Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77994
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSitthichai Wanachantararak-
dc.contributor.authorWatcharaporn Jaikaewen_US
dc.date.accessioned2023-06-11T08:37:09Z-
dc.date.available2023-06-11T08:37:09Z-
dc.date.issued2023-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77994-
dc.description.abstractChewing performance might depend on the number of occluding teeth and have an effect on the cognitive status. However, the linkage among these factors is still not fully understood. The aim of this study was to investigate possible correlation between masticatory performance, number of occluding teeth and cognitive status in older adults in Chanuman district, Amnat Charoen. One hundred and ninety-two (192) older adult participants were first classified into 3 Eichner’s groups (A, B and C), and were further divided according to the number of occluding teeth into 6 modified groups. The peanut chewing and sieving method was used to evaluate masticatory performance while the Mini-Cog assessment was employed to classify the cognitive status as normal cognitive status or at-risk of cognitive impairment. Data was statistically analyzed using two-way ANOVA with multiple comparison and Spearman’s correlation. Participants with normal cognitive status showed significantly higher masticatory performance scores than those at-risk of cognitive impairment (p<0.001). Participants with greater number of occluding teeth also demonstrated significantly better masticatory performance than those with less number of occluding teeth and edentulism (p<0.001). Positive correlation was observed between masticatory performance and cognitive function scores. However, negative correlation was observed between masticatory performance and number of occluding teeth of modified group. The number of occluding teeth is a key determinant of masticatory performance and was shown to have positive correlation with cognitive function scores. Among participants with comparable number of occluding teeth, normal cognitive status group showed better masticatory performance than at-risk cognitive impairment status group.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleRelationship between masticatory performance and cognition in the community-dwelling older adults in Chanuman district, Amnat Charoen provinceen_US
dc.title.alternativeความสัมพันธ์ระหว่างประสิทธิภาพการบดเคี้ยวและการรู้คิดในผู้สูงอายุที่อาศัยในชุมชน อำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshMastication-
thailis.controlvocab.lcshOcclusion (Dentistry)-
thailis.controlvocab.lcshDentistry-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractในปัจจุบัน การศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างประสิทธิภาพการบดเคี้ยวและการรู้คิดยังไม่มีผลสรุปที่แน่ชัด เป็นไปได้ว่าจำนวนฟันคู่สบส่งผลต่อประสิทธิภาพการบดเคี้ยวและอาจมีผลต่อการรู้คิดได้เช่นกัน วัตถุประสงค์ของการศึกษาครั้งนี้เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างประสิทธิภาพการบดเคี้ยว จำนวนฟันคู่สบและการรู้คิดในผู้สูงอายุที่อาศัยในชุมชน อำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญ ผู้สูงอายุที่มีอายุตั้งแต่ 60 ปี ขึ้นไป จำนวน 192 คน ถูกแบ่งออกเป็น 3 กลุ่มจำนวนเท่ากันในลำดับแรก โดยแบ่งการสบฟันตามดัชนีอิชเนอร์ (กลุ่ม A, B, และ C) ลำดับถัดมาจะถูกแบ่งตามจำนวนฟันคู่สบ รวมแบ่งเป็น 6 กลุ่มจำนวนเท่ากัน ทำการประเมินการรู้คิดในผู้สูงอายุด้วยเครื่องมือ Mini-Cog ฉบับภาษาไทย ซึ่งสามารถแบ่งออกได้เป็นกลุ่มที่มีการรู้คิดปกติและกลุ่มที่มีความเสี่ยงต่อการรับรู้บกพร่อง และประเมินประสิทธิภาพการบดเคี้ยวโดยวิธีซีฟ คำนวณค่าเฉลี่ยของประสิทธิภาพการบดเคี้ยวด้วยสถิติวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบสองทางและหาความสัมพันธ์เชิงเส้นตรงโดยใช้ Spearman’s rank correlation coefficients พบว่า กลุ่มที่มีการรู้คิดปกติมีประสิทธิภาพการบดเคี้ยวที่ดีกว่ากลุ่มที่มีความเสี่ยงต่อการรับรู้บกพร่องอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ กลุ่มที่มีการสบฟันด้วยจำนวนฟันคู่สบที่มากกว่าจะมีประสิทธิภาพการบดเคี้ยวที่ดีอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ มีความสัมพันธ์เชิงบวกระหว่างคะแนน Mini-Cog และคะแนนประสิทธิภาพการบดเคี้ยว กล่าวคือ คะแนนการวิเคราะห์ Mini-Cog ที่เพิ่มขึ้นสัมพันธ์กับการมีประสิทธิภาพการบดเคี้ยวที่ดีขึ้น จากผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่า จำนวนฟันคู่สบส่งผลต่อประสิทธิภาพการบดเคี้ยวที่ดีและสัมพันธ์กับคะแนนการรู้คิดที่มากกว่า และในกลุ่มที่จำนวนฟันคู่สบเท่ากันกลุ่มที่มีความรู้คิดปกติจะมีประสิทธิภาพการบดเคี้ยวที่ดีกว่ากลุ่มที่มีความเสี่ยงต่อการรับรู้บกพร่องen_US
Appears in Collections:DENT: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610931049-วัชราภรณ์ ใจแก้ว.pdf3.11 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.