Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77760
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ศรัญญา กันตะบุตร | - |
dc.contributor.author | ศิวะวงศ์ ตติยะวณิชกิจ | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-10-28T11:57:14Z | - |
dc.date.available | 2022-10-28T11:57:14Z | - |
dc.date.issued | 2022-09 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77760 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this independent study was to study the decision making process of Generation Y consumers in Chiang Mai Province Towards Purchasing Tablets. The data was collected by using a questionnaire from a sample group of 385 people who bought tablets in Chiang Mai province within a period of less than 1 year. The data was analyzed by using the descriptive statistics consisting of frequency, percentage and mean, and using inferential statistics consisting of independent sample t-test and one-way ANOVA. The results of the study revealed that most respondents are female. They are 22-30 years old. Their occupation is student and earning average income ranging from 20,001 – 30,000 baht. The results of the study on the 5-step decision-making process are as follows: Step 1: Problem Recognition, It was found that most respondents needed a tablet for work or study. Step 2: Information Search, It was found that most respondents search for information from social media such as Facebook, Instagram, Line OA, Mostly find information on price. Step 3: Evaluation of alternatives, It was found that the most important for Marketing Mix is product. The highest average sub-factor was the operating system stability. Step 4: Purchase, It was found that most of the respondents bought an iPad for the price of 10,001-20,000 baht. They bought it from the official retail store of the manufacturer such as Apple store, Samsung, Huawei and Lenovo. The most purpose are purchase by themselves. Who participate their decisions are themselves. They having paid by credit card and full paid. Step 5: Post Purchase Evaluation, It was found that the respondents are satisfied with use purchased tablets at the highest level. If they are not satisfied after purchase tablet, Mostly they will use to continue. In future, they are most buy definitely the same brand of tablets. And they will definitely recommend others to buy a tablet. The analysis the information by separating the information based on age range. It was found that the respondents who have different age range search different information. In the process of evaluating alternatives, There are different important on sub-factors of products and place. And the process of purchase, There are different the expenses buying a tablet and sources of purchase tablet. When analyzing the information by separating the information based on incomes, it was found that the respondents who have different incomes, it will be search different information. In the process of evaluating alternatives, There are different important on sub-factors of products and place. And the purchase process, There are different the expenses buying a tablet sources of purchase tablet and payment methods. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | กระบวนการตัดสินใจซื้อ | en_US |
dc.subject | ผู้บริโภคเจนเนอเรชันวาย | en_US |
dc.subject | จังหวัดเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | กระบวนการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภคเจนเนอเรชันวายในจังหวัดเชียงใหม่ต่อการซื้อแท็บเล็ต | en_US |
dc.title.alternative | Decision making process of generation Y consumers in Chiang Mai Province Towards Purchasing Tablets | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | พฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่ | - |
thailis.controlvocab.thash | แท็บเล็ตคอมพิวเตอร์ | - |
thailis.controlvocab.thash | เจนเนอเรชันวาย | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากระบวนการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภคเจนเนอเรชันวาย ในจังหวัดเชียงใหม่ ต่อการซื้อแท็บเล็ต โดยใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้ที่เคยซื้อแท็บเล็ตในจังหวัดเชียงใหม่ ภายในระยะเวลาไม่เกิน 1 ปี จำนวน 385 ราย วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ และ ค่าเฉลี่ย และใช้สถิติเชิงอนุมาน ประกอบด้วย การเปรียบเทียบความแตกต่างของค่าเฉลี่ย (Independent Sample t-test) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way ANOVA) ผลการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีช่วงอายุ 22-30 ปี อาชีพ นักเรียน/นักศึกษา และมีรายได้ต่อเดือน 20,001 – 30,000 บาท ผลการศึกษากระบวนการตัดสินใจซื้อ 5 ขั้นตอน มีดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 การตระหนักถึงปัญหา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ต้องการแท็บเล็ตไว้ใช้ในการทำงาน/การเรียน ขั้นตอนที่ 2 การแสวงหาข้อมูล พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ ค้นหาข้อมูลจาก Social media เช่น Facebook, Instagram, Line OA โดยส่วนใหญ่หาข้อมูลเรื่อง ราคา ขั้นตอนที่ 3 การประเมินทางเลือก พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ ให้ความสำคัญต่อส่วนประสมการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ มากที่สุด โดยปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ได้แก่ ระบบปฏิบัติการมีความเสถียร ขั้นตอนที่ 4 การซื้อ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ซื้อ iPad ในราคา 10,001-20,000 บาท ซื้อทางร้านค้าปลีกอย่างเป็นทางการของผู้ผลิตเช่น Apple store, Samsung, Huawei และ Lenovo ส่วนใหญ่มีวัตถุประสงค์ซื้อไว้ใช้เอง บุคคลที่มีส่วนร่วมในการตัดสินใจซื้อคือ ตัวเอง มีการชำระเงินโดย บัตรเครดิต และชำระเงินแบบเต็มจำนวน ขั้นตอนที่ 5 การประเมินหลังซื้อ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีความพึงพอใจในการใช้งานแท็บเล็ตที่ซื้อ ในระดับมาก หากไม่พึงพอใจหลังซื้อแท็บเล็ตจะใช้งานต่อไปมากที่สุด ในอนาคตส่วนใหญ่ ซื้อแท็บเล็ตยี่ห้อเดิมอย่างแน่นอน และแนะนำให้ผู้อื่นมาซื้อแท็บเล็ตที่ใช้งานอยู่อย่างแน่นอน ผลการวิเคราะห์ข้อมูลจำแนกตามช่วงอายุ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามที่มีช่วงอายุต่างกัน มีการแสวงหาข้อมูลต่างกัน ในขั้นตอนการประเมินทางเลือก มีการให้ความสำคัญแตกต่างกันในปัจจัยย่อย ด้านผลิตภัณฑ์ และ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และในขั้นตอนการซื้อ มีค่าใช้จ่ายในการซื้อแท็บเล็ตและแหล่งที่ซื้อแท็บเล็ต แตกต่างกัน เมื่อวิเคราะห์ข้อมูลจำแนกตามรายได้ต่อเดือน พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามที่มีรายได้ต่อเดือนต่างกัน มีการแสวงหาข้อมูลต่างกัน ในขั้นตอนการประเมินทางเลือก มีการให้ความสำคัญแตกต่างกันในปัจจัยย่อย ด้านผลิตภัณฑ์ และ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และในขั้นตอนการซื้อ มีค่าใช้จ่ายในการซื้อแท็บเล็ต แหล่งที่ซื้อแท็บเล็ตและวิธีการชำระเงิน แตกต่างกัน | en_US |
Appears in Collections: | BA: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
631532088-ศิวะวงศ์ ตติยะวณิชกิจ.pdf | 2.11 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.