Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78596
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพิชญลักษณ์ พิชญกุล-
dc.contributor.authorวริยา ฟูบินทร์en_US
dc.date.accessioned2023-07-26T10:07:11Z-
dc.date.available2023-07-26T10:07:11Z-
dc.date.issued2022-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78596-
dc.description.abstractThe objective of this study was to study the behavior of consumers in Mueang Chiang Mai District Towards Using Service at Refill Shop. By using Consumer Behavior which consists of Who is in the target market? What does the consumer buy? Why does the consumer buy? Who participates in the buying? When does the consumer buy? Where does the consumer buy? How does the consumer buy? and by using a Marketing Mix that consists of Product Price place and Promotion. In this study, the data were collected from 158 questionnaires distributed to customers who live or work in Mueang Chiang Mai District from November 2020 to November 2021. The data were analyzed using frequency, percentage, and mean. The study results of the behavior of consumers in Mueang Chiang Mai District towards using service at refill shops showed that most respondents were single female company employees, with an age range of 20-30 years old, and with bachelor's degrees. Their average monthly income was 10,000 - 20,000 baht. The frequency of using the refill shop was 1-2 times per month. The factor of customers buying refill products was to consider the impact on the environment. Shower gel was the top sale in the refill shop. They purchased for use in everyday life. The reason for using the refill shop was a part of environmental conservation. The influence of choosing refill shop was themselves and the resource make known is on the internet. The study of marketing mix found that all factors were essential to deciding consumers to buy refill products in Mueang Chiang Mai District at the high to a highest level, arranged factors by the highest to lowest mean were as, Product, Price, Place, and Promotion. The sub-factors that arranged from highest to lowest mean showed that the first 5 sub-factors that were important to towards using service at refill shop were the price of the product is based on the quantity purchased, choose the number of products by yourself according to your satisfaction, have a clear price tag, products made from natural ingredients and use from transfer container.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleพฤติกรรมของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ต่อการใช้บริการร้านรีฟิลen_US
dc.title.alternativeBehavior of consumers in Mueang Chiang Mai District towards using service at refill shopsen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashร้านรีฟิล-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค- -เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ต่อการใช้บริการร้านรีฟิล โดยใช้แนวคิดเกี่ยวกับพฤติกรรมผู้บริโภค ประกอบด้วย ใครอยู่ในตลาดเป้าหมายผู้บริโภคต้องการซื้ออะไร ทำไมผู้บริโภคจึงซื้อใครมีส่วนร่วมในการตัดสินใจซื้อ ผู้บริโภคซื้อเมื่อใดผู้บริโภคซื้อที่ไหนและผู้บริโภคซื้ออย่างไร และแนวคิดส่วนประสมการตลาด ประกอบด้วย ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านการจัดจำหน่าย และปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาดรวบรวมข้อมูล โดยใช้แบบสอบถามจากผู้ที่อาศัยอยู่หรือทำงานในอำเภอเมืองเชียงใหม่ จำนวน 158 ราย ในช่วงเดือนพฤศจิกายน พ.ศ.2563 ถึงเดือนพฤศจิกายน พ.ศ.2564 วิเคราะห์ ข้อมูล โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วยความถี่ ค่าร้อยละ และค่าเฉลี่ย จากผลการศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีสถานภาพโสด อายุระหว่าง 20-30 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนระหว่าง 10,000-20,000 บาท ส่วนใหญ่มีความถี่ในการใช้บริการร้านรีฟีล 1-2 ครั้งต่อเดือน โดยปัจจัยที่มีผลต่อการซื้อสินค้าในร้าน เพราะคำนึงถึงผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม ส่วนใหญ่ซื้อสินค้าประเภทเจลอาบน้ำ โดยใช้ในชีวิตประจำวัน เหตุผลในการตัดสินใจใช้บริการเพราะเป็นส่วนหนึ่งในการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม โดยผู้ที่มีอิทธิพลในการตัดสินใจใช้บริการ คือ ตนเอง และแหล่งข้อมูลที่ทำให้รู้จักร้านคือ อินเตอร์เน็ต ผลการศึกษาส่วนประสมทางการตลาดที่มีความสำคัญต่อการใช้บริการร้านรีฟิลของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญต่อส่วนประสมการตลาดในระดับมากที่สุดจนถึงระดับมาก โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการจัดจำหน่ายและด้านการส่งเสริมการตลาด ส่วนปัจจัยย่อย เมื่อเรียงลำดับตามค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย พบว่า ปัจจัยย่อยที่มีความสำคัญต่อการ ใช้บริการร้านรีฟิล 5 อันดับแรก ได้แก่ ราคาสินค้าคิดตามปริมาณที่ต้องการซื้อ สามารถเลือกปริมาณสินค้าได้เองตามพอใจ มีป้ายบอกราคาชัดเจนสินค้าทำจากส่วนผสมธรรมชาติ และการใช้งานของภาชนะถ่ายเทสินค้าen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621532130 วริยา ฟูบินทร์.pdf8.78 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.