Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78780
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอรรถพล สมุทคุปติ์-
dc.contributor.authorมัณฑณา มันทะนาen_US
dc.date.accessioned2023-09-08T01:10:49Z-
dc.date.available2023-09-08T01:10:49Z-
dc.date.issued2566-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78780-
dc.description.abstractThe research aimed to develop a model to assess the satisfaction of the users of parcel services. The assessment applied the sentiment analysis on textual data, using feedback from the users of parcel services on www.phatsadu.com. The research compared the performance of each sentiment analysis model: Thai Bidirectional Encoder Representations from Transformers (Thai BERT) which included 1) wangchanberta-base-att-spm-uncased; 2) wangchanberta-base-wiki-spm; and 3) wangchanberta-base-wiki-sefr and machine learning tools which included 1) Logistic Regression; 2) Support Vector Machines; and 3) Random Forest Classifier. The purpose was to have the models categorize sentiments into groupings which the researcher had determined based on the feedback of the users of parcel services. The findings revealed that Logistic Regression showed the best performance for Thai texts with 91% accuracy. Furthermore, the most frequently mentioned topics by the users of parcel services were delivery time (41.19%), service (36.39%), internal system (13.05%), staff (5.18%), security (3.21%), and pricing (0.98%). Then, the Analytic Hierarchy Process (AHP) was performed to assess the satisfaction among the users of parcel services of the top four companies in Thailand. The results indicated that, based on various data-driven criteria, the company with the highest score was Thailand Post, followed by Kerry Express Thailand , Flash Express, and J&T Express, respectively.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการประเมินความพึงพอใจของผู้ส่งในบริการขนส่งพัสดุด้วยการวิเคราะห์ความรู้สึกจากข้อความen_US
dc.title.alternativeSatisfaction assessment of sender in parcel delivery service by text sentiment analysisen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashการขนส่งสินค้า-
thailis.controlvocab.thashความพึงพอใจของผู้บริโภค--การประเมิน-
thailis.controlvocab.thashความพึงพอใจของผู้ใช้บริการ--การประเมิน-
thailis.controlvocab.thashบริการจัดส่งสินค้า-
thailis.controlvocab.thashความรู้สึก--การวิเคราะห์-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างโมเดลการประเมินความพึงพอใจของผู้ส่งในบริการขนส่งพัสดุโดยประยุกต์ใช้การวิเคราะห์ความรู้สึกจากข้อความด้วยการดึงข้อมูลความพึงพอใจของผู้ใช้บริการขนส่งพัสดุจากเว็บไซต์ www.phatsadu.com มาเปรียบเทียบประสิทธิภาพโมเดลการวิเคราะห์ความรู้สึก (Sentiment Analysis) ของโมเดลประมวลผลภาษาไทย (Thai Bidirectional Encoder Representations from Transformers : Thai BERT) ได้แก่ 1) wangchanberta-base-att-spm-uncased 2) wangchanberta-base-wiki-spm 3) wangchanberta-base-wiki-sefr กับการเรียนรู้ของเครื่อง (Machine Learning) ได้แก่ 1) Logistic Regression 2) Support Vector Machines 3) Random Forest Classifier เพื่อการแยกความรู้สึกตามแต่ละหัวข้อสำคัญที่ผู้วิจัยได้พิจารณาตามความคิดเห็นของผู้ส่งในบริการขนส่งพัสดุ การศึกษาครั้งนี้พบว่าโมเดล Logistic Regression ให้ประสิทธิภาพดีที่สุดโดยได้ค่าความแม่นยำ 91% สำหรับข้อความภาษาไทย จากการวิจัยพบว่าหัวข้อสำคัญที่ผู้ส่งในบริการขนส่งพัสดุพูดถึงมากที่สุดคือ ระยะเวลาในการขนส่ง 41.19% การบริการ 36.39% ระบบภายใน 13.05% พนักงาน 5.18% ความปลอดภัยพัสดุ 3.21% และราคาค่าขนส่งพัสดุ 0.98% จากนั้นใช้การกระบวนการวิเคราะห์เชิงลำดับชั้น (Analytic Hierarchy Process : AHP) ประเมินความพึงพอใจของผู้ใช้บริการขนส่งพัสดุ โดยมีผู้ให้บริการขนส่งพัสดุชั้นนำของประเทศไทยที่ 4 แห่งในการพิจารณา ผู้ให้บริการขนส่งพัสดุได้คะแนนมากที่สุดจากการใช้การตัดสินใจหลายเกณฑ์ที่ขับเคลื่อนด้วยข้อมูล คือ บริษัท ไปรษณีย์ไทย รองมาเป็นบริษัท บริษัท เคอรี่ เอ็กซ์เพรส (ประเทศไทย) ตามด้วยบริษัท บริษัท แฟลช เอ็กซ์เพรส (ประเทศไทย) และลำดับสุดท้ายบริษัท บริษัท เจแอนด์ที เอ็กซ์เพรส(มหาชน)en_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620631124-มัณฑณา มันทะนา.pdf3.76 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.