Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78240
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSomkiart Intasingh-
dc.contributor.advisorNitida Adipattaranan-
dc.contributor.advisorSunee Nguenyuang-
dc.contributor.authorSiam Chutimaen_US
dc.date.accessioned2023-06-30T01:31:40Z-
dc.date.available2023-06-30T01:31:40Z-
dc.date.issued2021-08-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78240-
dc.description.abstractEnglish language skills are very important and essential for learning today, especially for graduate students in Faculty of Education who are required to read and write in English for conducting research in education in accordance with the educational context in which they work. This research possesses three objectives. The first objective aims to study problems and needs in developing curriculum enhancement of English language skills. The second objective aims to develop curriculum enhancement of English language skills using Taba’s model and Content-Based Instruction for graduate students of Chiang Mai University. The third objective aims to study the implemented results in curriculum enhancement of English language skills. The entire curriculum used Content-Based Instruction with educational issues for graduate students in Faculty of Education. This research applied 7 steps of Taba’s curriculum development process. Research participants consisted of 22 graduate students for focus group discussion, 32 graduate students for studying needs, 5 experts for evaluating curriculum, and 13 graduate students for implementing curriculum. The research instruments included focus group discussion question framework, questionnaire of needs, curriculum quality evaluation form, English reading skill tests, and English writing skill tests. Qualitative data was analyzed by content analysis and topic synthesis. Quantitative data was analyzed by percentages, mean, standard deviation, PNImodified. It was found that the research results were: 1) Regarding problems in English reading skill, the students had difficulties such as finding the main idea of the passage, having limited vocabulary knowledge, not being familiar with reading strategies and so forth. Regarding problems in English writing skill, the students had difficulties such as writing essays, paraphrasing and summarizing, not knowing a sentence structure and so forth. For needs in developing English reading skill, it consisted of 8 subskills. For needs in developing English writing skill, it consisted of 12 subskills. 2) Developed curriculum consisted of 6 components. They were rationale of curriculum, curriculum objectives, curriculum content, learning activities, learning media, and learning assessment. 5 experts evaluated the suitability of curriculum at a high level, and 3) The graduate students, who were implemented in curriculum, had overall average scores of English reading skill at 73.16 percent and English writing skill at 63.03 percent, passing the 60 percentage criteria. The big picture from the assessments was that the trend was increasing upward.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleDevelopment of curriculum enhancement of English Language skills using Taba’s Model and content-based instruction for graduate students of Chiang Mai Universityen_US
dc.title.alternativeการพัฒนาหลักสูตรเสริมสร้างทักษะภาษาอังกฤษโดยใช้โมเดลทาบาและการสอนที่เน้นเนื้อหาสําหรับนักศึกษาบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshEnglish language - - Study and teaching (Higher)-
thailis.controlvocab.lcshEnglish language – Curricula Students - - Chiang Mai-
thesis.degreedoctoralen_US
thesis.description.thaiAbstractทักษะภาษาอังกฤษมีความสำคัญมากและจำเป็นสำหรับการเรียนรู้ในปัจจุบัน โดยเฉพาะอย่างยิ่งสำหรับนักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษาในคณะศึกษาศาสตร์ ที่ต้องอ่านและเขียนภาษาอังกฤษเพื่อดำเนินการวิจัยด้านการศึกษาตามบริบททางการศึกษาที่ตนทำงาน งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์สามประการ วัตถุประสงค์แรกมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาและความต้องการในการพัฒนาหลักสูตรเสริมทักษะภาษาอังกฤษ วัตถุประสงค์ที่สอง มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาหลักสูตรเสริมทักษะภาษาอังกฤษ โดยใช้แบบจำลองของทาบาและการสอนตามเนื้อหาสำหรับนักศึกษาบัณฑิตศึกษาของมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ วัตถุประสงค์ที่สามมีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาผลการดำเนินการในการปรับปรุงหลักสูตรทักษะภาษาอังกฤษ ทั้งหลักสูตรใช้เนื้อหาวิธีการสอนที่เน้นเนื้อหาทางการศึกษาสำหรับนักศึกษาบัณฑิตศึกษาในคณะศึกษาศาสตร์ งานวิจัยนี้ประยุกต์ใช้กระบวนการพัฒนาหลักสูตรของทาบา 7 ขั้นตอน ผู้เข้าร่วมการวิจัยประกอบด้วยนักศึกษาบัณฑิตศึกษาจำนวน 22 คนสำหรับการสนทนากลุ่ม นักศึกษาบัณฑิตศึกษา จำนวน 32 คน เพื่อศึกษาความต้องการ ผู้เชี่ยวชาญด้านการประเมินหลักสูตร 5 ท่าน และนักศึกษาบัณฑิตศึกษา จำนวน 13 คน เพื่อดำเนินการตามหลักสูตรเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ กรอบคำถามการอภิปรายกลุ่มสนทนา แบบสอบถามความต้องการแบบประเมินคุณภาพหลักสูตร แบบทดสอบทักษะการอ่านภาษาอังกฤษ และแบบทดสอบทักษะการเขียนภาษาอังกฤษ วิคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ โดยการวิเคราะห์เนื้อหาและการสังเคราะห์หัวข้อวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณด้วยค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน PNImodified ผลการวิจัย พบว่า 1) เกี่ยวกับปัญหาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษ นักศึกษาบัณฑิตศึกษามีปัญหา เช่น การหาแนวความคิดหลักของเนื้อเรื่อง การมีความรู้ด้านคำศัพท์ที่จำกัด การไม่คุ้นเคยกับกลวิธีการอ่าน เป็นต้น ส่วนปัญหาด้านทักษะการเขียนภาษาอังกฤษ นักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษามีปัญหา เช่น การเขียนเรียงความ การถอดความและการสรุป การไม่ทราบโครงสร้างประโยค เป็นต้น สำหรับความต้องการในการพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษ ประกอบด้วย 8 ทักษะย่อย สำหรับความต้องการในการพัฒนาทักษะการเขียนภาษาอังกฤษ ประกอบด้วย 12 ทักษะย่อย 2) หลักสูตรที่ได้รับการการพัฒนาประกอบด้วย 6 องค์ประกอบ คือ เหตุผลของหลักสูตรวัตถุประสงค์ของหลักสูตร เนื้อหาหลักสูตร กิจกรรมการเรียนรู้ สื่อการเรียนรู้ และการประเมินการเรียนรู้ 3) นักศึกษาบัณฑิตศึกษาที่ได้ดำเนินการตามหลักสูตรมีคะแนนเฉลี่ยทักษะการอ่านภาษาอังกฤษโดยรวมร้อยละ 73.16 และทักษะการเขียนภาษาอังกฤษร้อยละ 63.03 ผ่านเกณฑ์ร้อยละ 60 โดยภาพรวมจากการประเมินคือมีแนวโน้มที่สูงขึ้นen_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
590252022 สยาม ชุติมา.pdf2.6 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.