Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78243
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศรัญญา กันตะบุตร-
dc.contributor.authorนฤมล บุญฟูen_US
dc.date.accessioned2023-06-30T09:54:26Z-
dc.date.available2023-06-30T09:54:26Z-
dc.date.issued2023-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78243-
dc.description.abstractThe objective of this independent study was to study behavior of Thai Tourists Towards Selecting Five-star Hotels in Chiang Mai Province. The data was collected by questionnaire distributed to 200 samples. The data was then analysed using descriptive statistics, namely frequency, percentage and mean, as well as one-way ANOVA. The study was found that most respondents are female with age ranged from 40-49 years, occupation as officers in private companies and monthly salary of less than 20,000 Baht and most of them travelled to Chiang Mai 1-2 times by plane, vehicle usage during stay in Chiang Mai is private cars. The result of studying behavior of Thai Tourists Towards Selecting Five-star Hotels in Chiang Mai Province reveals that most respondents selected Five-star Hotels in Chiang Mai Province because of the reputation and the location of the hotel, stayed for 2 nights and stayed 1 time in 1 year. Those who participate in selecting Five-star Hotels in Chiang Mai Province are family / relatives. They made a hotel’s reservation through Online Travel Agency such as Agoda, Expedia and Booking.com. They stayed in Standard Room at Five-star Hotels in Chiang Mai Province for travel. The type of room you choose is Standard Room. They also use other hotel's facility such as restaurant and swimming pool. The findings on examining service market mix affecting Thai Tourists Towards Selecting Five-star Hotels in Chiang Mai Province indicate that most respondents emphasized service market mix and the most important sub-factor in each term is enumerated as following details; physical evidence: cleanliness in the hotel, people: staff provide service equally, product: cleanliness of the room, price: the room rates are reasonable compared with quality of staff’s service, process: fast check-in process, place: the location of the hotel is easily accessed, promotion: the hotel offers accommodation discounts or restaurants discounts for hotel guests. Comparing mean significant difference of service market mix, the researcher found that it was indifferent by age range in all sub-factors of service market mix. Three sample groups were interviewed with different income ranges: lless than 20,000 baht, 20,000 – 40,000 baht and more than 40,000 baht which is consistent with the results from thequestionaire.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยen_US
dc.subjectโรงแรม 5 ดาวในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.subjectBehavior of Thai Touristsen_US
dc.titleพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยในการเลือกใช้บริการโรงแรม 5 ดาว ในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeBehavior of Thai tourists towards selecting five-star hotels in Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashโรงแรม -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashโรงแรม -- ความพอใจของผู้ใช้บริการ-
thailis.controlvocab.thashนักท่องเที่ยว -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยในการเลือกใช้บริการโรงแรม 5 ดาว ในจังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 200 คน ข้อมูลจากแบบสอบถามนำมาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย และวิเคราะห์สถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way ANOVA) ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามเป็นเพศหญิงมีอายุระหว่าง 40-49 ปี มากที่สุดอาชีพพนักงาน / ลูกจ้างบริษัทเอกชน รายได้ไม่เกิน 20,000 บาท เคยเดินทางมาจังหวัดเชียงใหม่ 1-2 ครั้ง โดยเดินทางมาจังหวัดเชียงใหม่โดยเครื่องบิน พาหนะที่ใช้ระหว่างพักที่จังหวัดเชียงใหม่ ใช้รถส่วนตัว ผลการศึกษาพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยในการเลือกใช้บริการโรงแรม 5 ดาว ในจังหวัดเชียงใหม่ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ใช้บริการโรงแรม 5 ดาวในจังหวัดเชียงใหม่เนื่องจากชื่อเสียงของโรงแรมและทำเลที่ตั้งของโรงแรม เข้าพักครั้งละ 2-3 คืน ใช้บริการโรงแรมภายในระยะเวลา 1 ปี จำนวน 1 ครั้ง ผู้ที่มีส่วนช่วยในการเลือกโรงแรม 5 ดาวในจังหวัดเชียงใหม่ คือ ครอบครัว / ญาติ โดยจองโรงแรมผ่าน Online Travel Agency เช่น Agoda Expedia และ Booking.com จะใช้บริการโรงแรม 5 ดาวในจังหวัดเชียงใหม่เมื่อต้องการเพื่อพักผ่อน / ท่องเที่ยว ประเภทห้องพักที่เลือกพักคือห้องสแตนดาร์ด (Standard Room) ใช้บริการห้องอาหารและสระว่ายน้ำของโรงแรม ผลการศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อนักท่องเที่ยวชาวไทยในการเลือกใช้บริการโรงแรม 5 ดาว ในจังหวัดเชียงใหม่ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญต่อส่วนประสมการตลาดและปัจจัยย่อยที่สำคัญอันดับแรกแต่ละด้านตามลำดับ ดังนี้ ด้านลักษณะทางกายภาพ ได้แก่ ความสะอาดภายในบริเวณโรงแรม ด้านบุคลากร / พนักงานผู้ให้บริการ ได้แก่ พนักงานให้บริการลูกค้าอย่างเสมอภาค ด้านผลิตภัณฑ์ ได้แก่ ห้องพักมีความสะอาด ด้านราคา ได้แก่ ราคาห้องพักเหมาะสมต่อคุณภาพการให้บริการของพนักงาน ด้านกระบวนการให้บริการ ได้แก่ กระบวนการลงทะเบียนเข้าพักมีความรวดเร็ว ด้านสถานที่และช่องทางการจัดจำหน่าย ได้แก่ ทำเลที่ตั้งของโรงแรมสามารถเดินทางได้อย่างสะดวก ด้านการส่งเสริมการตลาด ได้แก่ โรงแรมมีส่วนลดห้องพักหรือมีส่วนลดห้องอาหารสำหรับแขกที่เข้าพักโรงแรม เมื่อทำการเปรียบเทียบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของส่วนประสมการตลาด พบว่า ไม่แตกต่างตามช่วงรายได้ ในทุกปัจจัยย่อยของส่วนประสมการตลาด ทั้งนี้ได้ทำการสัมภาษณ์กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 3 ราย ที่มีช่วงรายได้แตกต่างกันได้แก่ น้อยกว่า 20,000 บาท 20,000 – 40,000 บาท และมากกว่า 40,000 บาท พบว่ากลุ่มตัวอย่างให้ความสำคัญกับส่วนประสมการตลาดไม่แตกต่างกัน ซึ่งสอดคล้องกับผลจากการเก็บแบบสอบถามen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631532062-นฤมล บุญฟู.pdf17.92 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.