Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78568
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรรณัย สายประเสริฐ-
dc.contributor.authorนิสรีน แสวงศิริผลen_US
dc.date.accessioned2023-07-24T00:46:28Z-
dc.date.available2023-07-24T00:46:28Z-
dc.date.issued2023-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78568-
dc.description.abstractThis independent research aims to study the needs of Industrial Craft Entrepreneurs in the Upper Northern Provincial Cluster 1 to participate in exhibitions in East Asia and South East Asia. A questionnaire was used as a tool to collect data from 345 entrepreneurs of the Upper Northern Provincial Cluster 1 registered with the Community Development Department in 2016. The research data were analyzed by descriptive statistics such as frequency, percentage, and mean, by inferential statistics which was independent sample t-test. The results of the study revealed that most of the entrepreneurs were working in Chiang Mai. They were female, had positions as business owners, and finished their Bachelor's degrees. They were the entrepreneur of industrial craft products such as clothing and apparel, bags, and shoes, registered as a limited company. Their businesses were operated between seven years or more, registered capital less than 50,000 baht, the number of employees is one - three people, and production capacities are 50 - 100 pieces per month and the average monthly income of the business is less than or equal to 100,000 baht. Furthermore, all factors affecting the Industrial Craft Entrepreneurs in the Upper Northern Provincial Cluster 1 towards intention to join exhibitions in East Asia and South East Asia were at the highest level. They were as follows: in terms of promotion, product, price, and place, respectively. When considering the sub-factors that affect participation in each aspect, namely in terms of the product factors (the professionalism of the organizer's operation process aspect), in terms of the price factors (attending the event is worth the opportunity to sell products), in terms of the promotion factors (public relations for organizing the event thoroughly), and in terms of the place factors (the availability of venues and facilities to support events). When testing the differences in factors affecting the Industrial Craft Entrepreneurs in the Upper Northern Provincial Cluster 1 in participating in exhibitions in East Asia and Southeast Asia, there were different demands for participation. In terms of the average monthly income of the business, it was found that there were differences in some sub-factors at the significance level of 0.05.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อผู้ประกอบการกลุ่มหัตถอุตสาหกรรมภาคเหนือตอนบน ๑ ในการเข้าร่วมงานแสดงสินค้าในเอเชียตะวันออกและเอเชียตะวันออกเฉียงใต้en_US
dc.title.alternativeFactors affecting industrial craft entrepreneurs in the Upper Northern Provincial Cluster 1 towards intention to join exhibitions in East Asia and South East Asiaen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashอุตสาหกรรมหัตถกรรม -- ไทย (ภาคเหนือ)-
thailis.controlvocab.thashหัตถกรรม -- ไทย (ภาคเหนือ)-
thailis.controlvocab.thashงานแสดงสินค้า -- เอเชียตะวันออก-
thailis.controlvocab.thashงานแสดงสินค้า -- เอเชียตะวันออกเฉียงใต้-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงปัจจัยที่มีผลต่อผู้ประกอบการกลุ่มหัตถอุตสาหกรรมในพื้นที่ภาคเหนือตอนบน 1 ในการเข้าร่วมงานแสดงสินค้าในเอเชียตะวันออกและเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้ประกอบการกลุ่มหัตถอุตสาหกรรมภาคเหนือตอนบน 1 ที่ลงทะเบียนกับกรมพัฒนาชุมชนในปี 2559 จำนวน 345 ราย วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา เช่น ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติอนุมาน โดยใช้ Independent sample t-test ผลการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ประกอบกิจการอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ เป็นเพศหญิง มีตำแหน่งในกิจการเป็นเจ้าของกิจการ การศึกษาระดับปริญญาตรี จำหน่ายสินค้าหัตถอุตสาหกรรมประเภทเสื้อผ้าและเครื่องแต่งกาย กระเป๋า รองเท้า จดทะเบียนการค้าแบบบริษัทจำกัด มีระยะเวลาดำเนินกิจการ 7 ปีขึ้นไป ทุนจดทะเบียนต่ำกว่า 50,000 บาท จำนวนพนักงาน 1 – 3 คน มีกำลังการผลิต 50 – 100 ชิ้นต่อเดือน และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนของกิจการต่ำกว่าหรือเท่ากับ 100,000 บาท ผลการศึกษาพบว่า ทุกปัจจัยที่มีผลต่อผู้ประกอบการกลุ่มหัตถอุตสาหกรรมภาคเหนือตอนบน 1 ในการเข้าร่วมงานแสดงสินค้าในเอเชียตะวันออกและตะวันออกเฉียงใต้ในระดับมากที่สุด เรียงลำดับค่าเฉลี่ยได้แก่ ปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ตามลำดับ เมื่อพิจารณาปัจจัยย่อยที่มีผลต่อการเข้าร่วมในแต่ละด้าน มีดังนี้ ด้านผลิตภัณฑ์ ได้แก่ กระบวนการดำเนินงานของผู้จัดงานมีความเป็นมืออาชีพ ด้านราคา ได้แก่ ค่าใช้จ่ายที่ใช้ในการเข้าร่วมงานมีความคุ้มค่าต่อโอกาสในการขายสินค้า ด้านการส่งเสริมการตลาด ได้แก่ การประชาสัมพันธ์การจัดงานมีความทั่วถึง และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ได้แก่ ความพร้อมของสถานที่จัดงานและสิ่งอำนวยความสะดวกเพื่อรองรับการจัดงาน เมื่อทดสอบความแตกต่างของปัจจัยที่มีผลต่อผู้ประกอบการกลุ่มหัตถอุตสาหกรรมภาคเหนือตอนบน 1 ในการเข้าร่วมงานแสดงสินค้าในเอเชียตะวันออกและเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ที่แตกต่างกันตามความต้องการในการเข้าร่วมงาน และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนของกิจการ พบว่ามีความแตกต่างกันในบางปัจจัยย่อยที่ระดับนัยสำคัญ 0.05en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611532073-นิสรีน แสวงศิริผล.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.