กับครอบครัวหรือเพื่อน และต้องการหาความสนุก และการผจญภัย ส่วนด้านลักษณะของจังหวัดเชียงรายที่ดึงดูดใจให้มาท่องเที่ยว(ปัจจัยดึง) ที่มีค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญสูงที่สุด 5 อันดับแรก ได้แก่ ความสวยงามของธรรมชาติ มีอากาศที่เย็นสบาย สถานที่ท่องเที่ยวมีความเป็นเอกลักษณ์ มีแหล่งข้อมูลด้านการท่องเที่ยวจากอินเตอร์เน็ต และสถานที่ท่องเที่ยวมีชื่อเสียง และเป็นที่รู้จัก เมื่อทดสอบความแตกต่างของระดับความสำคัญของแรงจูงใจในการท่องเที่ยวจังหวัดเชียงรายของนักท่องเที่ยวชาวไทยเจนเนอเรชันวายที่แตกต่างกัน เมื่อจำแนกตามจำนวนครั้งที่เคยมาจังหวัดเชียงราย และจำแนกตามการตัดสินใจท่องเที่ยว พบว่ามีความแตกต่างกันในบางแรงจูงใจย่อย ที่ระดับความสำคัญ 0.05en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611532043-กุลธิดา คำวงค์ษา.pdf16.03 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.