Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74088
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วิชญา ผิวคำ | - |
dc.contributor.author | ชุติลัค ชุ่มเย็น | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-09-10T07:43:16Z | - |
dc.date.available | 2022-09-10T07:43:16Z | - |
dc.date.issued | 2565 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74088 | - |
dc.description.abstract | The objectives of this research were to develop learning activities by using Creativity – Based Learning Approach for grade 5 students and to compare the creative writing ability of grade 5 students before and after implementing the Creativity – Based Learning Approach. The sample of this research were students in grade 5 level of one classroom in the second semester of academic year 2021 at Benjama 2 Bannamroo School, Srisangwan Educational Quality Development Center, Mueang Na Sub-district, under the Chiang Mai Primary Educational Service Area Office 3, which was obtained based on a purposive sampling. The research instruments consisted of 1) Learning activities by using Creativity – Based Learning Approach, 2) Assessment of learning activities by using Creativity – Based Learning Approach, and 3) Creative writing ability test. The data were analyzed using descriptive statistics to determine percentage and mode. The results of this research indicated as follows: 1) The developed learning activities by using Creativity – Based Learning Approach were student-oriented for encouraging students to be alert in learning, giving them opportunities to think and find problems, present results, and measure results together. The developed learning activities consists of a 5-stage process: Stimulating, Problem setting and grouping, Research and think, Presenting and Monitoring and evaluating. The activities were verified by experts and the suitability was at a very good level. They could be practically used for developing students' creative writing abilities. 2) After implementing learning activities by using Creativity – Based Learning Approach, the creative writing ability of students was at a good level. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การพัฒนาความสามารถการเขียนเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐาน | en_US |
dc.title.alternative | Development of creative writing ability of Grade 5 students by using creativity – based learning approach | en_US |
dc.type | Thesis | - |
thailis.controlvocab.thash | โรงเรียนเบญจม 2 บ้านน้ำรู | - |
thailis.controlvocab.thash | ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา) | - |
thailis.controlvocab.thash | ภาษาไทย -- การเขียน | - |
thailis.controlvocab.thash | ภาษาไทย -- การใช้ภาษา | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐานสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 และเพื่อศึกษาความสามารถการเขียน เชิงสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 หลังการใช้กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิด การเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐาน ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนเบญจม 2 บ้านน้ำรู ศูนย์พัฒนาคุณภาพการศึกษาศรีสังวาลย์ ตำบลเมืองนะ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 3 ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 1 ห้องเรียน ซึ่งได้มาจากการเลือกตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1. กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐาน 2. แบบประเมินกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐาน 3. แบบทดสอบวัดความสามารถการเขียนเชิงสร้างสรรค์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยวิธีการบรรยาย การหาค่าร้อยละ (Percentage) และ ฐานนิยม (Mode) ผลการวิจัยพบว่า 1. กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐานที่พัฒนาขึ้น มีหลักการที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ กระตุ้นให้นักเรียนเกิดการตื่นตัวในการเรียนรู้ เปิดโอกาสให้คิดและค้นหาปัญหา นำเสนอผลงาน และวัดผลประเมินผลร่วมกัน ซึ่งประกอบด้วยกระบวนการ 5 ขั้นตอน คือ ขั้นกระตุ้นความสนใจ ขั้นตั้งปัญหาและแบ่งกลุ่ม ขั้นการค้นและคิด ขั้นการนำเสนอ และขั้นวัดและประเมินผล โดยกิจกรรมผ่านการตรวจสอบจากผู้เชี่ยวชาญ มีความเหมาะสมระดับ ดีมาก สามารถใช้สำหรับพัฒนาความสามารถการเขียนเชิงสร้างสรรค์ของนักเรียน 2. นักเรียนมีความสามารถการเขียนเชิงสร้างสรรค์หลังการใช้กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดการเรียนรู้แบบสร้างสรรค์เป็นฐาน อยู่ในระดับดี | en_US |
Appears in Collections: | EDU: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
610232007 ชุติลัค ชุ่มเย็น.pdf | 42.71 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.