Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78791
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรัทยา แจ้งกระจ่าง-
dc.contributor.authorพัชรินทร์ เวียงชนกen_US
dc.date.accessioned2023-09-09T03:56:59Z-
dc.date.available2023-09-09T03:56:59Z-
dc.date.issued2023-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78791-
dc.description.abstractThe purpose of this research was to study the factors affecting consumers in Chiang Mai Province towards first-time house building decision making. The sample population consisted of consumers in Chiang Mai who were interested in building the first house. As the exact number of the population is unknown, a convenient sample selection of 300 people from the data collection tool was used as a questionnaire. Data were analyzed with descriptive statistics including frequency, percentage, mean, standard deviation and reference statistics is ANOVA F-test. The study founded that most of the samples were female, age between 46-55 years old, almost all with the highest level of education at bachelor’s degree or equivalent. Self-employed or own business are engaged most of them, with average monthly income of less than 50,000 Thai baht. The marketing factors affecting consumers in Chiang Mai to decide to build the first house were found to be the most important in overall situation, by ordering the average from the highest to the lowest are price, product and process. Other factors are very important, by average value ranges from highest to lowest are people, place, physical evidence and promotion. The comparative results of marketing mix factors in making the decision to build the first house of consumers in Chiang Mai of different ages found that there were statistically significant differences at the level of . 01 In terms of products and prices. And a comparison of marketing mix factors making the decision to build the first house of consumers in Chiang Mai with different monthly incomes it was found difference was statistically significant at the .01 level in terms of products, prices, people, physical characteristicsen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่ในการตัดสินใจสร้างบ้านหลังแรกen_US
dc.title.alternativeFactors affecting consumers in Chiang Mai province towards first-time house building decision makingen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการสร้างบ้าน -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการตัดสินใจ-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่ในการตัดสินใจสร้างบ้านหลังแรก ประชากร ได้แก่ ผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่ที่มีความสนใจในการสร้างบ้านหลังแรก ซึ่งไม่ทราบจำนวนประชากรที่แน่นอน ใช้การเลือกตัวอย่างตามความสะดวก จำนวน 300 คน จาก เครื่องมือที่ใช้เก็บข้อมูลเป็นแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิง ได้แก่ ANOVA F-test ผลการศึกษา พบว่า กลุ่มตัวอย่าง พบว่า ส่วนใหญ่เป็นหญิง อายุในช่วง 46-55 ปี เกือบทั้งหมดมีระดับการศึกษาสูงสุดในระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า ส่วนใหญ่ประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัว และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนน้อยกว่า 50,000 บาท ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจสร้างบ้านหลังแรกของผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่ พบว่า ในภาพรวมสำคัญในระดับมากที่สุด โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากสูงสุดไปต่ำสุด ได้แก่ ด้านราคา ด้านผลิตภัณฑ์ และด้านกระบวนการ นอกนั้นในภาพรวมสำคัญในระดับมาก โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากสูงสุดไปต่ำสุด ได้แก่ ด้านบุคคล ด้านช่องทางจัดจำหน่าย ด้านลักษณะทางกายภาพ และด้านส่งเสริมการตลาด ผลการเปรียบเทียบปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจสร้างบ้านหลังแรกของผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่ของผู้มีอายุต่างกัน พบว่า แตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ในด้านผลิตภัณฑ์ และราคา และผลการเปรียบเทียบปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจสร้างบ้านหลังแรกของผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่ของผู้มีรายได้ต่อเดือนต่างกัน พบว่า แตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ในด้านผลิตภัณฑ์ ราคา บุคคล ลักษณะทางกายภาพen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641532141 พัชรินทร์ เวียงชนก.pdf2.1 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.