Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78075
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วรัท วินิจ | - |
dc.contributor.author | อู ตาลี | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-06-19T01:27:33Z | - |
dc.date.available | 2023-06-19T01:27:33Z | - |
dc.date.issued | 2021-08 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78075 | - |
dc.description.abstract | This quantitative research aims to examine impacts of perceived market differentiation of greenday Freeze-dried Vegetables and Fruits on intention to purchase of consumers in Chiang Mai Province. Data were collected with 300 consumers who work or reside in Chiang Mai province and had eaten Greenday Freeze-dried Vegetables and Fruits Products or had purchased Greenday Freeze dried Vegetables and Fruits Products. Data were analyzed using descriptive statistics, comprising of frequency, percentage mean and standard deviation. Factor analysis technique were applied to form market differentiation factors, and the multiple regression analysis was used to examine the impacts of each perceived market differentiation factor on intention to purchase, at the statistical significance level of 0.05. Results revealed that most respondents are female, age between 21 – 30 years old, single status, having a bachelor’s degree, their occupations were private company employees with average monthly income of 10,000 –20,000 Baht and the most of them have 3-4 family members and had no children. Most of consumers took 1-3 months to know Greenday Freeze-dried Vegetables and Fruits from the shop such as 7 – Eleven, and Tops Supermarket. The most popular product choice is Crispy strawberry. Consumers spent around 55 Baht per piece and they went to buy Greenday Freeze-dried Vegetables and Fruits 1 piece per time, and 1 time in 3 months on average from convenient stores such as 7 – Eleven. The most reason for choosing to buy is for themselves and the respondents as were bought by themselves. ช The results of thefactor analysis found that there were 6 Factors of perceived market differentiation of company namely, Factor 4: Communication for Brand Image and packaging, Factor 6: Benefits of product, Factor 2: Product features and the taste of the uniqueness, Factor 3: The convenience of purchasing and various purchase channel, Factor 5: The suitability of prices and Factor 1: Promotion of sales and promotion of marketing. The finding from Multiple Regression Analysis found that 3 out of 6 factors impact the Purchase Intention the Greenday Freeze-dried Vegetables and Fruits which are Factor 1: the Promotion of sales and promotion of marketing, Factor 2: Product features and the taste of the uniqueness and Factor 5: the suitability of price. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | ผลไม้อบกรอบ | en_US |
dc.subject | ผลไม้อบแห้ง | en_US |
dc.subject | พฤติกรรมผู้บริโภค | en_US |
dc.subject | Freeze-dried Vegetables | en_US |
dc.title | อิทธิพลของการรับรู้ลักษณะเด่นของผกัผลไม ้ อบกรอบ กรีนเดย์ ต่อความต้ังใจซื้อของผู้บริโภค ในจังหวัดเชียงใหม่ | en_US |
dc.title.alternative | Impacts of perceived differentiation of Greenday Freeze - dried vegetables and fruits on intention to purchase of consumers in Chiang Mai Province | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | ผลไม้ -- การอบแห้ง | - |
thailis.controlvocab.thash | ผลไม้ – การอบแห้ง – เชียงใหม่ | - |
thailis.controlvocab.thash | พฤติกรรมผู้บริโภค – เชียงใหม่ | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าแบบอิสระเรื่องอิทธิพลของการรับรู้ลักษณะเด่นของผักผลไม้อบกรอบ กรีนเดย์ ต่อความตั้งใจซื้อของผู้บริโภค ในจังหวดัเชียงใหม่โดยมีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาอิทธิพลของการรับรู้ ลักษณะเด่นของผกัผลไม้อบกรอบ กรีนเดย์ต่อความต้ังใจซื้อของผู้บริโภค ในจังหวัดเชียงใหม่ รูปแบบการศึกษาค้นคว้าเป็นการวิจัยเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือ ผู้ที่เคย รับประทานหรือเคยซื้อผลิตภัณฑ์ผักผลไม้อบกรอบ กรีนเดย์อาศัยอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ผู้ศึกษาเก็บ รวบรวมข้อมูล โดยใช้แบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 300 ตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ครั้งนี้บ่งออกเป็น 2 ส่วน คือ เครื่องมือวิจัยเชิงคุณภาพ ใช้การสัมภาษณ์เชิงลึก (In-Depth Interview Questions) และเครื่องมือวิจัยเชิงปริมาณใช้แบบสอบถาม (Questionnaires) การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติ เชิงพรรณนา (Descriptive Statistics) ประกอบด้วย ความถี่ (Frequency) ร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และใช้สถิติเชิงอนุมาน (Inferential Statistics) โดยใช้เทคนิคการวิเคราะห์องค์ประกอบ Factor Analysis เพื่อนำมาวิเคราะห์จำแนกและจัดกลุ่มตัว แปรกลุ่มลักษณะเด่นที่แตกต่างกันตามการรับรู้ของผู้บริโภค และในการทดสอบสมมติฐานใช้การ วิเคราะห์การถดถอยแบบพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 21-30 ปี มีสถานภาพ โสด มีการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพเป็นพนักงานเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,001 – 20,000 บาท มีจำนวนสมาชิกในครอบครัว 3 – 4คน และส่วนใหญ่ไม่มีบุตร ส่วนด้านพฤติกรรม ผู้บริโภคผลิตภัณฑ์ผักผลไม้อบกรอบ กรีนเดย์ ในจังหวัดเชียงใหม่ พบว่า ส่วนใหญ่รู้จักผลิตภัณฑ์ผัก ผลไม้อบกรอบ กรีนเดย์ จาก ณ สถานที่จัดจำหน่าย เช่น 7 - Eleven, Tops Supermarket มีระยะเวลาที่ รู้จัก 1 -3 เดือน ชนิดที่ซื้อมากสุดคือ สตรอว์เบอร์รีกรอบ นิยมซื้อในราคา 55 บาท/ซอง โดยซื้อคร้ังละ 1 ซอง โดยซื้อ 1คร้ัง ในช่วง 3 เดือน ซ้ือจากร้านสะดวกซื้อ เช่น 7 - Eleven เหตุผลในการซื้อเพื่อ รับประทานเองและบุคคลที่มีอิทธิพลต่อการซ้ือมากที่สุดคือ ตนเอง ผลการศึกษาโดยใช้เทคนิควิเคราะห์องค์ประกอบ (Factor Analysis) พบว่า สามารถจัดกลุ่ม องค์ประกอบใหม่ได้ 6องค์ประกอบ โดยพบว่า องค์ประกอบที่ผู้ตอบแบบสอบถามสามารถรับรู้ ลักษณะเด่นของแต่ละองค์ประกอบใหม่ ของผลิตภัณฑ์ผักผลไม้อบกรอบ กรีนเดย์ นำเสนอคือ องค์ประกอบที่ 4 ด้านการออกแบบบรรจุภัณฑ์ องค์ประกอบที่ 6 ด้านประโยชน์ต่อสุขภาพ องค์ประกอบที่ 2 ด้านคุณลักษณะของผลิตภัณฑ์และรสชาติที่เป็นเอกลักษณ์ องค์ประกอบที่ 3 ด้านความสะดวกในการเข้าถึงสินค้า และช่องทางการซื้อที่หลากหลายองค์ประกอบที่ 5 ด้านความเหมาะสมของราคา และองค์ประกอบที่ 1 ด้าน กิจกรรมการส่งเสริมการขายและการสื่อสารทางการตลาด ตามลำดับ ผลการศึกษาด้านความสัมพันธ์ขององค์ประกอบใหม่ 6 องค์ประกอบกบัความตั้งใจซื้อ ด้วย การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ พบว่า ปัจจยัที่ส่งผลต่อความต้งัใจซื้อผลิตภัณฑ์ผกัผลไม้อบกรอบ กรีนเดย์ในจังหวดั เชียงใหม่ ได้แก่ ปัจจัยด้านกิจกรรมการส่งเสริมการขายและการสื่อสารทาง การตลาด ปัจจัยด้านคุณลักษณะของผลิตภัณฑ์และรสชาติที่เป็นเอกลักษณ์ และปัจจัยด้านความ เหมาะสมของราคา | en_US |
Appears in Collections: | BA: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
621532184 อู ตาลี.pdf | 2.26 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.