Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73993
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTeeraporn Saeheaw-
dc.contributor.advisorAtichart Harncharnchai-
dc.contributor.authorLuo Zidanen_US
dc.date.accessioned2022-08-23T01:09:45Z-
dc.date.available2022-08-23T01:09:45Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73993-
dc.description.abstractThe English language is important in the business world. In China, English is taught as a foreign language from primary three. However, most teachers are Chinese with speaking English ability lower than standard. In English class, teachers highlight memorization, not practice. This passive teaching leads to Chinese students’ difficulties in speaking English. To bring up primary school students’ speaking English performance to be standardized, the ‘Dynamic English immersion model’ is proposed as a solution model. Research objectives are i) to identify critical situations of BEST English Training School students; ii) to develop the dynamic English immersion model based on constructionism and customer knowledge management; iii) to compare students speaking English ability before and after implementation; iv) to measure customers' satisfaction based on the proposed model. Knowledge workers are 11 students in primary school studying in the BEST English Training school. The dynamic English immersion model covers two major areas, which are problem identification, and proposed solutions. In problem identification, CKM highlights ‘knowledge about and knowledge from customer’. Regarding this, SLA is applied to identify the critical area of the teaching and learning of English in China. The learning pyramid is used in observation guidelines to identify teachers’ passive teaching. Text mining is applied to extract the negative polar words from customer comments. The solution section aims at ‘CKM: Knowledge for customer’. To this, constructionism, second language acquisition, immersion teaching, and learning pyramid are integrated to propose the solution model. Constructionism is utilized to build up three components which are i) i+1 domain knowledge design; ii) generating play and learning activities based on immersion teaching; and iii) visual tools selection based on the learning pyramid. The whole research implementation lasts for 2 months. First, through the mode of practicing textbook knowledge, the students became familiar with the online class once a week for a total of one month. Second, speaking test 2 is used to determine the teaching content and design teaching plans. Then, a pre-test is introduced to all students in order to evaluate their speaking performance before implementation. Next, teaching is conducted online for 10 days. After finishing the class on day 10, students have to be evaluated their speaking performance through the 1st post-test immediately. Besides, observation is used to assess students’ behavior. Later, after 2 weeks of teaching, students are evaluated their retention rate via the 2nd post-test. Results after research implementation show that  All students’ speaking performance pass with a minimum score of 70.  Students’ retention rate after two weeks is 86.90%.  Three features (homework, textbooks, and teachers) of customer satisfaction range from dissatisfaction become positive reviews.  7 out of 11 students got an A. Those students never dare to speak English and become very confident. From the research result, the dynamic English immersion model proves that students are extremely active in the English classroom, are extremely confident in spoken English, and want to continue the course of study.en_US
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleDynamic english immersion model to enhance primary school students' speaking performanceen_US
dc.title.alternativeโมเดลซึมซาบภาษาอังกฤษแบบพลวัตเพื่อเพิ่มพูนความสามารถด้านการพูดของนักเรียนชั้นประถมศึกษาen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshEnglish language -- Study and teaching (Primary)-
thailis.controlvocab.lcshEnglish language -- Speech-
thailis.controlvocab.lcshEnglish language -- Usage-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractภาษาอังกฤษมีความสำคัญในโลกธุรกิจ ในประเทศจีนภาษาอังกฤษถูกกำหนดให้ใช้สอนเป็นภาษาต่างประเทศ ตั้งแต่ชั้นประถมศึกษาปีที่สาม อย่างไรก็ตาม ครูส่วนใหญ่เป็นชาวจีนที่พูดภาษาอังกฤษได้ต่ำกว่ามาตรฐาน ในชั้นเรียนภาษาอังกฤษ ครูเน้นการท่องจำ ไม่ใช่การฝึกฝน ด้วยเหตุนี้การเรียนรู้แบบตั้งรับส่งผลให้นักเรียนจีนมีปัญหาในการพูดภาษาอังกฤษ เพื่อพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาให้เป็นมาตรฐาน โมเดลซึมซาบภาษาอังกฤษแบบพลวัต ถูกนำเสนอให้เป็นแนวทางการแก้ไขปัญหา ปัญหางานวิจัย ประกอบด้วย 1) เพื่อระบุสถานการณ์วิกฤตของนักเรียนโรงเรียนฝึกอบรมภาษาอังกฤษเบส 2) เพื่อพัฒนาโมเดลซึมซาบภาษาอังกฤษแบบพลวัตตามทฤษฎีคอนสตรัคชันนิสซึม และการจัดการความรู้ลูกค้า 3) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถทางการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนก่อนและหลังการลงมือปฏิบัติ และ 4) เพื่อวัดความพึงพอใจของลูกค้าที่มีต่อโมเดลที่เสนอ คนทำงานใช้ความรู้ คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษา จำนวน 11 คน ที่กำลังศึกษาอยู่ที่โรงเรียนฝึกอบรมภาษาอังกฤษเบส โมเดลซึมซาบภาษาอังกฤษแบบพลวัตประกอบด้วยสองส่วนหลัก คือ การวิเคราะห์ปัญหางานวิจัย และ โมเดลการแก้ไขปัญหาในส่วนการวิเคราะห์ปัญหางานวิจัย การจัดการความรู้ลูกค้า เน้น “ความรู้เกี่ยวกับลูกค้า” และ “ความรู้จากลูกค้า” ในส่วนนี้ การเรียนรู้ภาษาที่สองใช้เพื่อระบุจุดวิกฤตของการสอนและการเรียนภาษาอังกฤษในประเทศจีน พีระมิดการเรียนรู้ใช้เป็นแนวทางการสังเกตเพื่อระบุการสอนแบบตั้งรับของครู เหมืองข้อความใช้เพื่อสกัดคำเชิงลบออกจากความคิดเห็นของลูกค้า ในส่วนโมเดลการแก้ไขปัญหาการจัดการความรู้ลูกค้าให้ความสำคัญกับ “ความรู้สำหรับลูกค้า” ซึ่งหลอมรวม ทฤษฎีคอนสตรัคชันนิสซึม การเรียนรู้ภาษาที่สอง การสอนแบบซึมซาบ และพีรามิดการเรียนรู้ เพื่อนำเสนอโมเดลการแก้ไขปัญหา ทฤษฎีคอนสตรัคชันนิสซึม เพื่อสร้างสามองค์ประกอบ กล่าวคือ 1) ออกแบบหัวข้อความรู้ i+1 2) สร้างกิจกรรมเล่นและเรียนอ้างอิงตามการสอนแบบซึมซาบ และ 3) การเลือกเครื่องมือภาพตามพีรามิดการเรียนรู้ การดำเนินการวิจัยทั้งหมดใช้เวลา 2 เดือน ประการแรก เพื่อนักเรียนได้คุ้นเคยกับชั้นเรียนออนไลน์ นักเรียนเรียนตามหนังสือเรียนสัปดาห์ละครั้งเป็นเวลารวมหนึ่งเดือน ต่อมาแบบทดสอบการพูดครั้งที่ 2 ถูกนำมาใช้เพื่อกำหนดเนื้อหาการสอน และออกแบบแผนการสอน จากนั้น นักเรียนทุกคนทำแบบทดสอบก่อนเรียนเพื่อประเมินประสิทธิภาพการพูดก่อนดำเนินการวิจัย การจัดการเรียนการสอนเป็นรูปแบบออนไลน์มีระยะเวลา 10 วัน หลังจากเสร็จสิ้นการเรียนวันที่ 10 นักเรียนถูกประเมินความสามารถทางการพูดด้วยแบบทดสอบหลังเรียนครั้งที่ 1 ทันที นอกจากนี้ พฤติกรรมการเรียน ถูกประเมินด้วยวิธีการสังเกต หลังจากสิ้นสุดการเรียนการสอน 2 สัปดาห์ นักเรียนถูกประเมินความจำระยะยาวอีกครั้งด้วยแบบทดสอบหลังเรียนครั้งที่ 2 ผลการดำเนินการวิจัยแสดงให้เห็นว่า • ความสามารถทางการพูดของนักเรียนทุกคนผ่านด้วยคะแนนขั้นต่ำ 70 คะแนน • หลังจากสองสัปดาห์ความจำระยะยาวของนักเรียนอยู่ที่ 86.90% • ความพึงพอใจของลูกค้าที่มีต่อคุณลักษณะสามประการ (การบ้าน หนังสือเรียน และครู) มีการวิจารณ์ในเชิงบวกหลังจากสิ้นสุดการดำเนินการวิจัย • นักเรียน 7 จาก 11 คน ได้ A กล่าวคือ ก่อนดำเนินการวิจัยนักเรียน 7 คนไม่กล้าพูดภาษาอังกฤษเลย และเมื่อสิ้นสุดการดำเนินการวิจัยนักเรียน 7 คน มีความมั่นใจมากขึ้น จากผลการทดลอง โมเดลซึมซาบภาษาอังกฤษแบบพลวัตพิสูจน์ให้เห็นว่านักเรียนมีความกระตือรือร้นอย่างมากในห้องเรียนภาษาอังกฤษ มีความมั่นใจในการพูดภาษาอังกฤษเป็นอย่างมาก และต้องการเรียนต่อในหลักสูตรต่อไปen_US
Appears in Collections:CAMT: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LUO ZIDAN-Thesis_WaterMark.pdf4.65 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.